Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan någon tala om hur man justerar Cambervinkel på en tidig Ford Mondeo kombi ??

En gammal klasskompis sliter sitt hår i förtvivlan.

Båda framhjulen är blankslitna i ytterkant. Märkligt!

Han menar att Cambern inte går att justera ??

Eller kan det vara något annat som är fel ??

Posted

Camber går inte att justera på dessa utan ombyggnad. (Som på de flesta standardbilar, med andra ord.)

Kör för hårt...? Bana? Det är ju inte mycket till camber standard, så det är ju lätt hänt. Mina däck på min gamla V6:a brukar se ut så av någon märklig anledning, trots att bilen aldrig går på bana... :lol:

Ett annat fenomen att hålla ögonen på i framvagnen på dessa bilarna är gummibussningarna i länkarmarna. När de gått ett tag så börjar de mjukna och sätta sig, och då pekar hjulen lite som de vill. Det brukar dock resultera i enorm toe-out (vi snackar cm...), vilket känns förvånansvärt lite i bilen, men resulterar i att däcken snedslits våldsamt. Då är det dock konsekvent på insidan det sliter, vad jag erfarit.

Posted

Min erfarenhet är att toe in/out sliter mer på däcken än cambern. Vad har ni för värde på toe resp. camber?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...