Martin Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Vilka är de bästa verktygen för att göra hål i olika former och dimensioner i glasfiber (karossen på bilen)? Finns det saker som är bra att tänka på så det inte spricker eller blir andra fel. Antar att en vanlig hålsåg är bra att göra runda hål med (hål modell större). Högt eller lågt varv? Är en Dremmel med kapskiva rätt verktyg för att "skära" raka linjer? Något att tänka på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Oavsett hur du gör är risken väldigt stor att de gelcoaten flisar sig. Jag kör med hålsåg men med slitna tänder. Risken är om de är för vasst att de flisar sig. Raka linjer tar jag med en vinkelslip. Risken är att skivorna splittras med dremmeln. Brukar köra med stenkapskivor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Dremeln med sliprulle tycker jag är bra för finjustering. Sen beroende vinkel osv så finns alltid risken för flisor. Tror du kommer få flisor på några ställen, svårt att undgå tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 (edited) Om du kan så fasa av kanterna med typ dremmel med sliprulle så att du slipar bort eventuella småsprickor i gelcoat skiktet. Då är det mindre risk att de sprider sig av vibrationerna senare när bilen är lackad och klar. Runda alla kanter är också bra för att motverka sprickbildning Edited July 13, 2013 by AndersK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted July 14, 2013 Author Share Posted July 14, 2013 Tackar! Kommer inte lacka karossen som redan är i svart gelcoat men skall definitivt försöka komma ihåg att fasa alla kanter. Vad jag förstår så kommer jag få sprickor med tiden hur jag än vänder mig men man kan ju försöka minimera dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 (edited) Kör med hålsåg fast kör borrmaskinen baklänges så klarar sig gelcoaten utmärkt. Edited July 14, 2013 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 (edited) Är det stora hål så såga/borra ett hål som är lite mindre, sen köper du sånna sliprullar fast till borrmaskin, dom brukar ofta ha lite olika diameter om man köper ett kit med flera. Bara att ta den som har så stor diameter som möjligt så är det ganska snabbt och enkelt att göra ett runt hål. Små hål görs bra med ett slött borr. Edited July 14, 2013 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts