Jump to content

Lastramper modell lite längre?


AD7

Recommended Posts

På Kinnekullekörningen såg jag detta släp av samma modell som jag har.

Gissar att de är ca 3m?

Skulle vilja ha 3.5m ramper som klarar att lasta en 1300kg bil.

Men jag tänkte få dit något stöd på mitten för att inte behöva

ha så otroligt kraftiga och dyra ramper. Lite oklart hur det skulle se ut än dock.

Vet inte om det blir mycket billigare att låta en lokal svetsare bygga ramper eller köpa färdiga?

Kanske någon här som kan bygga. Färdiga för ca 5000kr styck :(

En vanlig pallbock?

15-1098_m.jpg

8ydd9u.jpg

Har hittat denna som säljer ramper.

700kg/par säger specen för 3.5m ramper. Sen är ju frågan hur man räknar.

http://www.maskinshop.se/shop/product/superlite-ramp-u-sarg---700kg?tm=lastramper-aluminium-stallning/ramper/ej-vikbara-ramper

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

Det absolut enklaste och kanske billigaste är att du tar en "träkubb". Då menar jag en riktig träkubb som istället för att tjänstgöra i spisen får ett nytt förtroendeuppdrag.

Låt diametern vara runt 150mm eller mer men då kanske men då får du kanske såga lite så den får plats under ramperna. Borra ett 12 mm hål genom rampen på cirka mitten längdmässigt sett. Borra ner i "träkubben" antingen 12 mm eller ett större hål så slår du ner ett rör i det hålet där rörets hål är 12mm.

Träkubben skall vara snedsågad med lämplig vinkel som passar utlagd ramp. Om du sedan väljer att ha "träkubben" lite för kort så kan du ha med några lämpliga 2"5" eller andra lämpliga tjocklekar som passbitar mot underlaget. Då kommer stödet passa oavsett vinkel och eventuella höjdskillnader på marken.

Begreppet "träkubb" kan bytas mot metall, köpt vanligt virke, köpt "tryckat" virke, del av äkta kreosot slipers eller kreosot elstolpe.

Det finns massor av varianter på utförandet men pricipen "ett stöd direkt under ramperna" som låses med en nedstoppad M12 (M10) så stödet sitter still är mitt förslag.

Link to comment
Share on other sites

Johan (ovan ) tillverkar saker i alu . Skall be han titta in på " forat"

Trevligt.

Vill han göra ett par åt mig så är jag intresserad om det är rätt pris.

Link to comment
Share on other sites

Det absolut enklaste och kanske billigaste är att du tar en "träkubb". Då menar jag en riktig träkubb som istället för att tjänstgöra i spisen får ett nytt förtroendeuppdrag.

Låt diametern vara runt 150mm eller mer men då kanske men då får du kanske såga lite så den får plats under ramperna. Borra ett 12 mm hål genom rampen på cirka mitten längdmässigt sett. Borra ner i "träkubben" antingen 12 mm eller ett större hål så slår du ner ett rör i det hålet där rörets hål är 12mm.

Träkubben skall vara snedsågad med lämplig vinkel som passar utlagd ramp. Om du sedan väljer att ha "träkubben" lite för kort så kan du ha med några lämpliga 2"5" eller andra lämpliga tjocklekar som passbitar mot underlaget. Då kommer stödet passa oavsett vinkel och eventuella höjdskillnader på marken.

Begreppet "träkubb" kan bytas mot metall, köpt vanligt virke, köpt "tryckat" virke, del av äkta kreosot slipers eller kreosot elstolpe.

Det finns massor av varianter på utförandet men pricipen "ett stöd direkt under ramperna" som låses med en nedstoppad M12 (M10) så stödet sitter still är mitt förslag.

Ska prova något liknande sen. Får jag ramper tillverkade så kan man förbereda något fäste under så att .t.ex en pallbock står still där den ska.

Link to comment
Share on other sites

I samband med en V70 åktur i ett transportärende hinner man tänka mycket.

Version 2, förbättrad version. Elda upp "träkubbarna" i inlägg #3.

