Jump to content

Värdering av Super 7 på annons. Vad tycker ni?


AD7

Recommended Posts

Jag vill ha något färdigt jag kan vidareutveckla vart efter pengar och tid finns.

Kommer säkert bygga en bil själv i framtiden men har haft husbygge i några år så nu behöver jag få köra och ha kul direkt :-)

70% Bana/konbana

25% Drift/buskörning och sladd. Gärna iskörning vintertid.

5% Gata. Komfort INTE prioriterat :-) men besiktigas ska den

- Något som många har byggt på och det finns kunskap och erfarenhet kring.

- Plats för lång förare. 2m 100kg :-)

- En bra fullbur alt att jag bygger det själv i efterhand.

- +300hk med turbo. Körbarhet och effekt från lågt varvtal. Inte MC motor. HÅLLBAR effekt, T.ex. Saab motor, lätt men hållbar växellåda, bakaxel med någon form av diff.

- Vinge fram och vinge bak ala Hahlin7.se utseende.

- Någon form av större framruta om man vill åka lite gata utan hjälm. Löstagbar.

- Max någon timmes jobb innan besiktning för att få det någorlunda ”laglig”. T.ex. montera bort vingar, byta till fula runda stora lysen som jag inte gillar ;-) ställa ner ladd på turbon och lite småfix.

Har kikat lite på denna.

Välbyggd och fin bil och trevlig ägare. Lite Lada grejer här och var.

Tycker priset är lite för högt för denna.

Kommer direkt behöva byta stolar (för jag ska sitta bra) Lite småändringar på rattstång och pedalställ.

Aussie locker diffen behöver bytas (vinterprojekt)

Vad tycker ni?

super seven byggd med bara nya delar motor saab 2liters turbo ca 250hk opel omega 5 växlad låda volvo 740 bakaxel ausi locker diff,autometer mätare,appel racing dämpare,bes som den står med crom moly bur, fyr punkts bälten snap off ratt mm. går mycket bra körd, av 15 årig kille i dragracing (2a i bakhjuls drivna klassen västerås kuppen 2012) obs den är gat regad som den står, aldrig körd på rund banna men väghållning finns i över flöd. pris 165,000kr

2999056039.jpg

Link to comment
Share on other sites

300hk blir nog inte så mycket körbarhet... Dom som har ca 230 sughästar är svårkörda.

Jo så klart men det är trevlig att det skjuter på lite om man åker lite gata eller annan buskörning.

Kan ha en bra laddtrycksstyrning kanske för bana.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har du någonsin kört en Super7?

300Hk+ är du ute efter...varför?

Prova kör en riktigt vass super seven om du får chans. Med riktigt vass menar jag 150Hk+

Du kommer inte vara snabbare/ha roligare med 300Hk än med 150Hk, om du inte ska ligga på motorvägen i 100km/h och försöka dra sporthojar, och då är du ändå rökt med bara 300Hk över ca 170-180km/h. När du för fösta gången sedan har åkt i 170km/h med en Super Seven så kommer du snabbt att inse att bilen inte riktit är avsedd för den sortens körning.

Förlåt, men jag förstår inte vitsen bara...

Jag har ca 115Hk precis i min bil. Det räcker för att dra helt jämnt upp till ca 130km/h mot en Audi S3 Quattro 265Hk (0-100 5,7s) Efter det börjar min bil sacka ordentligt för den saknar effekt.

På bana skulle en S3 inte ha stor möjlighet att hänga med, förutsatt att det skulle vara lika "bra" chaufförer i bilarna.

Visst det är alltid kul med effekt, men ska man ha någon nytta av effekten ska det nog vara "lagom" och då har jag svårt att se att du kan tillgodogöra dig över ca 200Hk om du inte har en ordentlig racingkarriär i ryggen.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Framruta behövs inte, skaffa ett par bra glasögon bara så funkar det med låg ruta typ brooklands eller vindavvisare.

Fördelen med turbo är ju att du kan alltid ställa ned laddtrycket för att göra den tamare. 300 hästar låter lite väl mycket, förutom då för dragracing.

Ca 160 hästar i en sjua på konbana kan se ut såhär (starten går vid 1:20):

Link to comment
Share on other sites

Jo så klart men det är trevlig att det skjuter på lite om man åker lite gata eller annan buskörning.

Kan ha en bra laddtrycksstyrning kanske för bana.

