Frena Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 Sitter med lite pappersexercis inför SFRO 1 och behöver lite assistans/granskning av de uppgifterna som SFRO skall ha till första besiktningen. Vill ni kika och kommentera om det behövs fyllas i mer? Motor: Ford Zetec EDDC 2,0 l Växellåda: Ford type 9 Framvagn: Dubbla A-armar. Undre länkarmar i 25x3sl E235. Övre länkarmar av kallvalsad plåt S235 JRG. Spindelleder Volvo 740, Hjulnav Volvo 740 Styrning: Styrväxel Volvo 245, Kollapsbar del Volvo 244, Rattaxelknut nedre Volvo 244, Rattaxelknut övre Toyota Corolla. Pluggsvetsad rattstång Bakvagn:Stel bakaxel Volvo 1030 med Torsendiff. Upphäng med fyrlänk Frambromsar: Skivor Volvo 740. Bromsok Volvo 740 Bakbromsar: Skivor Volvo 740. Bromsok Volvo 740 Bromsreducering: N/A Fälgar fram: Volvo C70, 7,5jx17x43 Fälgar bak: Volvo C70, breddade 7,5jx17x43 Däck fram: 225/45/17 Däck bak: 275/40/17 Ram/stomme: Ramen är svetsad till största del med migsvets, vissa detaljer tigsvetsade. Ramen är byggd i 28x2 kalldragna svetsade precisionsrör SS-EN 10305. Stålsort E220/E235 (DIN2395) samt 25x2 runda kalldragna precisionsrör stålsort E220/E235 (DIN 2395). Samtliga fästdetaljer är laserskurna ur kallvalsad plåt S235JRG tjocklek 3-8 mm. Det var allt. Räcker detta eller är det för mycket? TACK! Quote
cealm Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 (edited) Det räcker gott och blir över det du har skrivit ner. Personligen skulle jag inte lämna ifrån mig alla uppgifterna i din lista. Jag skulle endast lämna nedanstående förkortade förteckning och om någon fråga skulle dyka upp så besvara denna på anmodan. Jag tror inte du kommer få någon kompletterande fråga som skall in i ett SFRO protokoll om du lämnar uppgifter enligt justerade listan nedan. Det är inte så att jag avsiktligt vill att du undanhåller uppgifter utan för varje detalj som specificeras exakt och skrivs in så är det just det som gäller i Fordonsdatabasena om uppgiften kommer ända dit. Tex Bakaxel Volvo 1030 med torsen diff. Om 1030 med torsen går sönder och du kör med en 1031 istället ett par år då stämmer inte bilen längre mot Fordonsdatabasen. Du ställde frågan och jag har svarat rent principiellt dvs speca det som behövs och du får ett G i SFRO 1 och i enskilt godkännande. MVG plus plus i specifikation är onödigt att lämna vidare, att ha själv däremot är jättebra. Motor: Ford Zetec EDDC 2,0 l Framvagn: Dubbla A-armar. Undre länkarmar i 25x3sl E235. Övre länkarmar av kallvalsad plåt S235 JRG. Spindelleder Volvo 740, Hjulnav Volvo 740 Styrning: Styrväxel Volvo Bakvagn:Stel bakaxel Volvo Frambromsar: Skivor och Bromsok Volvo Bakbromsar: Skivor och Bromsok Volvo Däck fram: 225/45/17 Däck bak: 275/40/17 Ram/stomme: Ramen är svetsad till största del med migsvets, vissa detaljer tigsvetsade. Ramen är byggd i 28x2 kalldragna svetsade precisionsrör SS-EN 10305. Stålsort E220/E235 (DIN2395) samt 25x2 runda kalldragna precisionsrör stålsort E220/E235 (DIN 2395). Edited August 9, 2013 by cealm Quote
Frena Posted August 12, 2013 Author Posted August 12, 2013 Pratade med Andreas Wilson i helgen och fick mina blankettnummer för instansning av chassinummer. Om jag tolkat allt rätt kan jag ha följande nummer: Yvvb03830B0E72014 Observera att det är en "nolla" i "B0E". Visst är detta OK? Nästa fråga, polskydd. Räcker det med dessa? Kabelsko + polskydd Quote
cealm Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Chassinr ser ok, 17 tecken långt också som det skall vara och börjar på rätt sätt. Polsydd som sådant behövs bara "om det behövs". Det är precis samma som på vanliga bruksbilar, enbart kontroll på fastsättning. Batteriet skall sitta ordentligt fast och inte kunna röra sig och är avståndet tillräckligt långt från jord = "kortslutning". Då behövs inget speciellt polskydd. Föreslår denna typ av polsko istället för exemplet. Komplettera med en huvudbrytare på pluspolen liknande denna: För minuspolen sätter du dit en "minusfrånskiljare" / batterifrånskiljare. Quote
