Jump to content

saab 2,0/2,3


Karl-arne

Recommended Posts

Eftersom jag innan detta bygge aldrig stött i en "modern" SAAB-motor, försöker jag mig nu komma ikapp så gott det går. I chassit sitter numera en 2,0 turbo motor på 250 hp. Mitt problem är att jag måste få ner höjden och därför flytta spjällhuset. Hade tänkt kapa och börja med detta, när jag gick på skroten idag och råkade lyfta på huven på en 2,3:a. Denna hade ju huvudet redan nedflyttat, så jag undrar , vet någon om man bara kan flytta över insuget eller drar det med sig större modifieringar?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du har en 94 eller nyare 900 motor idag, i så fall har den ett lodrätt spjällhus? 9000 insuget passar, men du får spjällhuset bakåt. Jag och många andra har spegelvänt det genom att kapa och svetsa om det.

Edit: Jag kollade din tråd och du har en 900 motor,

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

OK, men passar även ett till 2,3 ? Skiljer det annat förutom som jag antar möjligen större eller starkare ventilet och mer borttaget material i topparna? Försöker bara spara mig arbete och slippa kapa och svetsa, eller är det insuget också spegelvänt?

Edited by Karl-arne
Link to comment
Share on other sites

OK, men passar även ett till 2,3 ? Skiljer det annat förutom som jag antar möjligen större eller starkare ventilet och mer borttaget material i topparna? Försöker bara spara mig arbete och slippa kapa och svetsa, eller är det insuget också spegelvänt?

2,0 och 2,3 har samma topp. Efter 1994.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på som Christer sa att det måste svetsas om för att få anslutningen framåt.

Christer har även facit på hur man får det att se ut som fabriksgjort :)

Här:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=86021

Och här:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=87433

Link to comment
Share on other sites

Det finns även exempel på när man vänt ditt 900 insug upp och ner på mao kapat och svetsat ihop det hela med throttlen neråt

Men jag skulle nog rekomendera 9000 insuget

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...