Styrning av laddtrycket mot hastighet samt mot gasspjället kan vara att föredra

Jag har ca 230 på hjulen och det spinner till ca 130km i timmen. På kalla däck.

Så det är lite för mycket effekt där nere (fattar ej att jag skrev detta om för mycket effekt)

//Per

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har du någonsin kört en Super7?

300Hk+ är du ute efter...varför?

Prova kör en riktigt vass super seven om du får chans. Med riktigt vass menar jag 150Hk+

Du kommer inte vara snabbare/ha roligare med 300Hk än med 150Hk, om du inte ska ligga på motorvägen i 100km/h och försöka dra sporthojar, och då är du ändå rökt med bara 300Hk över ca 170-180km/h. När du för fösta gången sedan har åkt i 170km/h med en Super Seven så kommer du snabbt att inse att bilen inte riktit är avsedd för den sortens körning.

Förlåt, men jag förstår inte vitsen bara...

Jag har ca 115Hk precis i min bil. Det räcker för att dra helt jämnt upp till ca 130km/h mot en Audi S3 Quattro 265Hk (0-100 5,7s) Efter det börjar min bil sacka ordentligt för den saknar effekt.

På bana skulle en S3 inte ha stor möjlighet att hänga med, förutsatt att det skulle vara lika "bra" chaufförer i bilarna.

Visst det är alltid kul med effekt, men ska man ha någon nytta av effekten ska det nog vara "lagom" och då har jag svårt att se att du kan tillgodogöra dig över ca 200Hk om du inte har en ordentlig racingkarriär i ryggen.

Mvh

Thomas

Tack för fin input!

Har kikat runt lite mer och självklart är låg vikt och lagom effekt det optimala.

Vill ha lite extra knuff bara :-) Sett en hel del filmer med seven med mc motorer .t.ex och visst det rör på sig men på gata är det lite för slött i mina ögon.

Inte tidsmässigt runt en bana men känslan om man vill åka och sladda lite då ylar det mest och händer inte så mycket.

Vad jag är ute efter? Liten lätt bil, effekt som håller men gärna att det är lite brutalt.

Ska fortsätta kolla runt lite. Tänkte ta mig ner till Kinnekulle och kolla nästa helg när det är Locost körning och se om man kan få lite mer känsla för vad man ska leta efter. Verkar vara ett trevligt gäng.

Ska hålla mig till lagom men gärna lite över det :-)

Hur är de sjuor med Saab turbo på bana är de väldigt tunga eller rör det på sig?

Och nej jag har aldrig kört en seven tyvärr.

Kört rally, åkt en massa mil bana med hoj, kört en hel del crosskart och åkt en del isbana

så jag vill ha något som jag får jobba lite med.

Har du några kommentarer om bilen på annonsen. Tacksamt med andras kunskap.

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

Styrning av laddtrycket mot hastighet samt mot gasspjället kan vara att föredra

Jag har ca 230 på hjulen och det spinner till ca 130km i timmen. På kalla däck.

Så det är lite för mycket effekt där nere (fattar ej att jag skrev detta om för mycket effekt)

//Per

Åker du Saab turbo?

Några kommentarer om bilen på annonsen?

Link to comment
Share on other sites

Framruta behövs inte, skaffa ett par bra glasögon bara så funkar det med låg ruta typ brooklands eller vindavvisare.

Fördelen med turbo är ju att du kan alltid ställa ned laddtrycket för att göra den tamare. 300 hästar låter lite väl mycket, förutom då för dragracing.

Ca 160 hästar i en sjua på konbana kan se ut såhär (starten går vid 1:20):

Pinnade på bra. Snyggt kört!

Lite mer effekt vore trevligt men körbarhet vore ju trevligt att behålla.

Link to comment
Share on other sites

:prop:

Sett en hel del filmer med seven med mc motorer .t.ex och visst det rör på sig men på gata är det lite för slött i mina ögon.

Inte tidsmässigt runt en bana men känslan om man vill åka och sladda lite då ylar det mest och händer inte så mycket.

Vad jag är ute efter? Liten lätt bil, effekt som håller men gärna att det är lite brutalt.

Hej, igen!

En Seven med MC motor (förutsatt att motorn kommer från en sporthoj med 150-170Hk) är INTE slö. Det kan ingen säga, utan att ljuga då förstås.

En Seven med förare ligger runt 700Kg. Med 150Hk behöver varje hästkraft släpa på 4,7kg.

