Jump to content

Få isär en turbo?


Martin

Recommended Posts

Någon här som är expert på turboaggregat?

Jag behöver få isär min turbo (T25 tillhörande min SAAB-motor).

Jag har tre problem:

1) Kompressorhuset sitter med en "ringfjäder", vet ej det tekniska namnet. Denna har rostat fast. Jag vill vrida kompressorhuset så att utluften pekar bättre.

2) På avgassidan har jag fått loss de fyra skruvarna men sedan sitter delarna som berget. Jag behöver få loss detta för att lösa problem 3.

3) Jag får inte loss banjoskruven till oljetillförseln (tror det är oljetillförseln). Jag tror detta beror mest på att jag inte kan använda rätt verktyg så jag inte kommer åt ordentligt. Löser jag punkt 2 hoppas jag kunna använda bättre verktyg och få loss även denna.

Om någon har tips/idér/förslag så mottages dessa tacksamt.

Jag är ju en komplett nybörjare så allt jag gör är en läroprocess. Inte lätt att veta när mer kraft löser saker och när det krävs finess.

Link to comment
Share on other sites

värme o rostolja o tålamod.Ringfjädern är väl en låsring och det finns tänger till det. ibland kan man misshandla en skruvmejsel för ändamålet.

Link to comment
Share on other sites

För mig som inte har en komplett verkstad.

Vad räknas som värme? Värme finns ju allt från kroppsvärme till plasma. Här antar jag att du kanske menar från en gassvets (acetylen). Har jag inte tillgång till, så duger det med något som inte blir lika varmt?

Tror inte en tång räcker till låsringen. Den är fastrostad (vet dock inte hur hårt).

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag plockade isär en GT17-turbo med lite jobbig låsring. Bankade först loss den med en skruvmejsel jag inte var rädd om. Kanten på spetsen (flat skruvmejsel) i ena hålet i låsringen och bankade tills den lossnade. Sen andra hålet. Efter det kunde jag ta med med en vanlig låsringstång.

Att dela turbon var inte lätt ens med låsringen borta.

Mycket våld krävdes. Men det är "bara" att dra isär halvorna när skruvarna och låsringen är borta.

Link to comment
Share on other sites

om låsringen sitter fast så är det lite våld med smörja som krävs laugh.gif sen om du har fått bort låsringen så sitter det ett styrstift

på kompressorhuset så att det inte kan rotera , ta bort detta så kan du välja vilken position du vill sen , stiftet behöver du inte ha.

Banjonskruven till oljan är knepig att få tag om men som du själv säger så ett bra /rätt verktyg ett måste ,har du fått ett bra tag knacka loss det inte dra, funkar oftast bäst.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Fick loss avgassidan och då var det inte så svårt att sedan lossa banjon. Blir dock att byta den för lite rundad blev den av tidigare övningar. Tror brickan har lossnat efter rejält med rostlösning (vanlig spray). Har ännu inte försökt få loss den då jag saknade tång.

Link to comment
Share on other sites

Gasol funkar att värma med och lite lagom metall-massage (hammare) så lossnar den nog fint. Gör det gärna i omgångar så släpper den rätt som det är :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått isär den. Liten slägga för att få loss avgassidan och när jag sedan fick loss ena sidan på låsringen så hade den inte en chans :)

Däremot har jag inte sett till något styrstift. Nu kan jag rotera både avgassidan och kompressorn hur jag vill.

Liiite rengöring kommer nog krävas innan man sätter ihop den igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...