Jump to content

Undersida. Saker som sticker ner?


AD7

Recommended Posts

Hur ser undersidan på era bilar ut?

Kikat på en sjua med Saab motor och jag tycker tråget stack ner väldigt långt. Tänker mig svenska vägar och upp och ner på biltrailer är det inte risk att det tar i?

Link to comment
Share on other sites

Endast bultskallar och muttrar som sticker ner på min. Har kört av ett tråg - det räckte för mig!

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Hittade lite info om tråg här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87636

Det är min tråd som du länkar till:) jag kommer att bygga med ett tråg från Saab 900 som kommer att kapas+ att motorn kommer att höjas upp så jag får en slät och helt täckt undersida:) detta är målet men det kommer att bli en scoop på huven också

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Trevligt då har ni tänkt till.

Kikade på en med Saab motor och där stack hela tråget ner under bilen minst 5cm kändes det som.

Det kommer inte leva så länge gissar jag. Måste byggas om.

Link to comment
Share on other sites

Med SAAB-motor så sticker lådan ned en hel del (Opellådan). Man får lyfta paketet en hel del om man skall få plant under bilen. Jag kommer inte lyckas lyfta upp det hela så att jag kan få plant under bilen. Däremot gör jag om tråget så det inte sticker under lådan.

Vill man kanske det går att kapa lite på lådan men svänghjulet sitter ju där så mycket lär det inte vara.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev till Karlskrona en gång så är det ingen ide med att ha sumpen ovanförsvänghjulets höjd för kör man i så tar ändå svänghjulet i och kan orsaka mer skada än om man kör i med sumpen och bilen lyfter över hindret. Tar svänghjulet i så kan det bli skevt och även veven m.m.

Så jag tycker i höjd med svänghjulet.

Link to comment
Share on other sites

Finns även de Sjuor som har en hasplåt ungefär som de flesta skogsmaskin har på sitt underrede. Finns även Sjuor som har lite mindre modell på hasplåt av typen "plattjärn". Nu kanske skogsmaskinerna har grova hasplåtar. Det behöver troligen inte din Sjua men principen blir densamma. Skydda!

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kört över de flesta typerna av fartgupp som de påhittiga filurerna på gautukontoret lyckats konstruera, kan jag konstatera att en bil med plan undersida som har ynka 85 mm frigång, kan köra över alla fartgupp utan problem.

Jag får en hel del kommentarer om hur låg min bil är, men tack vare att undersidan är helt plan så är det inte ett problem.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Det är sant Thomas, jag skrev nog lite otydligt :) jag har testat olika höjder men det blir nog en hasplåt för mig också, vilket iof kan vara bra om man ska göra något under motorn:) den kommer nog att sticka ner ca 3cm under ramen:) rätt att den kommer sticka ner så blir det en scoop också.

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...