dmc12Hank Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 I söndags tänkte jag fylla vatten och olja och eventuellt provstarta maskinen för första gången. Spänd av förväntan så tippade jag i vatten. Tyvärr så läckte allt ut igen vid motorvärmaren i blocket. Då jag inte har några planer att köra på vintern så tänkte jag ta bort eländet och sätta tillbaka en frostplugg där istället. Men hur får man bort den? Tror att den bara är inknackad men den sitter som berget. Motorn är en 2 liters c20xe opel gsi motor. Nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 På min saab-motor var det en bult eller mutter i mitten på värmeelementet som man lossade för att minska diametern (eller spände för att expandera). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 de brukar vara inknackade på dem. knacka på sidan av den så kryper den ut. Om det inte är en mutter/skruv i mitten av den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Defa är lite konisk, och kan fastna ordentligt. Knacka försiktigt samtidigt som du bryter lite med en tång. Men det finns fler än en som fått med sig en bit ur blocket när dom ska byta.. Calix sitter med ett ankare innanför blocket http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE205.pdf http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE228.pdf http://www.defa.com/file/734800a00f2/146.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Tack för alla svar! Fick ut den utan att skada blocket tack och lov. Det var Defa jag hade utan bult. Ska beställa frostplugg från Norra kust som har Opelprylar. 25:- stycket. Billiga för en gångs skull. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 (edited) Inspirerad av inlägget har även jag tagit bort motorvärmaren på Cosworthmotorn. Tittade på länken ovan på Calixvärmaren, sedan var det en baggis att få loss den. Nu tillstöter nästa problem, få tag på frostbricka! Det fixar sej nog, blocket är identiskt med Ford 2,9 12v, frostbrickorna borde alltså vara identiska. Den vita pappskivan är mallen till det blivande motorfästet. Förmodligen kan jag använda de gamla motorfästena eftersom motorerna har samma block. Jo, motorn är skitig. Den ska hetvattentvättas med högtryck bara vinterhelve... ger vika - måste tvätta utomhus. Antas Ovärmd. Edited March 5, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 (edited) Antas mät hålet och åk till t.ex. Autoexperten så har de universal frostpluggar. http://www.autokatalogen.se/afw/karlskrona/regno_search.do?showAll=true®No=&freetext=frostplugg Minns i min ungdom när kompisens Mustang hade en upprostad frostplugg och vi hade ont om tid så jag rev bort den gamla o slipa till ett kvastskaft på smärgel o kapa lämplig bit och bankade dit den och så svällde den lite extra av vattnat och läckte aldrig mer :hypocrite:/> Ha Ha. Edited March 5, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.