Gör så här istället:

Borra ett hål i de båda vertikala delarna på rampen. För att enkelt bildligt beskriva principen skall du se rampen som en "åra" och "årtullen" är det su skall tillverka som omsluter de borrade hålen. Bygg tillräckligt kraftigt 5 mm plåt skäms inte. Därefter ordnar du samma princip med höjd justering som på en byggstämp. Är byggstämp ett okänt begrepp så är det ungefär samma som på en pallbock med hål plus en skruv. Det byggstämparna har som inte pallbocken har är att respektive rör är borrade med olika delning tex 50 och 25mm. Dessutom har byggstämpen en cirka 25mm gängstång som inom det valda området med hålborrningen ála pallbock skruvar man till rätt längd.

Hoppas beskrivningen ovan är kristallklar. Skulle något vara grumligt så är det bara att fråga.

Link to comment
Share on other sites

Fint tips.

Har dock ett annat problem att tänka på också kom jag på. Om ramperna är 13cm höga kommer jag inte få under dem under en låg bil.

Skulle vilja ha förvarat dem under bilen då på sidorna är det oftast spännband eller allmänt trångt.

Link to comment
Share on other sites

--- Har dock ett annat problem att tänka på också kom jag på. ---

DEt är inget probelm alls.

Än mer vanligt är att förvara ramper under kärran, inte under bilen. Men man ställs nästan alltid inför kompromisser som mäste lösas.

Ett väldigt enkelt sätt att lösa detta på som du förmodligen redan tänkt på är att ha ett par 2tum5 eller liknande som bara hjulen på bilen står på när bilen är på plats på kärran. För 2tum5 så vinner du direkt 5cm. Dvs om du har 13cm kanter på ramperna och bilen är som lägst 9cm. då ligger du plus 1cm. Förvisso kan bilen fjädra något så du kanske skall ligga lite mer plus.

Det där löser du enkelt, vill du inte ha trä som "förhöjare" bygg i durk-Al-plåt eller stålplåt som du bockar lite med stöd under och kanske till och med bultar fast i kärran.

Problemt löst, nästa?

Link to comment
Share on other sites

--- Har dock ett annat problem att tänka på också kom jag på. ---

DEt är inget probelm alls.

Än mer vanligt är att förvara ramper under kärran, inte under bilen. Men man ställs nästan alltid inför kompromisser som mäste lösas.

Ett väldigt enkelt sätt att lösa detta på som du förmodligen redan tänkt på är att ha ett par 2tum5 eller liknande som bara hjulen på bilen står på när bilen är på plats på kärran. För 2tum5 så vinner du direkt 5cm. Dvs om du har 13cm kanter på ramperna och bilen är som lägst 9cm. då ligger du plus 1cm. Förvisso kan bilen fjädra något så du kanske skall ligga lite mer plus.

Det där löser du enkelt, vill du inte ha trä som "förhöjare" bygg i durk-Al-plåt eller stålplåt som du bockar lite med stöd under och kanske till och med bultar fast i kärran.

Problemt löst, nästa?

:icon_oops:

Så kan man också göra men det är inte rätt ;)

Ramper under kärran är inte möjligt i mitt fall. Har ett sådant släp som på bild.

Men något att köra upp på som jag samtidigt låser hjulen med vore en bra lösning. En U-format konstruktion så att säga.

Link to comment
Share on other sites

U-formad vet jag inte men ungefär så här sett från sidan. Lagom brant vinkel så bilen "orkar" klättra upp. föreslår Al-durkplåt eftersom den har lite räfflor. eller med stålplåt kan du svetsa lite upphöjning tex små vinkeljärn som ligger med spesen uppåt så däcken får fäste. Stålplåt och blöt sådan är extremt hal.

Ramp_zps60473e14.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag provade klena ramper (Julas stålplåt, runt 2 meter) och trodde att jag skulle kunna köra med stöd mitt på. Problemet är att släpet ofta vill gunga lite när man kör av/på och då står stödet still, vilket i mitt fall gjorde att ramperna ville vingla och fara.

Julas ramper har samma konstruktion som den jol visar. Jag lade ett 40x20 mm profilrör mitt under körbanan och band sedan ihop flänsarna rakt över med armeringsjärn, som också svetsades mot profilröret. Det gör att inte flänsarna fläks ut vid belastning och nu klarar ramperna 1200 kg Capri. Men, i stålplåt blir de ju ruggigt tunga.

Aluminiumramper måste vara lite klokt konstruerade för att hålla ihop och ska det bli stabilt måste man bygga på höjden. Är det riktigt kritiskt för transport av ramperna går det ju att göra demonterbara förstärkningar under ramperna, som viks undan eller skruvas av när man ska få plats med ramperna under bilen.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...