Jump to content

Turbofråga (SAAB)


Martin

Recommended Posts

Jag bygger ju nytt grenrör och då kommer jag sätta pinbultarna på flänsen i grenröret. På SAAB sitter dessa på turbon. Flänsen på grenröret kommer sitta så att jag inte kommer åt att använda mutter på den sidan.

Hur får man "enklast" loss dessa från turbon? Är det bara våld, med hjälp av låsta muttrar, som gäller och om de går av så borrar man? Jag kommer ju ändå behöva borra upp hålen i flänsen på turbon då denna nu skall träs på bultarna i grenröret och sedan dras fast med mutter.

Link to comment
Share on other sites

Låsta muttrar tror jag inte håller men som sagt värme, så varför inte skruva på en mutter och bränna på ordentligt med svetsen så har du fixat värme och nåt att skruva med ;) :prop:

EDIT: jag skulle nog gärna ge några masserande klappar med hammaren i axiell led innan också

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Nog för att jag tror de låsta muttrarna håller men det var en bra ide att svetsa dit en mutter. Har ju inget att värma med men detta löser ju problemet. Tror vi kör på det.

[edit] fast det är väl flänsen man vill värma snarare än skruven? Eller har det ingen betydelse?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ta av en pinnbult från min gamla turbo för att flytta till min nya som saknade en. Två muttrar som kontrades, 10 minuter, många svordomar och lite svett resulterade i att jag kollade lådan med M8-skruv och hittade en där som tur var...

De sitter ofta jävligt. WD-40 och eller värme plus en kraftig tång om nu ändå bultarna ska kasseras.

Link to comment
Share on other sites

Provat mig fram lite och det ser mörkt ut. Drar muttrarna runda.... Skall prova att svetsa större muttrar ovanpå de som jag svetsat fast redan men det känns inte som det kommer fungera.

Nästa steg är ju att borra men det blir nog inte lätt det heller. Framförallt att i så fall borra rakt blir nog svårt. Turbon (eller i alla fall avgassidan av den) är ju inte direkt gjord för att spännas fast på ett bra sätt....

I sista hand får man väl bege sig till eBay och köpa en ny eftermarknadsturbo. Sur extrautgift men jag har ju bestämt mig för att gå denna väg med nytt grenrör. Hoppas dock att jag får till det så jag slipper shoppa.

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde. Om du kan värma så det runt pinnskruven glöder eller så varmt du kan så brukar det lossna lätt som en plätt.

Dessa är faktiskt privärda. men man får ta loss brännaren när man inte använder den för den pyser ut annars efter några dagar.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolbehallare-227-g-17627/

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Minibrannare-Gourmet-17612/

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen.

Thomas, angående brännaren. Blir det verkligen varmt nog? Har liknande från Hornbach, för att löda kopparrör, och det känns inte som den värmer bra nog (har provat att använda den).

Link to comment
Share on other sites

man får värma länge med en sådan,men det brukar gå om man ger det tid. jag har själv en sådan och värmde loss en luftnippel på bromsok i fredags. men bäst är ju en gassvets om du har tillgång till det.

knacka också på pinnskruvens ände så rost skräcks bort. knacka lite på sidorna med runtom. på änden kan du knacka ganska hårt men inte så du spräcker turbon.

Link to comment
Share on other sites

Helt chanslös att få ut ut dem. Blir till att borra och hoppas det går bra. Lite skeptisk till att man kan få hålen centrerade. Hoppas kunna använda pelarborren på jobbet när jag har slut på min semester. Även om det inte blir självklart med den så slår det att borra för hand...

Min plan C är ju en ny turbo. Är det då lika bra att gå på en TD04 istället? De verkar vara lättare att få tag på och framförallt har de inte skruvarna på plats på de bilder jag sett till skillnad från de bilder jag sett på T25an till SAABen. En ny sådan kostar ju inte skjortan om man köper från tex england.

Link to comment
Share on other sites

Värmde på bra länge med min brännare utan att det var i närheten av att bli så varmt. Behövs nog acetylen vilket jag inte har. Värmen från TIG fick delar av skruven att bli nästan gul i värmen men det spred sig nog inte långt nog. Nu är det för sent med nya försök då de är kapade. Behövde kunna måtta plats för fläns i grenrör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...