I t.ex. en Toyota Supra så blir det ca 5,5kg/hk (den behöver ca 380Hk för att nå samma vikt/effekt)

En BMW M3 E46 340Hk har en vikt/effekt på ca 5kg/hk

I mina ögon är det brutala bilar...

Sen att det på film kan se väldigt odramatiskt ut, det kan jag hålla med om, men när du kör bilen är det en "lite" annan känsla. Sen är det ju så, att bara för att det ser odramatiskt ut, behöver det inte gå långsamt.

Min personliga uppfattning är att du börjar i fel ända när du börjar med att ange vilket effekt du önskar.

Det kanske t.o.m. är så att det du är ute efter, d.v.s. något brutalt som gärna sladdar, ritar långa svarta streck och garanterat åker ifrån grannens chiptrimmade V70, inte är en Super7?

Jag tycker tjusningen med en Superseven är när man får en kommentar efter rödljuset typ: "Oj den där gick bra, hur mycket effekt är det i den där? över 300Hk?" -Njae, det är en standard ford Sierramotor med 115Hk... :prop:

Angående bilen du länkar till har jag inga kommentarer tyvärr mer än att det ser ut att vara en fin bil, och säkert värd sitt pris.

Försök hitta en bil och provkör...ingen här kommer kunna beskriva känslan på det sätt du kommer uppleva det. Jag kan även nästan garantera att efter provturen så kommer prion på mer effekt faktiskt att hamna lägre.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tack för fin input!

Har kikat runt lite mer och självklart är låg vikt och lagom effekt det optimala.

Vill ha lite extra knuff bara :-) Sett en hel del filmer med seven med mc motorer .t.ex och visst det rör på sig men på gata är det lite för slött i mina ögon.

Inte tidsmässigt runt en bana men känslan om man vill åka och sladda lite då ylar det mest och händer inte så mycket.

Vad jag är ute efter? Liten lätt bil, effekt som håller men gärna att det är lite brutalt.

Ska fortsätta kolla runt lite. Tänkte ta mig ner till Kinnekulle och kolla nästa helg när det är Locost körning och se om man kan få lite mer känsla för vad man ska leta efter. Verkar vara ett trevligt gäng.

Ska hålla mig till lagom men gärna lite över det :-)

Hur är de sjuor med Saab turbo på bana är de väldigt tunga eller rör det på sig?

Turbo bilar blir per definition tyngre än sug-bilar. De väger någonstans ca 50-100 kilo mer på grund av turbo-riet. Om man tar exemplet ovan med 4,7 kilo/hk så betyder det att turbo-bilen måste utveckla ca 25-50hk mer och det gör de när de är intrimmade. En Saab motor till exempel är god för mycket, mycket mer effekt än vad som är hälsosamt i en sjua. Det som gör effekten ohälsosam är att vi har väldigt smala däck jämfört med andra bilar med sådana här relativeffekter(hk/kilo).

Mildseven skriver att han spinner till 130km/h. Jag tror att man måste uppleva det där för att förstå vad det betyder. I min värld betyder det en bil som verkligen kräver sin förare. Släpp ner en aningen mer oerfaren, gas-glad förare som bara kört blyslädar(som per definition försöker kompensera vikt med effekt) tidigare och det är mycket stor sannolikhet att det slutar med att förare och bil far i tangentens riktning, baklänges ut ur en kurva när hornen växt ut tillräckligt långt.

@AD7, varför inte komma upp till Kinnekulle nu på Fredag/Lördag? Vi har en träff där vilket ger dig den bästa chansen att se många olika typer av sjuor samtidigt. Där får du en chans att bekanta dig mer med biltypen, olika varianter av den och samla erfarenheter inför ditt val. På Fredagen blir det garanterat mycket bilsnack när vi grillar så du kan få ditt lystmäte med information och åsikter. Det finns korv med bröd om du är sugen på att vara med. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Turbo bilar blir per definition tyngre än sug-bilar. De väger någonstans ca 50-100 kilo mer på grund av turbo-riet. Om man tar exemplet ovan med 4,7 kilo/hk så betyder det att turbo-bilen måste utveckla ca 25-50hk mer och det gör de när de är intrimmade. En Saab motor till exempel är god för mycket, mycket mer effekt än vad som är hälsosamt i en sjua. Det som gör effekten ohälsosam är att vi har väldigt smala däck jämfört med andra bilar med sådana här relativeffekter(hk/kilo).

