Jump to content

Kryssmätning ram


daromer

Recommended Posts

I byggboken står det att det max får diffa 5mm och helst inte mer än 2mm medans 0 är det bästa :)

Mellan vilka punker bör man ha kryssmätt då? Jag tänker mig yttermått hörn. För hur mycke gör det om ett krysstag är exakt hundra från ena till andra sidan?

Jag har nämligen just nu på undersidan 0mm differents från hörn till hörn medans främmersta balken har jag på nått sätt fått något snett :banghead:

Såg också att sidostagen har lyft mitten uppåt med runt 5mm. Detta är lätt att fixa och ska fixas ikväll tänkte jag. Men då är frågan vad mäts sedan? Om jag har 0mm hörn till hörn undersida samt under 5mm på översida borde de vara ok? Sedan justerar man ju in hjulen med riktig hjulinställning i slutet?

Link to comment
Share on other sites

Det som egentligen spelar roll är om infästningarna för hjulupphängningarna sitter rakt i förhållande till varandra. Att en tvärbalk har dragit sig en aning har inte så stor betydelse så länge det är marginella differenser - så att inte triangulering eller överföringen av krafterna i ramen påverkas.

En annan faktor är förstås också att det är mycket enklare att mäta om ramen är rak :-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Att en ram är exakt rätt är det bästa. Du kan dock veta att jag inte på någon av de 6 stycken SFRO 1, 2 stycken SFRO 2 samt 2 stycken registeringsbesiktningar jag varit ansvarig bilbyggare för varit med om att ramen har blivit mätt. DEt har heller aldrig vid något av dessa uppräknade tillfälle ställts en kontrollfråga av typen "Är ramen rak, och kontrollmätt".e

Det enda som är mätt är spårvidd och hjulbas där båda är krav för att få en komplett registrerad bil i Fordonsdatabasen.

Mitt svar är enkelt, se till att ramen blir bra men framför allt så är det ju fästen för hjulupphängning framför allt som skall blir bra. Har du en ram som diffar något så måste du ta hänsyn till det när du svetsar tex framvagnen eller annat som kan vara kritiskt. Det gör också att du får en del problem med mätning när ramen väl är ur byggjiggen för dina refernslinjer mm är ju kvar på "byggbordet".

Det du skriver om hjulinställning är väl det sista så framvagnen står rätt som du menar men det skall göras oavsett. DEt viktiga är att fästen för bak och framvagn sitter korrekt mot en given linje på bilen en centrumlinje som dessutom är i våg. Sitter alla fästen korrekt mot denna linje så har du "tagit hand om ramens fel".

Om sedan 5 mm är mycket eller försumbart är en avvägning du måste göra nu och vem vet din SFRO besiktare kanske mäter upp ramen görs det då bör även alla fästpunkter kontrollmätas. Å andra sidan är du som bilbyggare ansvarig för att bilen är tillfredställande byggd utan att ens behöva få frågan.

Hoppas du får någon nytta av mitt svar.

Link to comment
Share on other sites

I mina ögon är mätningen något som byggaren bör göra för att vara hyfsat säker på att det går att justera in bilen så den fungerar bra på vägen - om ramen är betydande skev så bör man märka det vid slutbesiktningen men då är det ju lite sent att ändra på saken...

Som referens kan jag flika in att Fords toleranser på Escort MkI är 1,5 - 2,5 mm, för Capri upp till 3 mm för vissa mått. Men man ska också notera att andra mått har nolltolerans - hur sjutton man nu lyckades uppnå det...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...