Jump to content

Rengöring vid TIGning?


Martin

Recommended Posts

Har ett par delar som jag punktat fast i ramen som så småningom skall svetsar fast ordentligt. Tänkte göra det innan målningen när man har allt löst från ramen så man kan komma åt bättre. Men på den tiden hinner det ju bildas rost igen så måste rengöra ordentligt. Problemet är ju nu att allt sitter ihop och det är mer än lite svårt att komma åt. Typexempel med två plåtar som ligger omlott. Man kommer ju då inte åt inne i vinklen.

Finns det något bra trick för att få rent i dessa fall? Kemiskt?

Link to comment
Share on other sites

Bra att ha i åtanke. Hjälper tyvärr inte på de saker jag redan punktat dit men definitivt något jag kan nyttja framöver.

Detta gäller ju egentligen inte svetsarna utan materialet i ramen samt det jag sätter fast i ramen. Fuktigt eller inte spelar nog ingen roll. Rost får man nog hur man än vänder och vrider på saker. Fukten snabbar ju bara upp det. Vi pratar alltså saker som kommer stå orört i månader.

Link to comment
Share on other sites

Kör med roterande stålborste i vinkelslipen (borstar av spunnen typ) så kan du trycka hårt nog för att komma åt i vinklar och vrår.

Har du valt att tigsvetsa så ta dig tiden att rengöra ordentligt innan du fäster bitarna. Annars kan du lika gärna sätta dit dem med mag, kvaliteten blir ungerfär densamma om det inte är rent när du tigar.

Link to comment
Share on other sites

Du kan lämna in det till såna ställen där de varmförzinkar saker. Metallen rengörs då i syra. Ingen aning om vad det kostar dock. Men det du kan göra nu är som sagt 5-56. det tränger in bra så det iaf inte blir värre. Det klarar sig några månader sålänge ramen står skyddad från väder o vind. Dra över allt med 5-56 innan du slänger in det i långtidsförvaringen så rostar det minimalt.

Sedan finns det sådant special-papper som man slår in obehandlade ståldetaljer i så de inte börjar rosta under frakt och förvaring. Pappret är olje-impregnerat. Det behöver inte vara direkt-kontakt med metallen.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen. Fick även ett tips från ett annat håll om att använda en "gravity fed sand blaster". Antar att det närmast motsvarar en punktbäster här.

Är det en vettig ide (bortsätt från att jag måste vara utomhus om jag inte vill ha en sandstrand i garaget)?

Link to comment
Share on other sites

Vitsen med en sådan är just att du kan köra inomhus ;)

Se bara att få bort allt blästermedel innan du svetsar, sånt vill man inte få inneslutet i fogarna (eller nu kanske jag är petig.... du kommer knappast att röntga svetsarna :icon_oops:/> )

Tips till Rayman, kolla på Zerust påsar istället för impregnerat papper. Kan vara intressant för din verksamhet. Det är en plastpåse som innehåller ett rostskyddsmedel. Är bara bitarna torra står de sig hur länge som helst så länge påsen är stängd, utan oljekladd. Vill minnas att generalagenten finns i Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Tipset du fick" från annat håll " ;) , se upp med bromsrengörare som är tri baserade (finns väl inte att få tag i på denna sidan pölen längre). De giftiga gaserna han nämde där är fosgen, dvs stridsgasen som användes under WW1... och kan vara dödlig även i mycket små mängder.

Link to comment
Share on other sites

Brukar använda den här sprayen, löser det mesta. Bara att spraya och torka av.

http://www.caulfieldindustrial.com/crc-industrial-degreaser---food-safe/p-124672pd.html

Med alla dieter som finns nu så fick jag en tanke....

Den är ju "food safe" så man kan kanske använda den till en bantningskur, bara att spruta på maten så försvinner fettet :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...