Jump to content

Hopfällbart svetsbord?


Martin

Recommended Posts

Jag har ont om plats men behöver en plats att svetsa saker på. I mitt fall är det ju inga stora saker. Största saken jag kommer svetsa är nog sumpen som skall byggas om.

Funderar då på ett hopfällbart svetsbord. Är det bra nog eller "måste" man ha betydligt stabilare saker? Det jag tänker på är det som Jula har (det enda jag hittat). http://www.jula.se/portabelt-svetsbord-347018

Det verkar iofs inte längre gå att få tag på så kan ju vara dödfött från början.

Finns det andra bra alternativ eller något man enkelt kan knåpa ihop själv? Kraven är att jag måste kunna ställa undan det och att det inte kostar hur mycket som helst (antingen i material eller som färdig produkt).

Link to comment
Share on other sites

Borde man inte ha en arbetsyta i metall som man kan jorda? Speciellt för mindre saker där det kanske inte är så enkelt att jorda det man skall svetsa. Brandrisk med träbord känns ju också som en faktor. Om det är så enkelt att man kan lägga en träskiva på bockar så har jag utmärkta bockar jag kan använda redan. Blir iofs ett lågt "bord" men det löser man med en låg pall.

Link to comment
Share on other sites

Var så insnöad på hopfällbart att jag inte tänkte på det självklara.

Om det nu är så att ett vanligt träbord fungera då är det ju bara att köra på min fasta bänk som jag har i garaget. Jag letade bara denna lösning för att jag var övertygad om att man skall/bör ha ett bord i metall och min garagebänk är i trä.

Link to comment
Share on other sites

Lägg en 5 mm plåt ovanpå träbänken så blir det bra och ryker inte. Träröken irriterar ögonen mer än svetsröken så den är skön att slippa (inte för att svetsrök är speciellt nyttig den heller men lättare att stå ut med en stund)

Jag skulle gärna ha plattor minst 10 mm tjocka för att kunna gänga i dem och använda vanliga spännjärn till fräs/pelarborr när man behöver göra enklare fixturer att spänna med.

Kolla in detta system för inspiration http://www.stronghandtools.com/

Link to comment
Share on other sites

En bra grej är att kapa den fasta vinkeln från en tving och svetsa ett fäste på som man skruvar i bänken. Då kan man spänna fast både låga och höga saker. Alltså så att "plattjärnet" står lodrätt upp, och man skruvar neråt mot bänken.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...