Jump to content

Få isär en turbo?


Martin

Recommended Posts

Någon här som är expert på turboaggregat?

Jag behöver få isär min turbo (T25 tillhörande min SAAB-motor).

Jag har tre problem:

1) Kompressorhuset sitter med en "ringfjäder", vet ej det tekniska namnet. Denna har rostat fast. Jag vill vrida kompressorhuset så att utluften pekar bättre.

2) På avgassidan har jag fått loss de fyra skruvarna men sedan sitter delarna som berget. Jag behöver få loss detta för att lösa problem 3.

3) Jag får inte loss banjoskruven till oljetillförseln (tror det är oljetillförseln). Jag tror detta beror mest på att jag inte kan använda rätt verktyg så jag inte kommer åt ordentligt. Löser jag punkt 2 hoppas jag kunna använda bättre verktyg och få loss även denna.

Om någon har tips/idér/förslag så mottages dessa tacksamt.

Jag är ju en komplett nybörjare så allt jag gör är en läroprocess. Inte lätt att veta när mer kraft löser saker och när det krävs finess.

Link to comment
Share on other sites

värme o rostolja o tålamod.Ringfjädern är väl en låsring och det finns tänger till det. ibland kan man misshandla en skruvmejsel för ändamålet.

Link to comment
Share on other sites

För mig som inte har en komplett verkstad.

Vad räknas som värme? Värme finns ju allt från kroppsvärme till plasma. Här antar jag att du kanske menar från en gassvets (acetylen). Har jag inte tillgång till, så duger det med något som inte blir lika varmt?

Tror inte en tång räcker till låsringen. Den är fastrostad (vet dock inte hur hårt).

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag plockade isär en GT17-turbo med lite jobbig låsring. Bankade först loss den med en skruvmejsel jag inte var rädd om. Kanten på spetsen (flat skruvmejsel) i ena hålet i låsringen och bankade tills den lossnade. Sen andra hålet. Efter det kunde jag ta med med en vanlig låsringstång.

Att dela turbon var inte lätt ens med låsringen borta.