Jump to content

Icke optimal anslutning av kylarslang


Rikard Larsson

Recommended Posts

Håller på att göra om insuget och dra om lite slangar. Eventuellt blir det en ny kylare i samma veva och eftersom det verkar gå att köpa måttbeställd från Kina funderar jag på anslutningarna.

Är det dumt att ha utloppet lite över mitten istället för i toppen?

Känns som det är risk att hela kylaren inte utnyttjas. Eller virvlar vattnet runt tillräckligt?

Typ såhär

kylare.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fråga Jocke i sommar, han har väl liknande placering på sin :)

Optimalt är ju att ha diagonalt pga vattenströmmen går lättaste vägen. ( jämför parallellkopplade batterier eller kondensatorer som ALLTID SKA kopplas med + & - diagonalt för att det ska dra lika ur alla) Kylvattencellerna är ju en massa parallellkopplade kanaler. Alternativt nån lösning i gaveln, så att du får en kanal som leder vattnet upp till toppen, även om anslutningen sitter på mitten. Om det inte går att lösa med snäva böjar. Men jag har sett nån bil som har en anslutning på mitten. Intercoolers har ofta anslutningarna mitt för varandra antingen på mitten, uppe eller nere.

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit bättre med in o ut på samma sida och en skiljevägg inne i kylet (2 vägs)

Men tittar man på t.ex. äldre bilars mässingkylare så har de ofta inkommande i mitten uppe på och ut mere till höger

Link to comment
Share on other sites

Vet ju inte riktigt hur det ser på din bil men annars så kan du ju vinkla ner med en bit rör och ett par vinklar från övre till mitten. Så får du slangen på mitten om det finns plats för det.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Det går att fixa med anslutning i toppen men slangdragningen blir inte så bra då.

Kan ju testa, visar det sig att övre delen av kylaren blir svalare än undre kan man ju svetsa om anslutningen och dra om slangarna.

Jag menar att det blir samma sak som din om man vänder den på sidan och det funkar med röret så.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...