Mildseven skriver att han spinner till 130km/h. Jag tror att man måste uppleva det där för att förstå vad det betyder. I min värld betyder det en bil som verkligen kräver sin förare. Släpp ner en aningen mer oerfaren, gas-glad förare som bara kört blyslädar(som per definition försöker kompensera vikt med effekt) tidigare och det är mycket stor sannolikhet att det slutar med att förare och bil far i tangentens riktning, baklänges ut ur en kurva när hornen växt ut tillräckligt långt.

@AD7, varför inte komma upp till Kinnekulle nu på Fredag/Lördag? Vi har en träff där vilket ger dig den bästa chansen att se många olika typer av sjuor samtidigt. Där får du en chans att bekanta dig mer med biltypen, olika varianter av den och samla erfarenheter inför ditt val. På Fredagen blir det garanterat mycket bilsnack när vi grillar så du kan få ditt lystmäte med information och åsikter. Det finns korv med bröd om du är sugen på att vara med. :)/>/>

Bra sammanfattat.

Ska hålla ögonen på lite lättare sugmotor bilar också men de växer inte på träd.

Vill dock att effekten ska finnas där och att det pinnar på även 150-200kmh.

Går ju inte riktigt att jämföra men min crosscart låg väl på 45hk och runt 230kg med mig i. Riktigt kul men även om jag hade haft utväxling för det så finns det ju inget att ge på i lite högre fart.

Några kommentarer kring bilen på annonsen? Blir det en blysläde med stor tung Saab-motor? Dessa 50-100kg är ju väldigt mycket onödigt att släpa runt på bana och lite mer effekt kompenserar ju inte direkt det så klart. Men jag är rädd att jag kommer sakna den effekten på annan typ av körning än bana.

Jo jag har faktiskt tänkt åka ner på Lördagen om vädret ser okej ut innan. Vore dumt att missa så många sjuor på samma ställe.

Om man går runt med en hjälm i handen och ser åksugen ut får man åka med? :)/>

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

:prop:/>

Hej, igen!

En Seven med MC motor (förutsatt att motorn kommer från en sporthoj med 150-170Hk) är INTE slö. Det kan ingen säga, utan att ljuga då förstås.

En Seven med förare ligger runt 700Kg. Med 150Hk behöver varje hästkraft släpa på 4,7kg.

I t.ex. en Toyota Supra så blir det ca 5,5kg/hk (den behöver ca 380Hk för att nå samma vikt/effekt)

En BMW M3 E46 340Hk har en vikt/effekt på ca 5kg/hk

I mina ögon är det brutala bilar...

Sen att det på film kan se väldigt odramatiskt ut, det kan jag hålla med om, men när du kör bilen är det en "lite" annan känsla. Sen är det ju så, att bara för att det ser odramatiskt ut, behöver det inte gå långsamt.

Min personliga uppfattning är att du börjar i fel ända när du börjar med att ange vilket effekt du önskar.

Det kanske t.o.m. är så att det du är ute efter, d.v.s. något brutalt som gärna sladdar, ritar långa svarta streck och garanterat åker ifrån grannens chiptrimmade V70, inte är en Super7?

Jag tycker tjusningen med en Superseven är när man får en kommentar efter rödljuset typ: "Oj den där gick bra, hur mycket effekt är det i den där? över 300Hk?" -Njae, det är en standard ford Sierramotor med 115Hk... :prop:/>

Angående bilen du länkar till har jag inga kommentarer tyvärr mer än att det ser ut att vara en fin bil, och säkert värd sitt pris.

Försök hitta en bil och provkör...ingen här kommer kunna beskriva känslan på det sätt du kommer uppleva det. Jag kan även nästan garantera att efter provturen så kommer prion på mer effekt faktiskt att hamna lägre.

