Martin Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Jag bygger ju nytt grenrör och då kommer jag sätta pinbultarna på flänsen i grenröret. På SAAB sitter dessa på turbon. Flänsen på grenröret kommer sitta så att jag inte kommer åt att använda mutter på den sidan. Hur får man "enklast" loss dessa från turbon? Är det bara våld, med hjälp av låsta muttrar, som gäller och om de går av så borrar man? Jag kommer ju ändå behöva borra upp hålen i flänsen på turbon då denna nu skall träs på bultarna i grenröret och sedan dras fast med mutter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Ja, det blir till att ta till lite våld och värme. Bäst är ju om pinnskruven följer med ut, då den ofta är jobbig att borra i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 (edited) Låsta muttrar tror jag inte håller men som sagt värme, så varför inte skruva på en mutter och bränna på ordentligt med svetsen så har du fixat värme och nåt att skruva med ;) :prop: EDIT: jag skulle nog gärna ge några masserande klappar med hammaren i axiell led innan också Edited October 5, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 (edited) Nog för att jag tror de låsta muttrarna håller men det var en bra ide att svetsa dit en mutter. Har ju inget att värma med men detta löser ju problemet. Tror vi kör på det. [edit] fast det är väl flänsen man vill värma snarare än skruven? Eller har det ingen betydelse? Edited October 5, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag skulle ta av en pinnbult från min gamla turbo för att flytta till min nya som saknade en. Två muttrar som kontrades, 10 minuter, många svordomar och lite svett resulterade i att jag kollade lådan med M8-skruv och hittade en där som tur var... De sitter ofta jävligt. WD-40 och eller värme plus en kraftig tång om nu ändå bultarna ska kasseras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Provat mig fram lite och det ser mörkt ut. Drar muttrarna runda.... Skall prova att svetsa större muttrar ovanpå de som jag svetsat fast redan men det känns inte som det kommer fungera. Nästa steg är ju att borra men det blir nog inte lätt det heller. Framförallt att i så fall borra rakt blir nog svårt. Turbon (eller i alla fall avgassidan av den) är ju inte direkt gjord för att spännas fast på ett bra sätt.... I sista hand får man väl bege sig till eBay och köpa en ny eftermarknadsturbo. Sur extrautgift men jag har ju bestämt mig för att gå denna väg med nytt grenrör. Hoppas dock att jag får till det så jag slipper shoppa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Om du ska skrota pinnskruvarna så prova att spänna dem i skruvstäd och vrid på turbon istället för på pinnskruven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Om du provar med skruvstädet, slipa då av lite på ett pinnbulten så den inte är helt rund utan får ett par planare ytor så vill den inte snurra så lätt i skruvstädet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Och dränk i rostlösare och rucka fram och tillbaka om du får det att lossna lite. Långsamt does it! M8 drar man av för hand utan större problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Jag glömde. Om du kan värma så det runt pinnskruven glöder eller så varmt du kan så brukar det lossna lätt som en plätt. Dessa är faktiskt privärda. men man får ta loss brännaren när man inte använder den för den pyser ut annars efter några dagar. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolbehallare-227-g-17627/ http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Minibrannare-Gourmet-17612/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Tack för tipsen. Thomas, angående brännaren. Blir det verkligen varmt nog? Har liknande från Hornbach, för att löda kopparrör, och det känns inte som den värmer bra nog (har provat att använda den). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 man får värma länge med en sådan,men det brukar gå om man ger det tid. jag har själv en sådan och värmde loss en luftnippel på bromsok i fredags. men bäst är ju en gassvets om du har tillgång till det. knacka också på pinnskruvens ände så rost skräcks bort. knacka lite på sidorna med runtom. på änden kan du knacka ganska hårt men inte så du spräcker turbon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 13, 2013 Author Share Posted October 13, 2013 Helt chanslös att få ut ut dem. Blir till att borra och hoppas det går bra. Lite skeptisk till att man kan få hålen centrerade. Hoppas kunna använda pelarborren på jobbet när jag har slut på min semester. Även om det inte blir självklart med den så slår det att borra för hand... Min plan C är ju en ny turbo. Är det då lika bra att gå på en TD04 istället? De verkar vara lättare att få tag på och framförallt har de inte skruvarna på plats på de bilder jag sett till skillnad från de bilder jag sett på T25an till SAABen. En ny sådan kostar ju inte skjortan om man köper från tex england. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 värm med gas tills det glöder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 Värmde på bra länge med min brännare utan att det var i närheten av att bli så varmt. Behövs nog acetylen vilket jag inte har. Värmen från TIG fick delar av skruven att bli nästan gul i värmen men det spred sig nog inte långt nog. Nu är det för sent med nya försök då de är kapade. Behövde kunna måtta plats för fläns i grenrör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.