Jump to content

Är det någon som använder denna mätaren?


Recommended Posts

Har snöat in på denna mätaren:post-4892-13686890972177_thumb.jpg

Den verka har allt man vill ha och jag kan koppla hastighetsmätaren på lådan:

Det ultimata kombinationsinstrumentet för kit cars, buggy, quad, rally och alla tänkbara ombyggnader och uppgraderingar.

Displayen visar varvmätare, hastighetsmätare, växelindikator med backindikator, bränslemätare, grafisk termometer, 2WD/4WD och en extra valfriindikation samtidigt.

Funktioner:

1, Grafisk (ställbar mellan 10,000 rpm och 20,000 rpm som max) och digital varvmätare

2, Hastighetsmätare

3, Dubbla trippmätare

4, Odometer (mätarställning, kan justeras för att stämma in på tidigare mätarställning)

5, Maxhastighet

6, Medelhastighet

7, Klocka

8, Körtidsmätare

9, Total motorgångstid

10, Serviceindikator

11, Grafisk tankmätare (kan justeras till att passa alla förekommande tankgivare)

12, Växelindikator med backindikation

13, Accelerationsmätare

14, Decelerationsmätare

15, Voltmätare med över/underspänningsvarning

16, Grafisk och digital termometer med övertempsvarning

17, Maxtemp

18, (Laptimer, 99 varv med handkontroll eller IR-sensor, extra tillbehör/ej lagervara)

19, 2WD/4WD indikator (Se bild)

20, Shiftlight

21, LED-indikatorer för blinkers, helljus, batterispänning, handbroms/bromsslitage, oljetryck/nivå, bränslereserv, dimljus och vattentemp.

Det som behövs för inkopplingen ingår i kittet.

Kan kopplas till alla typer av hallgivare (hastighet), även växellåda, diff och ABS.

Mått: bredd 170 mm, höjd 95 mm, tjocklek 30 mm

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Såna är jäkligt smidiga men jag är inte överförtjust i dem.

1. Om en funktion lägger av så får man byta hela instrumentet.

2. Man kan på många såna här inte se allt samtidigt. t.ex. temperaturer o tryck varv o hast.

3. Har man runt instrument så behöver man inte "läsa" värdet utan man ser på nålen hur det är.

Link to comment
Share on other sites

Tycker runda instrument är snyggare och passar bättre i en sjua. Med det sagt kommer jag nästan säkert välja en DASH2 dvs liknande den på bilden ovan.

Tycker fördelarna överväger nackdelarna. Att man tex inte får en öerblick tycker jag mer än väl vägs upp av att man kan sätta individuella larm på varje "mätare". Detta är ju betydligt tydligare än att en nål som inte är precis framför dig plötsligt rör sig in i ett obra område (tycker jag).

Annars är det nog tycke, smak och vana som skall styra valet.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Visst finns för o nackdelar med allt och man bygger till sig själv enligt egna önskemål.

Är det en larmsignal så gäller det att den hörs i en 7:a.

Link to comment
Share on other sites

Tack det är skönt med lite input innan man beställer:) ska snart börja med karossen och tänkte det kunde vara bra och veta hur man ska utforma instumentpanelen. Här kommer en bättre bild :)

post-4892-13686932119518_thumb.jpg

Jag tycker det är snyggare med en ren panel och här har jag de flesta funktionerna mitt framför ögonen

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Vanligt ljus som på oljetryckslampa (std typ) etc. är också svårt att se i öppen bil.

Jag hade en hastighetsmätare en gång med "smoke" glas som ska bli klart när tändning sätts på.

Jag såg inte ett dugg i den på dagtid. Bara en parantes. Men varning är ju annars kanon att ha men den för vara så den hörs eller ett starkt ljus kanske flash.

Link to comment
Share on other sites

Bra input Thomas, men om man kör "lösa" mätare så sitter dem oftast till höger om föraren och min erfarenhet är att man bara kolla på dem i början sen "glömmer" man dem:) och är man osäker på att oljetrycket så kan man hålla ett öga på lampan. Denna mätaren kostar 190£ + frakt vilket jag tycker är ett bra pris för att få allt centrerat framför mig. Jag har sett att många bygger med snarlika mätare, hur upplever ni det?

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jag är inne på att ha mätaren på ratten. Ratten är så liten att man omöjligt kan se hela displayen, när displayen sitter på panelen.

Dash2 har en kontakt som sitter lite dumt till. Tyvärr hittar jag inget om hur kontakten sitter på Acewell.

Link to comment
Share on other sites

Aha, din är en Acewell.

Vilken modell?

Skulle gissa på en 2853. Om jag skulle köpa idag skulle jag välja en med en tydligare varvräknare. Nu när jag känner bilen bättre klarar jag mig däremot bra med shiftlighten som jag styr direkt från VEMS:et.

Link to comment
Share on other sites

Jag får en bild imo, men det verka som att det sitter en kabelstam på ca 20-30 cm. Borde gå och skarva på en "telefon" sladd vid navet så borde inte styrningen vara något hinder:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sådan mätare. Tyvärr har bilen inte kommit ut på vägarna ännu så jag kan inte redovisa någon närmare utvärdering än. Inkoppling av kablaget var iaf inga konstigheter. Bra beskrivning ingår. Använder hastighetsgivaren och oljetrycksgivaren som ingår. Bränslemätaren var lätt att kalibrera och fungerar fint tillsammans med biltemas nivågivare för båt-tankar.

Har inte byggt någon instrumentbräda ännu så placeringen har jag inte spikat ännu. Funderade först på att montera den bakom ratten men när jag testar så känns det lite svårt att få plats med den på ett sätt så att hela displayen och alla varningslampor syns. För min del hamnar den nog centrerat på brädan istället. Jag har dock stoppad stol och glidskenor så jag sitter inte jättelågt. Sitter man nere på golvet är det kanske lättare att se något genom ratten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...