Mvh

Thomas

Tack väldigt uppskattat med bra tydliga exempel. Inte meningen att dissa MC motorer jag vet att det rör på sig. Det är ändå fel sorts effekt om jag vill åka och sladda lite och växellådan kommer inte må bra att lite brutalare körning misstänker jag. Att stoppa dit en beggad Omega låda om jag kör sönder den kostar mig 500kr om jag får rent hus i en Hayabusa låda räcker 500kr inte till oljan ens ;)

Sen jag åkt GSXR1000 i några år så jag vill ha paus från ylandet, vikt/effekt förhållandet vore trevligt att ha kvar dock :-)

Link to comment
Share on other sites

AD7: Var och en väljer sin "setup" på bil och sitt sätt att bli glad över bilen. Som flera redan sagt är effekt bara en del av upplevelsen. Skall vi titta på nuvarande regler så kan du glömma allt över 175hk (ref 850kg skattevikt * 20,3hk per 100kg bil) såvida du inte letar upp min CealmSeven V8 bil och köper den om effektnumerären är viktigast. Den klarar 259hk räknat på vikten helt lagligt fast jag tror inte nya ägaren säljer den och jag tror inte du vill ha ett sådant stort slagskepp till Sevenbil.......

Kravlista enligt inlägg #1 i tråden.

70% Bana/konbana

25% Drift/buskörning och sladd. Gärna iskörning vintertid.

5% Gata. Komfort INTE prioriterat :-) men besiktigas ska den

Har du sett denna filmsekvens?

Bygger eller köper du en bil motsvarande den på filmen uppfyller bilen enligt kravlistan 100 procent (75+25) men troligen samtliga 105 procent (70+25+5) av det du vill uppnå och jag är väldigt tveksam till att den röda bilen har mer än 175 / 200hk. Jag kan ha fel men det jag inte har fel på är att chauffören är otroligt duktig och kan detta med bilkörning på trånga utrymmen. Filmen finns i flera andra trådar på forumet och den är väl värd att titta på lite då och då samt förundras över hans skicklighet.

Link to comment
Share on other sites

Något förespråkarna av sugmotorer brukar glömma är den helt underbara vridmomentskurvan man kan få i en rätt justerad turbomotor, vilket gör bilen extremt lättkörd på gata, spelar juh inte så stor roll vilken växel man ligger på, nu var inte gatkörning prioriterat men ska man drifta är en turbomotor nog inte helt fel.

Sedan vad övermotoriserat är e helt subjektivt så jag säger som Pac, åk upp till Kinnekulle på lördag och se vad som passar dig bäst. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tack väldigt uppskattat med bra tydliga exempel. Inte meningen att dissa MC motorer jag vet att det rör på sig. Det är ändå fel sorts effekt om jag vill åka och sladda lite och växellådan kommer inte må bra att lite brutalare körning misstänker jag. Att stoppa dit en beggad Omega låda om jag kör sönder den kostar mig 500kr om jag får rent hus i en Hayabusa låda räcker 500kr inte till oljan ens ;)/>/>

Sen jag åkt GSXR1000 i några år så jag vill ha paus från ylandet, vikt/effekt förhållandet vore trevligt att ha kvar dock :-)

Det låter på ditt resonemang som du tänkt igenom detta redan och vet vad du vill ha. Med tanke på vad du åkt innan tar jag tillbaka att 300 hästar kanske är lite för mycket. ;)/>

Angående bilen så är det svårt att säga så mycket bara på en bild, men den ser väl rätt vettig ut. Men eftersom du vill köra på bana så kolla extra noga ifall det du tänker köpa är anpassat för det. Jag tänker speciellt på oljeförsörjningen och kylningen.

Edit: Tycker du ska ta en titt på denna innan du bestämmer dig http://www.blocket.se/vastmanland/Seven_kopia_47929123.htm?ca=22&w=3

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

AD7: Var och en väljer sin "setup" på bil och sitt sätt att bli glad över bilen. Som flera redan sagt är effekt bara en del av upplevelsen. Skall vi titta på nuvarande regler så kan du glömma allt över 175hk (ref 850kg skattevikt * 20,3hk per 100kg bil) såvida du inte letar upp min CealmSeven V8 bil och köper den om effektnumerären är viktigast. Den klarar 259hk räknat på vikten helt lagligt fast jag tror inte nya ägaren säljer den och jag tror inte du vill ha ett sådant stort slagskepp till Sevenbil.......

Kravlista enligt inlägg #1 i tråden.

70% Bana/konbana

25% Drift/buskörning och sladd. Gärna iskörning vintertid.

5% Gata. Komfort INTE prioriterat :-) men besiktigas ska den

Har du sett denna filmsekvens?

