Siduna Posted July 16, 2013 Posted July 16, 2013 Brottas med utmaningen att ordna med toe in justering på bakänden. Använder Miata upright och avser byta ut bussning mot kapslat ledlager med permanentsmörjning från Askubal, se bild. Era reflektioner / föslag / idéer / att-tänka-på / lastkrav? Tänker mig att använda S 14-DRS Quote
Siduna Posted July 29, 2013 Author Posted July 29, 2013 Kommentarer någon? Vet att denna lösning används en del i USA, men vet inte om det är något som godkänns i Sverige? Quote
therealpinto Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Jag tänker; - det är "bara" M12-skruv, med ledlager får man rätt elaka chocklaster - lagret tål 74 kN statiskt "inåt/utåt" men vad tål det åt andra hållet? Det ska ju, tillsammans med nedre infästningen, hindra spindeln från att rotera när man bromsar (om man har bromsoken infästa i spindeln) - vad är det för dimensioner på originalbussningen? Spontant skulle jag kunna tro att det fungerar bra i en lätt Locost (totalvikt under runt 800 kg) men i en tyngre bil skulle jag vara tveksam. Är lösningen "tried and tested" i USA, vilka dimensioner kör man med där (i Miata gissar jag)? Gustaf Quote
Siduna Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Motsvarande lager utan tätning har 14 mm hål, antar att tätningen tar så pass mycket plats att hålet måste göras mindre. Ett alternativ skulle kunna vara att använda ledlager utan tätning för att komma upp i större håldiameter och sätta tätningar utanför lagren (någon som fattar?). Jag har tänkt montera bromsskivorna mellan drivaxel och adaptern till medbringaren från diffen, centralt monterade alltså (mindre ofjädrad vikt). Bör dessutom ge mindre laster på spindeln och aktuell led. Gummibussningen är 38 mm utvändigt (hålet den är ipressad i) och hål fär genomgående bul 10 mm. Bredden/längden är ca 40 mm. Några länkar som förklarar konceptet: http://www.iscracing.net/miatasuspension.html Tror dock inte på tanken att svetsa i spindeln (föredrar presspassning). http://www.whitbymotorsports.com/UInvDetail.asp?invPage=3&inventoryid=1610 Inte avsett för Miata, men förklarar konceptet. http://www.ffcars.com/forums/21-ffr-type-65-coupe/174104-irs-spherical-bearing-kit-now-available.html Fler bilder (å text) till ovanstående. Tar gärna emot förslag på alternativ!! I USA är det rätt vanligt att man använder sin Miata som "track car" och ett rätt vanligt "ämne" är påverkan på styrgeomtrier i bakvangen från orginalbussningarna. Styvare bussningar är ju heller inget vidare alternativ eftersom toe in i bakvagnen "tas upp" av dessa bussningar. Det lär ska vara huvudanledningen till att ledlager i övre leden är ett alternativ. Quote
therealpinto Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 OK. Tätningar utanför känns som ett vettigt sätt att få upp skruvdiametern. Ska du ha bromsoken inne vid diffen tror jag att det fungerar för då blir lasterna inte så stora i ledens svagaste riktning. Ser du dessutom till att den sitter i en "gaffel" (vilket jag tror den gör original) så händer ju inte så mycket om den skulle vilja kliva ur. Gustaf Quote
Siduna Posted July 31, 2013 Author Posted July 31, 2013 Tack för tipsen! Då återstår bara frågan om vad som är att föredra: 1) Använda ett ledlager som tål högre last (, men som kräver att jag borrar i en smörjnippel i spindeln? Tror i osh för sig att lasterna på ovansidan om lagret är så pass små att det ska funka ändå. 2) Använda ett smörjfritt lager som tål lägre last än ett som kräver smörjning, men å andra sidan inte kräver en smörjnippel. Ett bra alternativ kan vara Askubal G 16-410, håldiameter 16 mm och tål 90 kN i radiell led? Vad anser expertisen? Quote
therealpinto Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Jag skulle köra på alternativ 1. Då kan man pressa ur smutsen med nytt fett också. Gustaf Quote
Christer J Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 I riggen på Tommys gamla 500 båt sprack ett ledlager som höll helikopterkvalitet pga lasten gick åt fel håll, enkel och ursmidig lösning annars, dock inte locost.. Den belastades med en del sidokrafter på samma sätt som Gustaf menar. Lite K länkliknande upphängning, fast ensidig då motorn ska vrida sig lite knepigt vid sväng, uppåt-utåt och bara vänstersväng. Nu slår det en hel del i 100 knop på vatten också, men totala livslängden på staget var kanske ett par timmar, det syntes aldrig att det böjt sig innan, vi kollade allt efter varje heat, och brottytan var ny rakt igenom. Surt den gången då det var VM och han låg först i andra heatet efter en seger i första. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.