cealm Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 740 axel= ja Fälgarna är i grunden original Volvo dvs ET43 Sedan är fälgtallriken ursvarvad och vänd samt tillagt cirka 5mm. Så ET på Sevenbilen är 43+43+5=ET91 På nyare bilar som skall byggas kommer jag undvika kravet på "fälgtallrikvändning" alternativt "space-ning" genom att jag flyttar bärarmarna infästning något inåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peder02 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Cealm, hur mycket måste man flytta bärarmsinfästningarna för att slippa vånda "fälgtallriksvändning"? Vill också slippa det om det går, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Ta din 740 bakaxel och sätt på de däck och fälg du kommer använda. Mät mellan däckens insida och dra bort minst 20mm frigång på var sida. Det måttet är det maximala utvändiga mått du får mellan bärarmsrören. Du kan utan problem "spacea" lite, 5 eller 6mm Biltema spacerbricka utan att du behöver byta bultar och krångla. Även om jag mäter på min bil så är det bättre för dig att göra som ovan får då får du exakt mått för just din bil. Hoppas det fungerar så du slipper vända tallrikar eller stora Al-spacers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peder02 Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Tack Cealm. Det där borde jag ju kommit på själv men man (jag) tror ju nästan alltid att allt är krångligare än det i verkligheten är. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peder02 Posted July 13, 2015 Author Share Posted July 13, 2015 Oj vad tiden går fort ibland. Byggde vidare fram till i maj 2014 sedan så hade jag fullt upp med annat. Stormen Hilde tippade 4 träd över stugan. Efter rivning och röjning slog en stroke till så att jag blev temporärt blind på höger öga. Det släppte med tiden men har fortfarande en synnedsättning, som ett lite moln som svävar i ögat. Fortsatte bygga fram till våren -15 men sedan tog annat över igen. Har byggt upp en ny stuga så till hösten hoppas jag kunna fortsätta med detta bygge. Han också med att fylla jämt och fick då en svets av frugan. Så håller jag till hemma i garaget i stället för hos grannen. Allt blir ju mycket enklare när man snabbt kan smita ut och jobba en stund. Fick även presentkort på Biltema så numera har jag deras sportstolar. Flyttade in bärarmsinfästningarna ca 20 mm och har skaffat 25 mm spacers. Håller på med fästen för motor och växellådan och försöker lära mig Casim så att jag kan börja med framvagnen. Avvaktar med att göra bärarmar bak tills jag ser att allting passar. Motorn mot växellåda som skall passa mot kardanen osv, ja ni vet ju själva vilket piller det är att få allt att rymmas. /Peder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peder02 Posted December 17, 2016 Author Share Posted December 17, 2016 Det hann bli vinter innan det fanns tid. :-D men nu håller jag på igen. Har fått in ett mågämne i familjen dom är svetsare och jobbar på en mekanisk verkstad B-). Han har svetsat bärarmarna bak då nu sitter bakaxeln där. Har en fundering dock. Vilket avstånd behövs mellan däck och ram och däck och bärarm? Har idag 23-24 mm. För lite? Mellan ramen och bulten som håller bärarmarna i bakaxeln är det endast 5 mm. Skickat från min E2333 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peder02 Posted December 17, 2016 Author Share Posted December 17, 2016 Skickat från min E2333 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Du har både flex i bussningarna och i däcket. 5 mm är för lite marginal, inte säker på hur mycket som behövs men hade nog kännt mig trygg med 23 mm till en rundad eller slät yta. Tänk på att däck har ganska olika form på sidan, olika slitbanebredd (för samma breddsiffra i milimeter) och dessutom påverkas formen av hur bred fälg du använder. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peder02 Posted December 18, 2016 Author Share Posted December 18, 2016 Tycker också att 5 mm är för lite. Får flytta in det röret. Ingen större svårighet att göra det nu. Kan eventuellt använda spacers om jag behöver lite mer än 23 mm. Vet inte vilka däck jag skall ha bak. Lutar åt 205/55 15 så jag kör så här så länge då. Tack för svaret.Skickat från min E2333 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 nja...så som du har på din bakaxel så ser det ut på min sjua och det har fungerat bra under 7 säsonger nu. Krängningen är inte så mkt som man kan tro ,1-2 grader ,mer brukar det inte vara och sen håller ju panhardstaget bakaxeln mer eller mindre helt still i sidled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peder02 Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Har börjat med framvagnen men fastnat på Casim..... Tänkte göra som Stefan Berglund och Christer J men kan inte bestämma var jag skall sätta fast fästena. Tänker mig att jag först måste köra Casim för att få de måtten eller kan jag bestämma måtten och sedan köra Casim med de måtten som blir?? Blir moment 22 för mig.... Tacksam för all hjälp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.