Jump to content

4wd


Fred

Recommended Posts

Sitter och funderar lite på att bygga och undrar om det är någon som har byggt en 4wd locost i Sverige. Hittar några i England men ingen utförlig info om dom. Rallyställ är ju manligt B)

Fördelar/Nackdelar med 4wd?

Tanken var Alfa/Lancia eller Ford 4wd drivlina.

Link to comment
Share on other sites

Drömde oxå efter 4wd, men lyckades aldrig lösa det där med lämplig vxl låda.

Ett komplett drivpaket från en saab får plats på tvären men blir ju väldigt "nerdrevat".

Det skulle i stort sett behövas en diffklump med utväxling 1:1 bak och fram för att lyckas med det.

SÅ utan att veta så noga tror jag ford är en lämplig donator. där stämmer ju et mesta förutom ont om plats :(

Eller varför inte en motorcykel motor som driver en kardan axel som går genom hela bilen :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett spännande ämne...

Det som behövs är väl en drivlina med en riktig diff i fram och inte en framhjulsdriven bil med bakaxel, eller hur man ska säga. I en Locost vill man ju ha motorn en bit bakom framhjulen, och det går ju inte om drivaxlarna sticker ut ur motorn... Finns det nån annan än ford som har byggt så?

Kolla här; http://www2.blocket.se/view/1547291.htm?l=0&c=1

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett spännande ämne...

Det som behövs är väl en drivlina med en riktig diff i fram och inte en framhjulsdriven bil med bakaxel, eller hur man ska säga. I en Locost vill man ju ha motorn en bit bakom framhjulen, och det går ju inte om drivaxlarna sticker ut ur motorn...  Finns det nån annan än ford som har byggt så?

Kolla här; http://www2.blocket.se/view/1547291.htm?l=0&c=1

Hittade en site med lite utförliggare info om en 4wd locost. Sierra verkar vara standard bland dom som tänker 4wd locost.

http://www.geocities.com/ewanspence/

Link to comment
Share on other sites

Vinner man något på 4-hjulsdrift igenligen ? Jag är tveksam.... tror faktiskt att bakhjulsdrift är snabbare runt bana. Du får mycket effektförluster och extra vikt med 4wd. Och MC-motor och 4wd tror jag blir jobbit, lite vrid och mycket friktionsförlust ingen bra kombination. Ska man ha 4wd och mc-motor ska man nog bygga som Tiger gör. Två MC-motorer... en till bakhjulen och en till framhjulen !!!

Link to comment
Share on other sites

Tror att man med stor sannolikhet inte tjänar på 4wd om man inte har en enormt stor motor. (typ coswort motorer som i de engelska byggena)

En enkel beräkning av vad bilen ökar i vikt % mässigt jämfört med vad man eventuellt vinner i grepp är nog tyvärr en tråkig beräkning.

Som bekant är ju en lägre vikt = samma sak som en större motor.

och vice versa. Man kan aldrig lura F=M*a

Men man skall ju inte alltid tänka logiskt :blink: :blink:

Det är ju helt klart höga stil poäng med 4 krafs på en 7.

Link to comment
Share on other sites

Tror att man med stor sannolikhet inte tjänar på 4wd om man inte har en enormt stor motor. (typ coswort motorer som i de engelska byggena) 

En enkel beräkning av vad bilen ökar i vikt % mässigt jämfört med vad man eventuellt vinner i grepp är nog tyvärr en tråkig beräkning.

Som bekant är ju en lägre vikt = samma sak som en större motor.

och vice versa.      Man kan aldrig lura F=M*a

Men man skall ju inte alltid tänka logiskt :blink:  :blink:

Det är ju helt klart höga stil poäng med 4 krafs på en 7.

Sant. Märker man tex om man kör TT, skillnaden mellan 180 och 225 hästars versionerna med 4wd är stor. Behövs lite pulver för att ha roligt med 4wd.

Hmm, 4wd med stor motor eller MC motor med rwd, choices choices...

Link to comment
Share on other sites

Kanonfin ide med 4WD din egen och garanterat att ingen liknade finns. Vidga vyerna det finns annat än Ford.

Jag hade en Subaru 1800 4Wd med turbo ett antal år. Karossen rostar men det mekaniska är helt ok. Boxermotor med cylindrarna liggandes ungefär rakt över drivaxlarna. Ett kompakt system.

Det hade varit något att visa upp på vinterns isar.