Frena Posted August 12, 2013 Author Posted August 12, 2013 Vad bra, då slipper jag förmodligen polskydd. Huvudbrytare har jag en liggandes, så den skall också monteras. Quote
Rikard Larsson Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Bra att det går framåt! Om du inte hittat dot matrix än: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6793 På min bil kollades polskyddet för pluspolen både av SFRO och vid regbesiktningen. Har ett par cm mellan terminalen och sidoplåten. Jag har något liknande sånhär: http://www.bilstereoshopen.se/batteriterminal-bt6-dls/375-0 Skyddskåpa i plast/silikongummi. Ska dock bytas till något lättare när jag byter batteri. Quote
PeerO Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Hej Köp bra grejor, jag har tröttnat på dåliga kablar och kabelskor. http://www.skyllermarks.se har bra kablar och anan el förnödenheter. Bra och informativ hemsida. Säljes ofta av båt tillbehörs butiker har dom inte färdiga längder så kan dom i regel göra det från metervara . Ja Skyllemarks är något dyrare än Biltema men man slipper en del problem, samt att deras kablar är mjuka, böjliga och förtennade. Har använt deras grejor på ett antal hus bilar där ägarna inte fått önskvärd effekt ur sina batterier bodels försörjningen "i fredags fick jag motorstopp i korsning orsakat av biltemas kabelsko som knäckts. Den monterades i våras. Ja kan vara felaktigt monterad men det är inte första gången det hänt. Quote
Frena Posted August 12, 2013 Author Posted August 12, 2013 Bra att det går framåt! Om du inte hittat dot matrix än: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6793 På min bil kollades polskyddet för pluspolen både av SFRO och vid regbesiktningen. Har ett par cm mellan terminalen och sidoplåten. Jag har något liknande sånhär: http://www.bilstereoshopen.se/batteriterminal-bt6-dls/375-0 Skyddskåpa i plast/silikongummi. Ska dock bytas till något lättare när jag byter batteri. Dot Matrix installerat! Laddade ner från din länk tidigare. Min pluspol sitter rätt långt ifrån. Jag funderade mest på om man behövde ha en hel stor "platta" över som vissa batteri har. Quote
cealm Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 (edited) Jag har gjort ett mycket enkelt polskydd på min Seven. Det är en gummispackel som man har till Biltema polyesterkladd, man kan köpa sådana lösa också. Gjorde några stycken "hålpar" med en tång som man kan göra hål i skärp med. Tog buntband och lät dessa låsa runt kopparkabel vid batteriet. Gummiskrapan skyddar om något skulle ramla ner på batteriet vilket i och för sig känns väldigt långsökt. Egentligen gör den ingen större nytta men den sitter där och får fortsätta sitta där. Edited August 12, 2013 by cealm Quote
Frena Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Står lite stilla på byggfronten pga jobb, men åtminstone betalande medlem nu! Quote
cealm Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 --- men åtminstone betalande medlem nu! --- Det tackar jag och kassören speciellt för. --- pga jobb --- Rätt som det är det "bilbygg" före ordet "jobb". Quote
kengren Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 En dålig dag i garaget är BÄTTRE än en bra dag på jobbet. kenneth Quote
Frena Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 (edited) Sant Kengren! Tänkt lite på det där med slipning av svetsfogar eftersom det är nästa moment efter SFRO1. Vad är bäst metod för att få en jämn och fin yta? Är det navrondell som gäller? Hur går det med dessa? Grovrengörare Andra tips? Edited August 19, 2013 by Frena Quote
Rikard Larsson Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Navrondell alla gånger. Vill du ha finare yta, flapdisc. Grovrengörarna gör just bara vad de heter, rengör. Quote
cealm Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 -- Andra tips? --- Varför slipa fogarna överhuvudtaget? För du menar inte alla fogar utan bara sådan som tex är mot "karossidorna", eller menar du alla? Jga har bara putsat till de fogar som behöver vara "platta" för något akll sitta mot den ytan. Övriga rör jag inte, med slipmaskin. Quote
Frena Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 Rikard - bra - kör på det! Cealm - de som jag svetsade själv blev inte så fina :) Quote
cealm Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Med fina betyder det "hållbara men inte fina" eller betyder det "inte hållbara och inte fina"? Är det alt 1 kan du "svetsa dem en gång till" och få dem fina igen, är det alt 2 är det nog bra att slipa bort och även då svetsa "en gång till". Quote
Frena Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Igår fick jag en liten stund i garaget. Rikard har lovat att komma ner i veckan o gå igenom bilen med mig innan jag bokar SFRO1. Satte ner den på hjul för att ta det fotot som behövdes till identitetsbeviset. Stansade även in chassinumret. Rådet lite delade meningar om det, räcker det med ett chassinummer eller skall det finnas på två ställen? Quote
Rikard Larsson Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 "På min tid" skulle det finnas två chassinummer. Ett primärt som hade minst 7 mm höga tecken och ett sekundärt som hade minst 4 mm (lite osäker på storleken). Kanske har ändrats (VVFS 2003:22 vs. TSFS 2010:2). Quote
Frena Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Boken ligger hemma men om SFRO1-checklistetråden (långt ord) är korrekt så står det bara att det är på FÖRSLAG att man skall ha två nummer..... Apropå boken. Du skall få tillbaka din "gamla" bok på torsdag! Quote
Rikard Larsson Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 (edited) Från SFRO:s hemsida: Chassinummer på bil, minst 7 mm högt med 17 tecken, se Info chassinummer Bil, skall vara instansat när fordonet lämnar byggbesiktningen. På bil bör även ett sekundärt chassinummer finnas minst 4 mm högt Också från SFRO:s hemsida: Min 7 mm högt , börjar på YVVB0+ blankettnummer (4 siffror) + 8 egna tecken, skall vara stansat till byggbesiktning är avslutad. Du skall även stansa ett sekundärt chassie-nummer, min 4 mm högt. Tänk på att det finns några tecken som är otillåtna: I(Ingvar), O (Olle), Q, Å, Ä eller Ö. Dessa tecken kan inte användas i systemet. Härligt med dubbla budskap :)/> Edited August 20, 2013 by Rikard Larsson Quote
Frena Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Haha. Jag skickar ett mail till Wilson. Quote
AD7 Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Det ska vara lätt att läsa av på Bilprovningen också. Inte roligt att stå och skruva isär halva bilen när det är besiktning. Quote
Frena Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Sant AD7, kom precis på att noskonen inte är superlätt att tippa framåt när huven är på. Får ta och stansa in ett till på ett bättre ställe! Quote
cealm Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 (edited) Ett bra ställe är insidan av ett lämpligt rör i sittbrunnen. Jag valde till och med på V8-bilen att skriva chassinumret "Upp-och-ner" så besiktningsmannen / kvinnan bara behöver böja sig lätt in i bilen och läsa av de med körnare och Dotmatrix skrivna chassinumret. Det är kanske att "smöra" lite men borde vara innanför tillåten "smörgräns" eller hur? Edit Tillägg: Glömde skriva att du får stansa på fler ställen det är inget hinder. VVFS 2003:22 beskriver endast minimiantalet stansningar. Edited August 20, 2013 by cealm Quote
Frena Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Tänkte böja min karossplåt runt rören, så jag måste därför välja ett bra ställe. Tror det andra blir i "bagaget" sidan om tanken. Quote
cealm Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 ---- Tänkte böja min karossplåt runt rören, ---- Hela vägen runt? Blir det inte svårt att demontera och montera om du skulle behöva det? Mina karossidor hänger bara en bit in på ramrörens uppsida. Mest för det inte skall bli en vass kant uppåt. Eftersom jag har den metoden så finns ramrörens insida tillgänlig för chassinummer. Klär du inte insidan så finns även dina trianguleringar (snedbalkar) tillgänliga att stansa på. Det finns många ställen som är tillräckligt lätt åtkomliga vid kommande besiktningar så det kommer du inte få problem med. I fordonsdatabasen skrivs det normalt in var chassinumret finns. Så här tex: CHASSINUMMER PLACERAT HÖGER SIDA I MOTORRUM SAMT HÖGER VID PASSAGERAR PLATS PÅ SNEDBALKAR Quote
Frena Posted August 22, 2013 Author Posted August 22, 2013 Inte hela vägen runt, men något..... Ikväll skall Rikard och jag göra en liten pre-SFRO check. Ni som tänkte ta en tur, kom gärna förbi o sparka däck. PMa för adress! Quote
Frena Posted August 23, 2013 Author Posted August 23, 2013 Igår kom Rikard på besök. Vi inledde med en åktur i hans bil och WOW, jag vill också ha turbo! Riktigt bra ös nu när den laddar mer! Börjar bli orolig att min motor är för liten. Nåväl, vi fick gjort lite med min bil också. Ni som läst tidigare vet att jag varit tveksam till tanken eftersom den var i plast. Detta är inget problem i sig längre. Vi upptäckte att tanken slog i bakaxeln när bilen fjädrade. Vet inte alls hur han som byggde chassit har tänkt. Istället får jag beställa en ny tank, mindre, men då i aluminium. Har hittat på KL Racing en vettig tank som jag tror jag skall köpa. Måste dock bara mäta så att den går in. Denna har jag tänkt mig.Fuel Cell Avslutnings, ett stort tack till Rikard som hjälpte mig igår :) Quote
Widell Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 jag tror nog han har tänkt att man ska sätta tanken bakom bakaxlen, för så gjorde han på dom han "Boe" bygde. har själv svetsat ett par tankar åt honom i RF plåt med diverse olika former & alla har monterats bakom bakaxlen. sen hur han som köppte ramen av boe har tänkt det får du fråga honom om. Quote
Frena Posted August 29, 2013 Author Posted August 29, 2013 Har inte hunnit bygga så mycket på sistone pga att jag blivit sambo och alla vet ju hur mycket saker kvinnor har, så mycket att flytta. Dock har jag lyckats sälja min gamla tank som var för stor. Har även hunnit beställa en ny. Det blev en sådan här: När den kommer skall jag svetsa lite fäste så bilen blir HELT klar för SFRO1. Förresten, måste tanken fästas med band runt om? Eller räcker det med fästöronen? Har för mig den måste fästas med band också. Quote
kengren Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 Har inte hunnit bygga så mycket på sistone pga att jag blivit sambo och alla vet ju hur mycket saker kvinnor har, så mycket att flytta. Dock har jag lyckats sälja min gamla tank som var för stor. Har även hunnit beställa en ny. Det blev en sådan här: När den kommer skall jag svetsa lite fäste så bilen blir HELT klar för SFRO1. Förresten, måste tanken fästas med band runt om? Eller räcker det med fästöronen? Har för mig den måste fästas med band också. Tror inte SFRO vill att vi har fästöron på tankarna, de har en förmåga att med tiden mattas av, de vill hellre att vi använder band och spänner fast tanken med kenneth Quote
Rikard Larsson Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 Jag hade en 25x2 mm aluminiumbit för att hålla in avgasröret mot karossen. Den vibrerade av på en vecka. Visst, avgasröret vibrerar mycket, men ändå. Quote
Frena Posted August 29, 2013 Author Posted August 29, 2013 (edited) Kör med båda öron och band då. Blir bäst så. Förresten, någon som vet var man kan köpa universella band? Eller skall jag tillverka själv? Edited August 29, 2013 by Frena Quote
Widell Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 Tycker du ska göra tankbanden själv. Själv så utgick jag från en dubbel slangklämma & modifierade den. Den såg ungefär ut som denna när jag började. Quote
cealm Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 En klassiker som passar till mycket är hammarband. DEt går säkert att polera upp dessa med autosol, plus att de har inbyggda "lättningshål"......... Quote
Frena Posted August 30, 2013 Author Posted August 30, 2013 Polerade spikband var en god idé Calle. Skall testa :) Quote
Frena Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Mkt planerade i huvudet när man väntar på tanken. Har fått hyfsad pejl på det här hur kylsystemet skall koppplas, så det tror jag att jag reder ut. Dock börjar jag fundera lite alla andra anslutningar på motorn. Jag kommer ju köra med förgasare så det är ingen standard-zetec. Hur skall allt kopplas? Ytterst begränsade kunskaper inom detta. Vakuum till bromsservon, hur koppar jag denna? Om jag förstått allt rätt så skall jag koppla från någon av de två kopplingarna på insuget. Korrekt? Skall det kopplas mer till dessa? Nästa fråga. Vevhusventilationen, hur och var kopplas den? Något mer (bortsett från kylningen)? Quote
Peter M Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 Vakuum till bromsservon, hur koppar jag denna? Om jag förstått allt rätt så skall jag koppla från någon av de två kopplingarna på insuget. Korrekt? Skall det kopplas mer till dessa? Bromsservo? :blink: Quote
Peter M Posted September 2, 2013 Posted September 2, 2013 (edited) Mkt planerade i huvudet när man väntar på tanken. Har fått hyfsad pejl på det här hur kylsystemet skall koppplas, så det tror jag att jag reder ut. Dock Nästa fråga. Vevhusventilationen, hur och var kopplas den? Dra en slang från ventilkåpan till plattan på luftfiltret. Tyvärr funkar det inte alls bra med den typen av filter du har. Pappersfilter sätts igen av oljedimman från vevhuset, så jag rekommenderar ett skumfilter typ Pipercross. Gärna med en catchtank emellan. Kom och kolla på min bil så får du se hur jag löst det. Vi har ju nästan likadana motorer. Edited September 2, 2013 by Peter M Quote
Frena Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 Dra en slang från ventilkåpan till plattan på luftfiltret.Tyvärr funkar det inte alls bra med den typen av filter du har. Pappersfilter sätts igen av oljedimman från vevhuset, så jag rekommenderar ett skumfilter typ Pipercross. Gärna med en catchtank emellan.Kom och kolla på min bil så får du se hur jag löst det. Vi har ju nästan likadana motorer. Det gör jag gärna när det börjar närma sig montering av min. Jag är bara 100 steg före i tänkandet. Gällande bromsservon så vet jag det är overkill, men han som påbörjade bygget hade använt det. Det var så snyggt gjort så jag ville inte ta bort det. Får väl se hur det går.... Quote
Rikard Larsson Posted September 3, 2013 Posted September 3, 2013 Sen kan man se i reflektionen på den nya tanken att Fredrik har ganska klena ben :D/> Quote
Frena Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Så var man gräsänkling en hel helg (nästan iaf). Hade planerat två hela dagar i garaget för att hinna göra MASSOR, men allt tar mycket längre tid än man räknat med. Fick stansat i ett extra chassinummer - blev helt okej även detta. Skulle svetsa fäste till tanken. Efter många om och men lyckades jag få till fästen som verkar OK. Började försöka göra egna tankband, men aluminiumet var för tjockt, så mitt tålamod tog slut. Hade dock två bitar spikband kvar, som jag tänkte testa efter Calles förslag. Det blev faktiskt väldigt fräckt. SÅklart räckte dem inte hela varvet runt. Får köpa mer. Skulle svetsa fast låsen till dem som avslutning, dock tog gasen i svetsen slut, så det blev inget. Lite bilder är väl på sin plats. Skall klippa till gummit så det blir snyggare samt polera upp banden med Autosol. Fästena till tanken. Quote
Rikard Larsson Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Det tar sig! Vad är det för gummi under spikbanden? Quote
Frena Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Några som satt på den gamla tanken...skall försöka få tag på svarta... Quote
Rikard Larsson Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Ser proffsigare ut än min cykelslang... Quote
cealm Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Frena: Spikbanden blev riktigt bra plus alla positiva kommentar du kommer få för lättningshålen......... Jag såg dina spacers på bilden. Rejäla! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.