Bygger eller köper du en bil motsvarande den på filmen uppfyller bilen enligt kravlistan 100 procent (75+25) men troligen samtliga 105 procent (70+25+5) av det du vill uppnå och jag är väldigt tveksam till att den röda bilen har mer än 175 / 200hk. Jag kan ha fel men det jag inte har fel på är att chauffören är otroligt duktig och kan detta med bilkörning på trånga utrymmen. Filmen finns i flera andra trådar på forumet och den är väl värd att titta på lite då och då samt förundras över hans skicklighet.

Stort tack. Har en del att fundera på.

Ang effekt och vad som är lagligt eller inte är jag medveten om. Kan leva med att den är olaglig.

Vill bara hitta något som möter förväntningarna.

Link to comment
Share on other sites

Det låter på ditt resonemang som du tänkt igenom detta redan och vet vad du vill ha. Med tanke på vad du åkt innan tar jag tillbaka att 300 hästar kanske är lite för mycket. ;)/>/>

Angående bilen så är det svårt att säga så mycket bara på en bild, men den ser väl rätt vettig ut. Men eftersom du vill köra på bana så kolla extra noga ifall det du tänker köpa är anpassat för det. Jag tänker speciellt på oljeförsörjningen och kylningen.

Edit: Tycker du ska ta en titt på denna innan du bestämmer dig http://www.blocket.se/vastmanland/Seven_kopia_47929123.htm?ca=22&w=3

Jag har tänkt igenom mycket men jag har inte kunskap så jag disskuterar gärna. Ni har absolut bäst koll.

Den i annonsen har inte gått bana så en vanlig traditionell sump. Det lär man få bygga om.

Kylningen verkar genomtänkt med kylare i bak och elvattenpump. Aldrig haft problem med det och de har kört en del dragracing med den. Ärligt och trevlig ägare.

Vill inte framstå som någon gud på att framföra fordon det är jag absolut inte, har för mycket vett i huvudet för att bli snabb :-)

Superbra tips! Ska ringa på den hade inte sett den. Någon du känner?

Finns det mer info om den?

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller saab baserade sjuor ( som på annonsen) finns det nog åtminstone 3 stycken där på lördag. Vi kan ta en diskussion på plats om för och nackdelar.

Link to comment
Share on other sites

AD7: Vill du läsa på mer om Sevenbilar så finns en hel del befintlig info i denna F.A.Q samlingstråd plus alla andra trådar på forumet.

Första länken är nuvarande regelverk om du skall bygga en bil. Läs alla kapitel.

41 kap en del särskilda bestämmelser för amatörbyggda bilar.

--- Ang effekt och vad som är lagligt eller inte är jag medveten om. Kan leva med att den är olaglig. ---

Du blir medveten om vad som är lagligt och inte efter VVFS 2003:22 läsningen. Den säger däremot inget om varje enskild persons upplevelse om bilen.Jag förstår att du längtar efter en vild, brutal, ohämmad hästkraftstinn Sevenbil? Eller? Många förälskar sig i biltypen. Det är rätt vanligt att ha en kravlista motsvarande den du beskriver i allra första inlägget på forumet. Faktiskt så kan du ha den kravlistan utan att ge efter på kravuppfyllelsen trots att du har en bil som är "laglig".

Men såklart är det viktigt att kunna säga till kompisen "min bil har 300 plus hästar" då skall det in i kravlistan med en hög procentsats också.

Är det ok att säga min bil och jag som förare köra "skjortan av" det mesta och flesta på (lämpliga banor) eller kanske gata som har mer 300 plus hästar trots att jag bara har xxx hästar under huven. Då blir det lättare att hitta en bil och billigare.........

Hur det än är med kravlistan och önskemålen ser jag fram emot din kommande byggtråd eller biltråd för jag tror du är rätt tänd på Sjuor, eller hur?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

AD7: Vill du läsa på mer om Sevenbilar så finns en hel del befintlig info i denna F.A.Q samlingstråd plus alla andra trådar på forumet.

Första länken är nuvarande regelverk om du skall bygga en bil. Läs alla kapitel. 41 kap en del särskilda bestämmelser för amatörbyggda bilar.

--- Ang effekt och vad som är lagligt eller inte är jag medveten om. Kan leva med att den är olaglig. ---

Du blir medveten om vad som är lagligt och inte efter VVFS 2003:22 läsningen. Den säger däremot inget om varje enskild persons upplevelse om bilen.Jag förstår att du längtar efter en vild, brutal, ohämmad hästkraftstinn Sevenbil? Eller? Många förälskar i biltypen. Det är rätt vanligt att ha en kravlista motsvarande den du beskriver i allra första inlägget på forumet. Faktiskt så kan du ha den kravlistan utan att ge efter på kravuppfyllelsen trots att du har en bil som är "laglig".

