Karl-arne Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Eftersom jag innan detta bygge aldrig stött i en "modern" SAAB-motor, försöker jag mig nu komma ikapp så gott det går. I chassit sitter numera en 2,0 turbo motor på 250 hp. Mitt problem är att jag måste få ner höjden och därför flytta spjällhuset. Hade tänkt kapa och börja med detta, när jag gick på skroten idag och råkade lyfta på huven på en 2,3:a. Denna hade ju huvudet redan nedflyttat, så jag undrar , vet någon om man bara kan flytta över insuget eller drar det med sig större modifieringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 (edited) Jag antar att du har en 94 eller nyare 900 motor idag, i så fall har den ett lodrätt spjällhus? 9000 insuget passar, men du får spjällhuset bakåt. Jag och många andra har spegelvänt det genom att kapa och svetsa om det. Edit: Jag kollade din tråd och du har en 900 motor, Edited January 7, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 (edited) OK, men passar även ett till 2,3 ? Skiljer det annat förutom som jag antar möjligen större eller starkare ventilet och mer borttaget material i topparna? Försöker bara spara mig arbete och slippa kapa och svetsa, eller är det insuget också spegelvänt? Edited January 7, 2014 by Karl-arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 OK, men passar även ett till 2,3 ? Skiljer det annat förutom som jag antar möjligen större eller starkare ventilet och mer borttaget material i topparna? Försöker bara spara mig arbete och slippa kapa och svetsa, eller är det insuget också spegelvänt? 2,0 och 2,3 har samma topp. Efter 1994. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 OK då var det väl en 9000 jag tittade på . Den stog så inklämd så jag såg bara fronten, och jag tittade inte så noga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Ja, spjällhuset sitter liggande åt förarsidan i 9000. På 900 och 9-3 sitter det som på din motor, rakt upp i mitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted January 7, 2014 Author Share Posted January 7, 2014 Tack för hjälpen, då får jag väl åka iväg och skruva av ett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Tänk på som Christer sa att det måste svetsas om för att få anslutningen framåt. Christer har även facit på hur man får det att se ut som fabriksgjort :) Här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=86021 Och här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=87433 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Det finns även exempel på när man vänt ditt 900 insug upp och ner på mao kapat och svetsat ihop det hela med throttlen neråt Men jag skulle nog rekomendera 9000 insuget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Får bli ett 9000-rör. Låter spontant inte som någon bra konstruktion och vända huset neråt, trångt och varmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Jag fick milsvid bättre gasrespons när jag gick från 900-rör med 90°-böj till ett omsvetsat 9000-rör :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.