Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, läst många intressanta inlägg och äntligen fått ok av frugan att bygga. Tänkte planera i sommar och börja till hösten. Mitt bekymmer är följande. Jag har nära till jobbet och gillar retro engelsk charm och är inte bekväm av mig. Vill ha en bil som gör resan rolig och som kommer köras relativt mycket. Helst utan plastdelar, antingen rostfri (får bocka noskon etc själv) och mässingkaross eller BRG lackad alu. Ekerhjul och brooklandrutor är nästan ett måste.

Har bra verkstad men inte så mycket plats således inte uppskattat hemma att riva för många olika bilar på gården. Dvs kommer använda mig av en bil alt köpa beg och nya delar eftersom eller en kombo.

Efter problembeskrivning nu till min fråga.

För att få en driftsäker bil tänkte jag att miatan kanske vore en bra donator som är pålitlig och gott om reservdelar i framtiden. Westfield har ju ett kit där man bara rekommenderar modeller tom 1994, Zero skall kunna byggas med modeller tom 2005. Är det någon som har byggt en sjua med miata som grund eller kan miator i övrigt?

Vad är det för skillnader mellan olika årsmodeller? Vad bör man se upp med och vad är rimligt att använda?

Någon som har denna erfarenhet med Zero kit eller haynes roadster?

Samt sist är boken how to build a cheap sports car av keith tanner till hjälp om man bygger eller är det som ryktet säger mest en kul läsning men inte så mycket ritningar?

Många frågor men huvudfrågan är som titeln om man använder miata vad är för och nackdelar med olika årsmodeller?

Anton från Luleå (träffade Antas härom veckan och skall bolla lite med honom på plats i sommar)

Posted

Kan inget om Miata som donator i en Sjua men lite om Miator.

Utan att veta vad som passar bäst till en sjua så kan jag nog säga att årsmodell på bilen i sig inte spelar så stor roll. Däremot vill du nog ha 1.8l motorn. Tror den dök upp 94 men vet inte om den fanns på den svenska marknaden.

Vad jag vet finns det egentligen bara ett sätt att få mer effekt ur en Miatamotor och det är med turbo/kompressor (vilket den passar ganska bra för). Så om du bryr dig om sådant så skall du vara medveten om det. Lite effekt går att få på annat sätt men det år nog både dyrt och svårt. Annars är det ju en mycket bra drivlina.

Tror inte det skall vara några större svårigheter att använda en senare donator än 94 för en Westfield. Åtminstone tror jag det skall finnas ett kit för 94-97. 98 och framåt kräver att man gör mer eget arbete.

Här finns en svensk byggdagbok: http://www.ijonsson.se/westfield/index.php

Posted

Jag har Keith Tanners bok och den handlar om att bygga ett kit från Champion Motorcar Company i Alabama (som tydligen inte finns längre) med Miata som donator. Så det finns inga ritningar i den. Men det finns en sida om att bygga sin egen ram som hänvisar till Ron Champions bok och Jim McSorley’s ritningar (Chris Gibbs bok hade inte kommit ut ännu)

Posted

Kan inget om Miata som donator i en Sjua men lite om Miator.

Utan att veta vad som passar bäst till en sjua så kan jag nog säga att årsmodell på bilen i sig inte spelar så stor roll. Däremot vill du nog ha 1.8l motorn. Tror den dök upp 94 men vet inte om den fanns på den svenska marknaden.

Vad jag vet finns det egentligen bara ett sätt att få mer effekt ur en Miatamotor och det är med turbo/kompressor (vilket den passar ganska bra för). Så om du bryr dig om sådant så skall du vara medveten om det. Lite effekt går att få på annat sätt men det år nog både dyrt och svårt. Annars är det ju en mycket bra drivlina.

Tror inte det skall vara några större svårigheter att använda en senare donator än 94 för en Westfield. Åtminstone tror jag det skall finnas ett kit för 94-97. 98 och framåt kräver att man gör mer eget arbete.

