Jump to content

Montera svänghjul Zetec 2,0


Frena

Recommended Posts

Hej,

Skall sätta fast mitt svarvade svänghjul i helgen. Läst på lite olika forum om huruvida det skall användas nya eller gamla bultar, loctite inte loctite.

Vad gäller egentligen här? Hur har ni andra gjort?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Skall sätta fast mitt svarvade svänghjul i helgen. Läst på lite olika forum om huruvida det skall användas nya eller gamla bultar, loctite inte loctite.

Vad gäller egentligen här? Hur har ni andra gjort?

[/q

Jag har använt gamla bultar och loctite och det har funkat hur bra som helst.

Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

När jag handlade mina ARP bultar på en motor firma så sa han att man måste vara extremt noga så det är rent mellan ytorna på svänghjulet och motorn. Man skulle dra in bultarna utan loctite, dra åt lite lagom me ett spärrskaft. Sist lossa en bult i tagen, lägga på loctite och fettet på skallen och dra åt med rätt moment i kors.

Dom gjorde alltid så här oavsett om det va 1000hk eller 56hk original.

//Björn

Link to comment
Share on other sites

När jag handlade mina ARP bultar på en motor firma så sa han att man måste vara extremt noga så det är rent mellan ytorna på svänghjulet och motorn. Man skulle dra in bultarna utan loctite, dra åt lite lagom me ett spärrskaft. Sist lossa en bult i tagen, lägga på loctite och fettet på skallen och dra åt med rätt moment i kors.

Dom gjorde alltid så här oavsett om det va 1000hk eller 56hk original.

//Björn

Fett på skallen?

Nåväl, körde in om Hedbergs bil i Lund idag. Frågade hur de gjorde. De bytte alltid bultarna. Jag beställde originalbultar av dem, tror det räcker på min bil. På dem sitter någon form av låsmassa sa killen i disken som för övrigt var väldigt hjälpsam.

Skulle få bultarna på tisdag och de kostade hela 28 kr/st.

Link to comment
Share on other sites

Fett på skallen är väl för att momentdragningen ska bli rätt?

Beror helt på vad momentet säger, wet install eller dry install (med eller utan smörja) I normala fall när ett moment anges så skall INGEN smörja användas om det inte specifikt står att det skall vara så. Det va iaf de ja fick lära mig på verkstadstekniken :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...