Jonas Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ska snart börja knåpa på motorfästena och funderar på att använda Polyuretan bussningar likande dom man använder till A-armarna. Har fått för mig att jag vill minska vibrationer från motorn (R1)... Någon som jämfört, åkt eller kört, stumt monterad motor vs någon form av dämpad upphängning? Är det vettigt eller bara meningslöst överarbeta, finns det kanske till och med något negativt med dämpad upphängning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Enligt mig behövs det inte till en MC-motor, dvs mitt råd montera stumt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 I det stora hela så är det aldrig fel att avvibrera. Höga frekvenser kan vara nog så jobbiga i längden och även utmatta material. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Första frågan är väl, vad ska du använda bilen till? Huvudsakligen bankörning och jakt på prestanda eller huvudsakligen gatkörning. Om du bestämmer dig för att bygga avvibrerat, gör en lösning där du kan konvertera till stumt enkelt eller det omvända. Jag har personligen aldrig sett en BEC med avvibrerad drivlina. Men jag har kanske titta på fel evenemang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Man kan t.ex. dra bultarna genom en liten PU bussning typ spitfire:s länkarmabussn. http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=polyurethane+spitfire&_nkwusc=pouyrethane+spitfire&_rdc=1 Då är inte rörelsena stora alls men lite avvibrerat och kan användas bäde på gata o bana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Bilen kommer troligtvis användas 95% på gatan. Kollat lite på locostbuilders oxå och det verkar variera med majoritet mot stumt monterat. Om det inte blir onödigt krångligt så sätter jag bussningar, annars blir det stumt monterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Min sitter stumt monterad. Men kan inte relatera till hur det vore om det suttit bussningar men är tveksam till om det skulle göra så stor skillnad. Känns som en droppe i havet av dålig komfort när det kommer till min bil. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Min R1 sitter stumt och funkar fint /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Dämpad eller ej ? Min sitter med matalastic bussningar (samma som sitter org på westfield i a armar mm mm) o den sitter tämligen stumt ! Skulle tro att de ser ut så på dom flesta megabusor ? Är de "stumt monterat" ? Eller är de när man bultar fast motorn med en bult genom ett platt järn el dyl ? Menar ni avvibrerat när man kan ruska runt motorn lika som på en gammal amazon ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Min sitter med matalastic bussningar (samma som sitter org på westfield i a armar mm mm) o den sitter tämligen stumt ! Det är det jag kallar "dämpat"...(även om det är tämligen stumt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Ok ! då skulle jag vilja påstå att det inte spelar nån stor roll,tror inte du behöver bygga om bilen från avvibrerat till stumt om du får för dig att åka 95 % procent bana eller börja tävla. Däremot så !! Hur du bygger motor fästerna tror jag spelar mkt större roll (för hela chassit i fram). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Hur f-n ska man få plats med allt under huven/scoopet? :wacko: Står mest och glor och dricker kaffe för tillfället... Är det ok att sumpen sticker 25mm under ramrören eller är det risk att man tömmer motorn på olja vid första vägbula? Har kommit fram till att jag måste kapa toppen på luftburken som "fege" gjort, ändå måste jag sänka motorn min 25mm under ramrören... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Mitt tråg sticker ner lite under ramen. Vid SFRO 1 fick jag starka rekommendationer om hasplåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Är det ok att sumpen sticker 25mm Så hade jag på min när jag åkte r1,hade inga problem med de (hade en hasplåt) Dock är de ett minus om man ska tävla,när dom mäter höjden på bilen på den lägsta punkten M.A.O måste bilen va 25 mm högre. Inte kul heller o ha ett JÄTTE scoop.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Någon som har de två långa bakre bultarna till motorfästena bak på R1 liggnade? Vill helst inte använda gängstång eftersom M12 är för stort och M10 glappar för mycket. Vad hos den lokala MC skrotaren igår men han hade inga inne för tillfället (fick intrycket att dom slängdes vid demontering av motorn...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Packalen Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Någon som har de två långa bakre bultarna till motorfästena bak på R1 liggnade? Vill helst inte använda gängstång eftersom M12 är för stort och M10 glappar för mycket. Vad hos den lokala MC skrotaren igår men han hade inga inne för tillfället (fick intrycket att dom slängdes vid demontering av motorn...). http://www.ebay.com/itm/06-Yamaha-R1-B-Engine-Mounting-Bolts-04-05-06-2004-2005-2006-YZFR1-YZF-Frame-/281064928780?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item4170c6760c&vxp=mtr Men jag nästan 100 på att orginalbultarna är 10mm och hålen i blocket är 11mm. Fråga mig inte varför det är så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Är det inte 11mm bultar? jag hade en Suzuki en gång med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.