Här finns en svensk byggdagbok: http://www.ijonsson.se/westfield/index.php

Det låter ju lovande! Den springande punkten är väl vad ombyggnationen för senare modeller består i. Dvs om de nya miatorna har knepig elektronik och datorer som inte gillar att man tar bort funktioner, flyttar dem osv. Jag har inget emot att svetsa lite, huvuddrömmen är ju att bygga från grunden men jag är ingen datatekniker.

Kul med bygglänken, westfieldkit är min nödlösning då det tycks bra men är lite plastigt och tunn i ramen om man vill ha större motorn vilket är lockande. Har den samma mått och fästen som den mindre?

Posted

Jag har Keith Tanners bok och den handlar om att bygga ett kit från Champion Motorcar Company i Alabama (som tydligen inte finns längre) med Miata som donator. Så det finns inga ritningar i den. Men det finns en sida om att bygga sin egen ram som hänvisar till Ron Champions bok och Jim McSorley’s ritningar (Chris Gibbs bok hade inte kommit ut ännu)

Tack för svaret, jag har nämligen haft lite svårt att hitta denna bok till vettigt pris och funderade på om jag var dumsnål som inte köpte den men om man lika gärna kan leta ritningar i de mer åtkomliga böckerna och på nätet är det kanske bättre. Någon som har erfarenhet eller åsikter om ritning som passar smidigt. Jag vill gärna ha en nätt bil, är inte så storvuxen och gillar tanken att klämma ner sig i en leksak men motor och låda måste ju få plats!

Posted

Kolla med MNR. De har ett kit som är baserat på Miatan.

Jag har sett detta kit och vill inte nedvärdera någon annans smak men det är på tok för modernt och rymdaktigt för min.

Jag vill som sagt ha något så nära en engelsk klassiker möjligtvis med lite inslag av steampunk.

Alternativet om miatan inte passar är inte ett miataanpassat annorlunda bygge, då bygger jag heldre haynes med sierradelar och en zetec och bockar lite plåt. Men om det går att få miata som donator i ett sådant bygge vill jag gärna ha tips om hur man smidigast gör det.

Posted

Om du vill bygga Haynes roadster så kanske den här sajten kan vara nåt.

http://www.gillhamonline.co.uk/

Jag vet ingenting om dom som leverantör. Handlade lite av Saturn sports car tidigare som Gilgam har tagit över. Finn lite info om man vill bygga med Miatan också.

Posted (edited)

Chris Gibbs bok (Haynes)har tydliga och bra ritningar.

Att bygga ett bra och väl fungerande chassi med den som "ledmotiv" är inga problem.

Anton, jag har en Sierra på tomten som jag inte vet riktigt vad jag ska använda till, ev renovering som andra bil i familjen eller som donator till ett nytt bygge. Problemet i sistnämnda fallet är att lotsa projektet förbi hustruns hökblick!

Antas

McSorley 442

Edited by Antas
Posted

Chris Gibbs bok (Haynes)har tydliga och bra ritningar.

Att bygga ett bra och väl fungerande chassi med den som "ledmotiv" är inga problem.

Anton, jag har en Sierra på tomten som jag inte vet riktigt vad jag ska använda till, ev renovering som andra bil i familjen eller som donator till ett nytt bygge. Problemet i sistnämnda fallet är att lotsa projektet förbi hustruns hökblick!

Antas

McSorley 442

Det låter ju bra, menar du att du tänkt vi kan bygga paralellt eller försöker du lura mig från orena miata tankar? I vilket fall låter det kul och jag skall komma förbi och bolla planer så fort jag är tillbaks till lite regälare breddgrader.

Posted

Det låter ju bra, menar du att du tänkt vi kan bygga paralellt eller försöker du lura mig från orena miata tankar? I vilket fall låter det kul och jag skall komma förbi och bolla planer så fort jag är tillbaks till lite regälare breddgrader.

Om du har tankar på att använda Miata så har du mycket matnyttigt på http://www.locostusa.com/forums/

kenneth

Posted

Jag har sett vad du har förfärdigat i smidesväg mm - imponerande!

Du kommer att klara bilbyggeri galant!

Antas

Frivillig mentor.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...