Jump to content

Hur kapa (märka kaplinje) runda rör i vinkel?


Martin

Recommended Posts

Tror bara jag har två vettiga verktyg för att kapa ett runt järnrör typ 50mm i vinkel och det är vinkelslip och bågfil (sista utväg).

Nu är det inte själva kapningen som är mitt problem utan hur jag märker ut en linje på ett rör som jag skall kapa i en udda vinkel (säg 21 grader som exempel).

Jag vet att för att kapa sadlar så kan man gå till en websida och mata in dimensioner och få en mall man kan skriva ut (http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi). I mitt fall vill jag ju ha en plan yta och jag har inte hittat något liknande för detta (anses nog trivialt).

Någon som har ett tips?

PS AndersK hade ett tips på en makapär man kunde bygga men det känns jobbigt för bara ett par snitt.

PPS Min handjagade geringssåg hade varit utmärkt (även om det tagit lite tid att såga för hand) men det finns inte blad som sågar metall till den. Alu går ju bra med träbladet.

Link to comment
Share on other sites

Tips 1 Skaffa ett bandsågblad för metall och kapa till rätt längd som passar din såg

Tips 2 Har du en pelarborr så ta en träbit, rigga i vinkel och borra ett hål motsvarande röret. Trä träbiten över röret och markera eller kapa efter den.

Tips 3 Kapa en träbit i vinkel, kläm fast rör och träbit

Använd träbiten som styrning för bågfilen

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

@Anders, din ide #2 var inte så dum.

@Svante, jag laddade iofs inte ned programmet men intruktionerna indikerade att det gjorde precis som det jag länkade till. Dvs är gjord för rör till rör och alltså ger en sadel.

Link to comment
Share on other sites

Du kan göra en pappersmall liknande de för sadelfogar enligt skissen.

Du vet diameter och kapvinkel och kan beräkna omkrets och hur mycket du kapar bort.

För över de streckade linjerna till ditt papper och slå en cirkel genom de kända punkterna.

Skär pappret efter cirkeln och linda runt röret så har du linjen att kapa efter

Lade till tips 3 tidigare i tråden också

post-2753-0-02006900-1397764717_thumb.jpg

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Tack Anders. Precis en sådan lösning jag var ute efter. Hade hoppats att det fanns något som ritade åt mig men till nöds borde det fungera att rita för hand. Borde gå att hitta en formel för cirkelns diameter så man slipper "trial and error" med passaren.

Link to comment
Share on other sites

@Anders. I efterhand är jag inte helt säker på att detta fungerar. Borde det inte bli en sinusform?

@Christer: Där satt den. Jag hade sett ett cone-program men avfärdat det då det nog är till för att göre en kon från en plåt. Men man kan ju faktiskt ge den samma diameter i båda ändarna och då får jag precis det jag behöver. Provade den och den gav en korrekt mall. En sådan mall kombinerad med vinkelsslip får bli min metod.

Link to comment
Share on other sites

Ja, varför begränsa sig till en programtitel.. Ge det andra förutsättningar så beräknar det.. Smartare än så är inte datorer. Fantasi funkar fortfarande.

Dessutom anvädbart tillsammans med tuned pipe calculator om man är tvåtaktsberoende.. Även om det handlar mycket om trial and error också. Har rullat koner och svetsat under långa nätter bara för att få sämre resultat. Och bättre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...