Men såklart är det viktigt att kunna säga till kompisen "min bil har 300 plus hästar" då skall det in i kravlistan med en hög procentsats också.

Är det ok att säga min bil och jag som förare köra "skjortan av" det mesta och flesta på (lämpliga banor) eller kanske gata som har mer 300 plus hästar trots att jag bara har xxx hästar under huven. Då blir det lättare att hitta en bil och billigare.........

Hur det än är med kravlistan och önskemålen ser jag fram emot din kommande byggtråd eller biltråd för jag tror du är rätt tänd på Sjuor, eller hur?

Kan helt klart ändra uppfattning, har nog redan gjort det en del. Har alltid en uppfattning och sen ändrar det sig vartefter man får mer kunskap.

vild, brutal, ohämmad hästkraftstinn Sevenbil? Check! :) Men lagom är bäst, jag tycker det är roligare att köra än att stå och skruva.

Skulle gärna lära mig och bygga en bil från grunden men just nu vill jag köra och bygga sen. En färdig bil att underhålla och utveckla skulle bli perfekt då jag har inte all kunskap för att det ska bli riktigt bra. Gällande chassi och motor på bilar är jag novis så det ska bli kul att lära sig mer om. Kommer fråga om allt :)

Tack för bra info. Ska plugga på.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller saab baserade sjuor ( som på annonsen) finns det nog åtminstone 3 stycken där på lördag. Vi kan ta en diskussion på plats om för och nackdelar.

Trevlig. Ordna bra väder så kommer jag och hejar på er :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag som är ganska stor plastare inom locost/seven hade exakt samma uppfattning innan jag provade en 120hk seven. Jag har kört 800hk riskkokarebilar med stressfläkt. Jag sket nästan på mig då vilket dra... Tänkt körskola... Dubbla hastigheten och x4 med bromsträckan.... 150hk med 500kg = 4x150hk på 1000kg vilket är 600hk.. Någon rätta mig om jag har fel...

Link to comment
Share on other sites

Jag som är ganska stor plastare inom locost/seven hade exakt samma uppfattning innan jag provade en 120hk seven. Jag har kört 800hk riskkokarebilar med stressfläkt. Jag sket nästan på mig då vilket dra... Tänkt körskola... Dubbla hastigheten och x4 med bromsträckan.... 150hk med 500kg = 4x150hk på 1000kg vilket är 600hk.. Någon rätta mig om jag har fel...

Hej!

Du tänker rätt, men skriver fel, tror jag.

600Hk på 2000kg bil antar jag du menar, inte 1000kg som du skriver.

Jag kan väl själv flika in i diskussionen att jag själv inte är helt nöjd med de 115Hk min bil har. Jag går i funderingar att turbokonverera min Pinto och få ut kanske 160-170Hk ur en väääldigt mild setup, eller att få ut ca 150 sugmotorhästar.

Jag är helt övertygad om att det kommer räcka för att "hänga av" det mesta vid rödljusen, fast ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre, huvudsaken jag har kul när jag kör!

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kolla PeÅ s sjua under säljes, den är vass med sugmotor och stor nog för dig. Är till salu och återfinns i Uppsala. Svart med kawa gröna ränder.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Kolla PeÅ s sjua under säljes, den är vass med sugmotor och stor nog för dig. Är till salu och återfinns i Uppsala. Svart med kawa gröna ränder.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Tack för tipset. Har kontaktat honom men det var semester just nu.

Lite synd på motorvalet bara. Hade gärna sett något lättare med turbo eller kompressor.

Link to comment
Share on other sites

Ja om du ska tävla med den. En lätt motor blir oftast liten i cylindervolum med mindre vrid eller en BEC med högre varvtal hela tiden, men vikt är HK så jag förstår dig.

Link to comment
Share on other sites

Ja om du ska tävla med den. En lätt motor blir oftast liten i cylindervolum med mindre vrid eller en BEC med högre varvtal hela tiden, men vikt är HK så jag förstår dig.

Vill gärna ha lite botten så den orkar lite.

Alltid roligt att åka och sladda.

Vi får se var det slutar. Man kan önska en sak och få en annan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...