Jump to content

Håltagning i glasfiber?


Martin

Recommended Posts

Vilka är de bästa verktygen för att göra hål i olika former och dimensioner i glasfiber (karossen på bilen)? Finns det saker som är bra att tänka på så det inte spricker eller blir andra fel.

Antar att en vanlig hålsåg är bra att göra runda hål med (hål modell större). Högt eller lågt varv?

Är en Dremmel med kapskiva rätt verktyg för att "skära" raka linjer? Något att tänka på?

Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur du gör är risken väldigt stor att de gelcoaten flisar sig. Jag kör med hålsåg men med slitna tänder. Risken är om de är för vasst att de flisar sig.

Raka linjer tar jag med en vinkelslip. Risken är att skivorna splittras med dremmeln. Brukar köra med stenkapskivor.

Link to comment
Share on other sites

Dremeln med sliprulle tycker jag är bra för finjustering. Sen beroende vinkel osv så finns alltid risken för flisor. Tror du kommer få flisor på några ställen, svårt att undgå tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Om du kan så fasa av kanterna med typ dremmel med sliprulle så att du slipar bort eventuella småsprickor i gelcoat skiktet. Då är det mindre risk att de sprider sig av vibrationerna senare när bilen är lackad och klar.

Runda alla kanter är också bra för att motverka sprickbildning

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Kommer inte lacka karossen som redan är i svart gelcoat men skall definitivt försöka komma ihåg att fasa alla kanter. Vad jag förstår så kommer jag få sprickor med tiden hur jag än vänder mig men man kan ju försöka minimera dem.

Link to comment
Share on other sites

Är det stora hål så såga/borra ett hål som är lite mindre, sen köper du sånna sliprullar fast till borrmaskin, dom brukar ofta ha lite olika diameter om man köper ett kit med flera. Bara att ta den som har så stor diameter som möjligt så är det ganska snabbt och enkelt att göra ett runt hål.

Små hål görs bra med ett slött borr.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...