jonasw Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Får inte någon laddning från generatorn (Nippondenso), förra gången var det ett kabelbrott men nu hittar jag inget. Har kopplat grova + till startmotorn, den får +12 in i tunn kabel. Det finns en tredje kabel kopplad. Den har funkat bra så något har hänt. Hur mäter jag var felet är? / Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Har du någon laddnings lampa inkopplad? //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasw Posted July 21, 2013 Author Share Posted July 21, 2013 Ja, den är kopplad till dash2 som har laddlampa och som sagt den har laddat bra förra sommaren och halva denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Skruva isär den och kolla hur kolen ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 (edited) Lyser laddlampan när tändningen är på och motorn av? Kolla så du har 12V på S och L kablarna när kontakten är frånkopplad Edit: Och I ska ha 12 v när tändningen är på Edited July 21, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasw Posted July 21, 2013 Author Share Posted July 21, 2013 Nu funkar det men batterilampan på dash2 lyser fast den laddar, varför? Har 12v på IG när tändning är på. Hur mäter jag L+ Är S samma som B+? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 L är Lampa I är 15+ , Ignition, S är Sense, en kompensering för ev spänningsfall och ska vara kopplad till någon punkt med tändlåsström. I praktiken kan man koppla ihop I och S. Om laddlampan lyser låter det som ett diodfel,, har du något nytt ljud ifrån generatorn, tjutande eller surrande? Kan vara ide att byta regulator och diodplattan, inga större operationer eller pengar, om du har nummer på generatorn så kan jag säkert ordna fram alla delar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasw Posted July 21, 2013 Author Share Posted July 21, 2013 Har ingen S, bara IG och L och stora +. Men den laddar batteriet, ger drygt 14v. Generatorn är en Nippondenso, 100211-6640, och så står det 27000-87707 kanske ska vara en siffra före tvåan.. Vore toppen om du kan få fram det./ Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 En sån här kanske: http://www.ebay.co.uk/itm/VERG1075-NIPPON-DENSO-ALTERNATOR-VOLTAGE-REGULATOR-KUBOTA-DAIHATSU-TOYOTA-SUZUKI-/300921010166?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item46104a37f6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasw Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Tack för tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts