Frena Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Hej, Skall sätta fast mitt svarvade svänghjul i helgen. Läst på lite olika forum om huruvida det skall användas nya eller gamla bultar, loctite inte loctite. Vad gäller egentligen här? Hur har ni andra gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Hej, Skall sätta fast mitt svarvade svänghjul i helgen. Läst på lite olika forum om huruvida det skall användas nya eller gamla bultar, loctite inte loctite. Vad gäller egentligen här? Hur har ni andra gjort? [/q Jag har använt gamla bultar och loctite och det har funkat hur bra som helst. Pelle :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 ARP bultat o Loctite plus lätt svänghjul.o balanserat hela motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 När jag handlade mina ARP bultar på en motor firma så sa han att man måste vara extremt noga så det är rent mellan ytorna på svänghjulet och motorn. Man skulle dra in bultarna utan loctite, dra åt lite lagom me ett spärrskaft. Sist lossa en bult i tagen, lägga på loctite och fettet på skallen och dra åt med rätt moment i kors. Dom gjorde alltid så här oavsett om det va 1000hk eller 56hk original. //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 När jag handlade mina ARP bultar på en motor firma så sa han att man måste vara extremt noga så det är rent mellan ytorna på svänghjulet och motorn. Man skulle dra in bultarna utan loctite, dra åt lite lagom me ett spärrskaft. Sist lossa en bult i tagen, lägga på loctite och fettet på skallen och dra åt med rätt moment i kors. Dom gjorde alltid så här oavsett om det va 1000hk eller 56hk original. //Björn Fett på skallen? Nåväl, körde in om Hedbergs bil i Lund idag. Frågade hur de gjorde. De bytte alltid bultarna. Jag beställde originalbultar av dem, tror det räcker på min bil. På dem sitter någon form av låsmassa sa killen i disken som för övrigt var väldigt hjälpsam. Skulle få bultarna på tisdag och de kostade hela 28 kr/st. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Fett på skallen är väl för att momentdragningen ska bli rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Fett på skallen är väl för att momentdragningen ska bli rätt? Beror helt på vad momentet säger, wet install eller dry install (med eller utan smörja) I normala fall när ett moment anges så skall INGEN smörja användas om det inte specifikt står att det skall vara så. Det va iaf de ja fick lära mig på verkstadstekniken :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Japp. Fettet är till för att det inte ska bli någon friktion mellan skallen och svänghjulet som då påverkar momentet. Men som sagt det va på arp bultarna. Annars har nog krolleg helt rätt! :) //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Tack för tipsen alla, nu vet jag har jag skall göra :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.