Janne E Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Hur högt tryck kan vara lagom att provtrycka nya alutanken med? Räcker det med 0.5kg eller vad tror ni?? Vill ju inte trycka sönder nåt... Tänkte använda lågt tryck 0.5kg och såpvatten eller har nån en bättre ide? Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Hur högt tryck kan vara lagom att provtrycka nya alutanken med? Räcker det med 0.5kg eller vad tror ni?? Vill ju inte trycka sönder nåt... Tänkte använda lågt tryck 0.5kg och såpvatten eller har nån en bättre ide? Janne Så gjorde jag, MEN du kanke skall se hur själva tanken ser ut , en rund tank har ju bättre förutsättning för tryck än en fyrkantig i tunn plåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 När jag provtryck min plåttank så hade jag ca 0,5-0,7 bar. Använde såpavatten för att hitta läckor. //Janne Skickat från min LT25i via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 När jag provtryck min plåttank så hade jag ca 0,5-0,7 bar. Använde såpavatten för att hitta läckor. //Janne Skickat från min LT25i via Tapatalk När jag provtryckte tanken så använde jag bara mina egna lungor och blåste, det behöver inte vara något högt tryck. Använd en slang som du kan klämma ihop så trycket behålls kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassen50 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 0,5-0,7 bar är ganska högt tryck 0,1-0,2 bar räcker länge Om tanken är 800x250mm generar det en sprängkraft på på en sådan plan yta om 1000-1400kilo Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Jag har gjort på två olika sätt. Såg resultatet från en provtryckning i Brasilien av en 15000 l tank med bara luft. En del av en vägg försvann... Efter det har jag fyllt tanken till största del med vatten och trycksatt 0,2-0,3 bar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Väldigt lågt tryck ska man ha. nåt hg. vill man trycka med högre tryck ska man fylla den med vätska!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Tack för råden :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Hej tag en plastslang sätt på en bräda så du kan trycka två meter vattenpelare trycker du för mycket så rinner vattnet ut i toppen = ingen risk för stora tryck bara 2hg (lagom) pensla med diskmedel+ vatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Bra tips med slangen Anders :thumbsup: På tal om stora tankar kom jag att tänka på den här. Implosion, undrar hur stort undertryck :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts