Martin Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 (edited) Någon som byggt elektrisk parkeringsbroms och kan tipsa om en motor? Tänkte bygga något liknande det som sitter i Peters hyper8 dvs en lös motor, inte inbyggt i oken (har redan Wilwoods ok med parkeringsbroms). Edited June 23, 2013 by Martin Quote
Martin Posted June 24, 2013 Author Posted June 24, 2013 Har du någon länk till tex bildelsbasen? Jag letade men i brist på rätt termer eller förståelse för hur bildelsbasen sorterar sina delar så hittade jag inget. Quote
Morty Posted June 24, 2013 Posted June 24, 2013 http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25621488 Quote
jol Posted June 24, 2013 Posted June 24, 2013 Skruvdragare. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10540 Quote
Martin Posted June 25, 2013 Author Posted June 25, 2013 Morty: Tackar! jol: Japp, känner till den tråden. Den har varit en del av min inspiration. Tyvärr står det dock inte vart folk fått sina motorer ifrån. Renault och Jaguar är nämnda men jag hade helst köpt en ny motor från typ ebay. Motorn i sig måste ju ha andra användningsområden så det borde finnas alternativ som inte är skräddarsydda för någon bil och därmed dyrare än nödvändigt. Quote
jol Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Såg du Mårups lösning? http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10023&st=100&p=111452entry111452 Visst lär industriell ställmotor kosta en del, men ibland har man tur. Locost vore ju en slaktad skruvdragare avsedd för 12V batteri, med tex en trapetsgänga från en saxdomkraft (håller lasten bättre) http://www.jula.se/skruvdragare-12v-15nm-060201 http://www.jula.se/saxdomkraft-1-5-t-601002 Quote
Martin Posted June 25, 2013 Author Posted June 25, 2013 Tackar! Det var ställmotor jag undrade vad det hette. Nu kan jag leta på ebay efter dylika. Antar att de heter något med actuator på utrikiska. Quote
Peter M Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Glöm inte att ställmotorn ska ha hög IP-klassning. Min har IP 67 så man kan låta en get pissa på den i hundra år utan att behöva bekymra sig. :prop: Quote
Martin Posted July 9, 2013 Author Posted July 9, 2013 När man letar motor, hur stark behöver den vara? Pratar vi 500N eller 5000N? Jag kan iofs tjuvtitta på en handbromsspak för att räkna ut den utväxlade kraften men jag har inte en susning om hur mycket kraft man applicerar. Quote
jol Posted July 9, 2013 Posted July 9, 2013 Jämför att dra i handbromsspaken, och att lyfta en 20 liter bränsledunk. Ungefär samma va? Kraften i N är vikten gånger g, 9.82 Googla en bild på en handbromsspak och höfta utväxlingen (avståndet från leden till handen genom avståndet leden-vajerhöljets fäste) Quote
Christer J Posted July 10, 2013 Posted July 10, 2013 (edited) Eller som min. 198 kronor plus lite skrot P bromsen som byggdes av en kolvstången från framstötdämpare från donatorbilen, 9000 en topplocksbult till en Opel och en skruvdragare som syns lite i bakgrunden.I den utgående axeln ,1 svetsade jag en torxbit som passar i skruven, 2. Den skruvas in i kolvstången, 4 som löper i ytterröret 5.Lagret, 6 sitter fast i hylsan, 7 så kolven går in och ut, en låsskruv i det ovala hålet hindrar den från att rotera. 8, Växellådans 8 momentreducering är låst och motorn 9. Edited July 10, 2013 by Christer J Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.