Link to comment
Share on other sites

Kanonfin ide med 4WD din egen och garanterat att ingen liknade finns. Vidga vyerna det finns annat än Ford.

Jag hade en Subaru 1800 4Wd med turbo ett antal år. Karossen rostar men det mekaniska är helt ok. Boxermotor med cylindrarna liggandes ungefär rakt över drivaxlarna. Ett kompakt system.

Det hade varit något att visa upp på vinterns isar.

Av ren nyfikenhet , du har ingen bild på layouten av det hela?

Link to comment
Share on other sites

Kanonfin ide med 4WD din egen och garanterat att ingen liknade finns. Vidga vyerna det finns annat än Ford.

Jag hade en Subaru 1800 4Wd med turbo ett antal år. Karossen rostar men det mekaniska är helt ok. Boxermotor med cylindrarna liggandes ungefär rakt över drivaxlarna. Ett kompakt system.

Det hade varit något att visa upp på vinterns isar.

Av ren nyfikenhet , du har ingen bild på layouten av

det hela?

Nej det har jag inte men Subaru har kvar samma system idag med olika variationer. Sök efter en årsmodell från -85 och nyare av Leone eller Legacy med 5vx-låda och mekanisk inkoppling av bakhjulsdriften. De har haft flera system med automatlåda och fast inkopplad 4wd.

http://www.subaru.com/allwheeldrive/middle.jsp?

Försök med denna länken eller sök vidare på www.subaru.com där fanns väl ingen jättebra bild men man ser ungefär hur det är uppbyggt.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Någon som tittat på BMW 325ix då? Där är ju iaf motorn längsmonterad till att börja med. Fast jag tror på bakhjulsdrift. Ju bredare det går desto roligare ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Var det någon som kollade på "moster garage" på kanal 5 i helgen?

Det är iaf ett program där ett team får en uppgift som i det här fallet var att av en Camaro(tror jag) bygga en off roader = stora däck och 4wd...

Vet inte hur pass vanligt det systemet som dom använde är men det såg lite.. amatörmärsigt ut:)

Dom hade då en motor som drev bakaxeln, på kardanen satt det två drev som det var ihopkopplat med två kedjor till en kardan som gick till den främre axeln.

Vet inte hur det funkar i längden funkade iaf dom 5 minuter som dom körde med bilen, men det är ju ett alternativ kanske:) ?

Är det någon som förstår vad jag skriver=) ?

/Marcus

Link to comment
Share on other sites

Järn e tungt!

Mera järn är ändå tyngre.

4wd är jättetungt.

Jag vill ha den lättaste 7an m bilmotor i sverige!

Ska gå m dukad ram o kolfiber i alla skärmar +huv/nos.

Själv e jag skitsmal Bra va?

:rolleyes: :) :) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

För att svetsa titan bör man köra m tig-svets.

Det e iallafall vanligast.

Det e lättare än alu o starkare än stål. Dock bör man veta vad man gör då det e hårt o kan spricka lite lättare...

Fast det är ett riktigt häftigt material!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Svetsa i titan är som att svetsa i rostfritt( TIG och Argongas) men med ett STORT undantag och det är att man har bara ett försök att svetsa en söm, blir den inte bra så kan man inte smälta om den för att den ska se bättre ut.

Man ska igentligen svetsa i en sluten omgivning av argon men det går utan men det kan misslyckas.

Så det krävs nån som kan Tigsvetsa bra, annars kan det bli dyrt.

Priset ligger ungefär som rostfritt om man ska ha en sort som duger till avgassystem, men om du ska ha en sort som duger till ramtillverkning så hoppar priset upp till 5-6 gånger rostfritt.

Viktmässigt så ligger det som Alu så man tjänar inte så mycket i vikt som man skulle tro.

Finns en nackdel till med titan och det är att det inte ska utsättas för vibrationer då det spricker i likhet med rostfritt.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

ja det är rätt bökigt att få till det med titan.

Det är oxå väldigt dyrt som ni påpekar om amn vill ha en kvalitet o dimension som passar till att bygga ramar av.

Det finns en del som provat att bygga hojramar av det men det har varit mycket problem m sprickor!

Inte så kul i tvåhundra knutar i en lång böj.!!!HUGA o USCH.

Att tillverka diverse mindre detaljer o fästen för annat än hjul, är det dock kanonfränt till.

Om Du ahr tillgång till material (även spill) så är jag mycket intresserad!!

Hör gärna av dig !!

Mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...