Tabac Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Kan någon tala om hur man justerar Cambervinkel på en tidig Ford Mondeo kombi ?? En gammal klasskompis sliter sitt hår i förtvivlan. Båda framhjulen är blankslitna i ytterkant. Märkligt! Han menar att Cambern inte går att justera ?? Eller kan det vara något annat som är fel ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Camber går inte att justera på dessa utan ombyggnad. (Som på de flesta standardbilar, med andra ord.) Kör för hårt...? Bana? Det är ju inte mycket till camber standard, så det är ju lätt hänt. Mina däck på min gamla V6:a brukar se ut så av någon märklig anledning, trots att bilen aldrig går på bana... :lol: Ett annat fenomen att hålla ögonen på i framvagnen på dessa bilarna är gummibussningarna i länkarmarna. När de gått ett tag så börjar de mjukna och sätta sig, och då pekar hjulen lite som de vill. Det brukar dock resultera i enorm toe-out (vi snackar cm...), vilket känns förvånansvärt lite i bilen, men resulterar i att däcken snedslits våldsamt. Då är det dock konsekvent på insidan det sliter, vad jag erfarit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Min erfarenhet är att toe in/out sliter mer på däcken än cambern. Vad har ni för värde på toe resp. camber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Tackar för svaren på de frågorna. Jag ska vidare-befodra svaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Tornblad Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 För mej låter det som den har för mycket toe-in, då brukar det slita på ytterkanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.