Elken Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Hej! Jag har just avverkat min första bankörning med 7:an, och har lite funderingar. Jag tycker jag hade lite dåligt fäste på bakhjulen. Jag upplever det som bilen är väldigt överstyrd och man får vara ordentligt på sin vakt för att inte bakänden ska komma ut. Jag körde på Sala racing park, en väldigt kurvig bana med låg snitthastighet. Körde med 2º Camber fram och 1,5º Camber bak. Toe fram 0, toe bak var 0,5º in( det är ju inte enkelt justerbart på min bil). Jag kör på 195/50-15 R888 GG både fram och bak. Känns som jag skulle vilja ha ca 225 bak och 195 fram ungefär... Motorn är en std. Pinto EFI så jag har inte för mycket pulver direkt =) Någon som kan tipsa om åtgärder? Såhär såg det ut ibland =) Det blev betydligt lättare utan passagerare, fortfarande samma tendenser men betydligt lättare att kontrollera sladden, gjorde verkligen stor skillnad att få i ca 60kg till i bilen.... Med vänlig hälsning Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Nu beror det ju lite på vilket utgångsläge du har, men rent generellt, om du inte är helt utanför kartan: Om du har konstant överstyrning (mitt i långa kurvor/karuseller): Styvare krängningshämmare och/eller hårdare fjädrar fram, alternativt mjukare dito bak. Om överstyrningen istället mest kommer som ett direkt svar när du styr in eller går på gas - dvs dynamiskt; när bilen flyttar runt vikten mellan hjulen - så är det ungefär samma sak, fast på stötdämparna istället. Hårdare dämpning fram och/eller mjukare bak. En variant är att börja med allt så mjukt som möjligt, utan alltför stora skillnader fram/bak, testa och se vad som händer, och styva upp dämpare och/eller fjädrar efter behov. Jag tror det kan vara lättare att hitta rätt så än tvärt om ("gå ut hårt"), iaf om man inte har ett färdigt "recept" som man vet funkar på bilar som är väldigt lika på alla punkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Kontrollera först att du inte bottnar någon av dämparna. Skulle gissa att dina bakre dämpare går i ändläge. Du kan dra ner gummistoppet på kolvstången och efter en stint kolla om de har flyttats ända upp. Undvik curbs när du kollar detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted August 19, 2013 Author Share Posted August 19, 2013 Kontrollera först att du inte bottnar någon av dämparna. Skulle gissa att dina bakre dämpare går i ändläge. Du kan dra ner gummistoppet på kolvstången och efter en stint kolla om de har flyttats ända upp. Undvik curbs när du kollar detta. Hej! Men, om så är fallet, så borde det betyda att jag ska ha hårdare dämpning bak och det går stick i stäv med hur man borde göra d.v.s ha mjukare bak för bättre fäste? Eller, behöver jag inte hårdare, utan längre slaglängd på dämparna?!? Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Det blir en rätt hård dämpning när dämparen går i sitt ändläge. Men i övrigt håller jag med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted August 19, 2013 Author Share Posted August 19, 2013 Det blir en rätt hård dämpning när dämparen går i sitt ändläge. Men i övrigt håller jag med. Hej! Aha, nu hänger jag med...okej, då finns det en rätt tydlig logik i det =) Då ska jag testa det! Med vänlig hälsning Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 (edited) lite mer toe in fram brukar också lugna ner styrresponsen Edited August 19, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.