Jump to content

Ford drivaxlar med 100 mm knutar?


Martin

Recommended Posts

Jag köpte mig ett par drivaxlar från en Scorpio för att använda drivknutarna från den. Hade fått för mig att nästan alla hade 100mm knutar. Fick dock hem axlar med 108mm knutar.

Vet någon vilka modeller (Sierra/Scorpio antar jag) som har 100mm knutar så jag köper rätt nästa gång?

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att du fick 108 mm.

Jag har drivaxlar från Scorpio 2,9 -88.

Gick ut i garaget och mätte några utrangerade drivknutar och de är exakt 100 mm.

Antas

Driven nörd.

post-291-0-53652400-1362834882_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag hade fått för mig att det bara var någon udda modell som hade 108mm. Givetvis mins jag inte exakt vad det stod i "annonsen" på bildelsbasen och jag kollade nog inte supernoga just pga att jag tog för givet att det skulle vara 100mm.

[Edit]

Hade ju givetvis denna info i ett email ihop med köpet. Mina är från en V6 2.9 BRG Auto -96.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Bingo!

Nej, med de priserna skall man inte nytja skroten.

Nä verkligen inte. Skroten kan ibland vara svindyr. Jag köpte 4 knutar och 2 stubb axlar som sitter ute vid navet. Hade allt hemma för 1200:-

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med övriga talare!

Det kan vara billigare att köpa nya dessutom vet man att de fungerar.

Kolla med flera säljare, priserna brukar variera. Inte säkert att ens Biltema är billigast!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det var Biltema som jag använde som referens när jag valde att köpa på skroten :) Där kostar en knut 500 kr, så 2 kompletta axlar för 1150 hemskickat blev ju billigt. Men 1200 för samma delar fast nya är ju mycket bättre.

Får hoppas att det går att returnera axlarna jag köpt. Jag vet att det går att returnera dem i och med ångerrätten men de kanske skall ha mer betalt för returen än vad de kostade totalt från början. Såg att en firma på bildelsbasen tog 20% på köpepriset och 800kr för frakten oavsett vikt. Skulle ju bli 1000 kr vilket ju var exakt vad de kostade.... Dvs de skulle ta tillbaka dem utan att betala tillbaka ett öre till mig. Med lite tur är denna skroten inte riktigt lika hemsk att ha att göra med.

Link to comment
Share on other sites

De stora (108 mm) knutarna satt på Granada 3.0, Sierra Cosworth rwd och senare på Scorpio V6 kombi (1995-98 ungefär), även vissa turbodieslar. Det är halvt eftertraktade bitar eftersom de tål hur mycket effekt som helst nästan ;-)

100 mm knutar sitter på "alla" andra Sierra/Scorpio med skivor bak.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De större knutarna har M10-skruv istället för M8, och bultcirkeln är större. Så nej, de passar inte. Man måste byta alla flänsar också.

Men de stora knutarna är helt onödiga på en Locost. Jag kör 100 mm knutar på Caprin med ET Dragdiagonaler på klistrad stripp, och alldeles för mycket effekt och vrid (över 300 hk). Knutarna har hållt men två drivaxlar har jag vridit av.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...