Jump to content

Mängd plåt alu o..s.v


daromer

Recommended Posts

Tänkte ev göra en beställning på lite alu-plåt.

Så då är frågan vad som går åt.

Underdelen tänkte jag sätta vanlig 1mm plåt. Då jag har tagit hem detta och det är ändå ganska tåligt.

Sidorna samt bakände och ev huv 1mm alu plåt? Vad tycker ni och hur mycke bör man ta hem. 2 st 1*2m?

Sedan tänkte jag ev ta hem 2mm 1*2m alu plåt för tanken. Men står också och funderar på att göra den i 0.5-0.8mm RF just för att jag har en del sådant liggandes. Vad sägs om det som tank? Mycke tyngre?

Link to comment
Share on other sites

Bra pris per plåt, god tillgänglighet till plåt (antal mil och lätthet att hämta, tex tillgång till släp) plus lätthet att lagra = köp 3 plåtar då har du så du klarar dig plus kan göra om lite om det skulle behövas av någon outgrundlig anledning...

Föreslår tredelade sidor, 1 vid cockpit, en fram till sista vertikala 4-kantröret som första övre bärarmsfästet sitter på, till sist den tredje sidoplåten om du vill och eventuellt när du vill en plåt med lämpliga hål för bärarmarna. Varför jag föreslår detta är att om du behöver komma åt någonstans så slipper du ta bort hela sidoplåten. Föreslår också att tredela bakklädseln på bilen. Är lättare att få att passa plus att man kan ta bort bara det som behövs om man behöver åtkomlighet på bara en sida. Jag har delvis tredelat överallt. Jag har delat den från början hela sidoplåten i efterskott när jag plockat av den. Kommande bilar blir alltid delade för att förenkla. Detta är som jag vill ha sido- och bakplåtar men det kan vara långt ifrån hur andra ser på och gillar tredelning... Plus om någon plåt skadas är det bara en liten del som behöver bytas.

Hur stor tank skall du bygga? 20L? 25L? under 20L är snålt, över 32L är stort. Jag har 20L nu med 5L-reserv-dunk på egen plats i bakre bilutrymmet. Normalt kör jag bara med 20L jeepdunken som är huvudtanken och reserven är tom men kan fyllas upp vid behov. Innan 20L hade jag 36L = på tok för stort för mig. Har även haft 59L på en Sevenbil......väldigt stort...men väldigt törstig bil...

0,5 RF känns tunt. Al-tankar går bra att bygga också.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

530kr för en 1*2m 1mm alu plåt halvhård. Gissar på att det är + moms. Har runt 6mil för att hämta dem isåfall.

0.5mm i rf är kanske i minsta laget. Funderar på 2mm alu istället då det blir ganska lätt samt att jag då även kan använda den plåten till annat.

2mm 1*2m alu kostar 630kr.

jag funderade på runt 30 liter. Men beror på vad som faktiskt får plats. Ev dela upp det i 2 tankar. Jag vill ju ha bagageutrymme.

Link to comment
Share on other sites

En tank i 2mm alu blir ju inte så mycket tyngre än en 0,5 rostfri. Storleken på tank beror ju på hur du tänker använda bilen. Ska du dra den med trailer, towbar eller ska du köra med bilen? Tanka oftare, eller hinna några mil. Banbil som du vill ha så lätt som möjligt så räcker 15-20 liter, själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig mer än mina två tankar på 18+20 liter då jag planerar en del längre turer och då kan det vara bra med lite marginaler. Ingen vill hamna i ett stopp på Autobahn som jag vet kan ta 4 timmar i krypfart, med 5 liter kvar i tanken och 2 mil till nästa tankställe.. Motorn drar några liter i timmen på tomgång också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...