Jump to content

Saab kamaxel, vassaste original


Rikard Larsson

Recommended Posts

Som kommentar kör med den och dess kompis. Inte bänkat men det känns som den flyttar registret ca 500 rpm uppåt. Mao liite kvar över 6000. Lite mindre mördar moment vid 3000

Upplever samma i min 9000, den fortsätter att dra lite längre än originalkammarna., ska flytta dom till sjuan.

Link to comment
Share on other sites

Upplever samma i min 9000, den fortsätter att dra lite längre än originalkammarna., ska flytta dom till sjuan.

för att fortsätta lyfta denna sälj tråd :-) vet du om man måste klocka in den något, misstänker att det kan finnas lite på att flytta insugs kammen tidigare , jag bara slängde dit den helt orginal, har inte hitta någon vettig tråd på stcs på detta heller

Link to comment
Share on other sites

Sånt är ju alltid individuellt. Men klocka in är inte fel för man vet hur den står då.

Lägger man den tidigare så har man registret tidigare och tvärtom. Ska man t.ex. ha den senare så gäller det att motorn andas bra "senare" på högre varv. Det är alltid svårt att hitta det bästa registret.

Link to comment
Share on other sites

Jag satte in min i originalläget, men har öppnat en motor där man bara slipat bort klacken i drevet och dragit fast den, hur den stod har jag ingen aning om iom att den bilen var ganska ny och hade ett balansaxelhaveri, så det var liksom inte aktuellt att anta att något var lurt med den bilen då den i övrigt var helt orörd. Jag drog bara fast den med standardmomentet.

En bekant som kör rally med 9000i har laborerat med originalkammarna och bara flyttat fram insugskammen något och fått bra resultat i bromsbänk, 2,3i -92 insugskam -88 avgaskam.

Link to comment
Share on other sites

Insugskamnen verkar svårare att hitta (7560808).

Är det den din kompis tagit från en 2.3i finns ytterliggare en bilmodell att kika på thumbsup.gif

Kanske ska fundera på att köra med två avgaskammar?

Inte den kammen. 1986 års 9000 Turbo kammarna ska man väl ha, har inte numren i huvudet, men det skiljde 85,86,87-88,89 osv, var mycket olika de första åren, senare är det samma kammar till idag. Anledningen till att det blev 2,3 i 1992 var att topopen kom från en sån. Då var det skillnad på 2,0 och 2,3 topparna. Så är det inte from kortmotorn

Link to comment
Share on other sites

Här är en ganska komplett lista på hur var och när

Specs of stock 16v cams: SAAB part Number Type Lift mm IVO (BTDC) IVC (ABDC) EVO (BBDC) EVC (ATCD) Duration

7509201 Intake 8.65/6.65 10.0 56.0 - - 246.0

7509219 Exhaust 8.65 - - 56.0 16.0 252.0

7560808 Intake 8.65 16.0 56.0 - - 252.0

7560964 Exhaust 8.65 - - 61.0 13.0 254.0

7561467 Intake 8.65 16.0 44.0 - - 240.0

9116690 Intake 8.65 13.0 53.0 - - 246.0

9116708 Exhaust 8.65 - - 50.0 16.0 246.0

9145632 Intake 8.65 14.0 46.0 - - 240.0

9145640 Exhaust 8.65 - - 44.0 16.0 240.0

9145657 Intake 8.65 13.0 53.0 - - 246.0

9145665 Exhaust 8.65 - - 48.0 18.0 246.0

7518913 Intake - - - - - -

9148305 Intake - - - - - -

9148313 Exhaust - - - - - -

9170887 Intake 8.31 12.0 39.0 - - 231.0

9188855 Exhaust 8.07 - - 34.0 14.0 228.0

9170895 Exhaust 8.31 - - 37.0 14.0 231.0

Which cams are found on which Engine: Engine model Year Type SAAB part Number other part number

B202 1984-85 Intake 7509201 -

B202 1984-85 Exhaust 7509219 -

B202 1986-93 Intake 7560808 7509227

B202,B212 1986-93 Exhaust 7560964 7509235

B202i, B212 1986-93 Intake 7561467 -

B202 cat 1986 Intake 7518913 -

B234 1990-92 Intake 9116690 -

B234 1990-92 Exhaust 9116708 -

B234 1993 Intake 9148305 -

B234 1993 Exhaust 9148313 -

B234I 1994-2000 Intake 9145657 -

B234I 1994-2000 Exhaust 9145665 -

B206I, B204I, B204L 1994-98 Intake 9145632 -

B206I, B204I, B204L 1994-98 Exhaust 9145640 -

B204E, B204L,B204I, B204R 1998-2000 Intake 9145632 -

B204E, B204L, B204I, B204R 1998-2000 Exhaust 9145640 -

B205L, B205R, B205E, B235R 1999-2001 Intake 9170887 -

B205L, B205R, B205E 1999-2001 Exhaust 9188855 -

B235R 1999-2001 Exhaust 9170895 -

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Det enda som skiljer insug 7560808 och avgas 7560964 är 2° mer duration på avgas.

Och eftersom jag har två avgaskammar kan jag ju sätta den ena på insugssidan :racesmile:

Under förutsättning att jag klockar in den rätt såklart.

Antingen slipa bort styrningen i drevet eller köra med ställbart kamdrev.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Att stirra sig bling på kamtider o lyft säger inte allt om en kamaxel. Man har olika "lyftacceleration".

En del är toppiga och en del är bredare och lyfter snabbare och når maxlyft fortare och håller maxlyft längre och ändå kan den ha samma lyft och duration som en mkt snällare kamaxel.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur det här skulle funka? Det är rätt biligt med 2500 för två kammar till SAAB 16V

KY 265 Turbokam 16V 265grader vid 0,1mm,

218grader vid 1mm 9,2 Lyft 1250:-/st

www.kyrkmotorsport.se

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...