Jump to content

Momentnyckel?


Martin

Recommended Posts

Håller på att införskaffa verktyg och annat inför mitt kommande bygge. En sak som jag inte har hemma är en momentnyckel.

Hajade dock till lite när jag såg priset på Biltema (hört att dessa skall vara ok). Hade ingen aning om att de var så dyra.

Är det ok att köpa momentnyckel på ebay (från typ england) eller är det bara skit? Vilka intervall vill/bör jag ha?

Link to comment
Share on other sites

Momentnycklar skall användas för att dra kritiska moment så för min del känns det som att det kan vara värt att kunna lita på dem.

Jag kör med två Biltema-nycklar, 4-20Nm och 20-210 Nm. Biltema anger +-3% i tolerans, det är lägre än vad olika smörjmedel ger om man drar blött så det gäller att ha koll på hur momentet angetts.

Link to comment
Share on other sites

---- Håller på att införskaffa verktyg och annat inför mitt kommande bygge. En sak som jag inte har hemma är en momentnyckel. ----

En gång sammantaget på båda Sevenbilarna plus de två andra bilar jag gjorde för 40 till 42 år sedan har jag använt en momentnyckel. Då lånade jag en precisonsmomentnyckel. Uppdraget var att momentdra svänghjulet på V8 motorn samt momentdra bultarna som håller fast tryckplattan på svänghjulet (moment svänghjul 85Nm tryckplatta 48Nm).

För övrigt finns inget momentdraget på bilarna. Förmodligen mest för att jag inte renonverat någon motor eller behövt ta isär diffar och sådant. Framvagn och bakvagn sitter med M12, nylockmuttrar och "stabil dragning".

Link to comment
Share on other sites

Julas var ju lite billigare. Får kanske bli en sådan. Å andra sidan så går Biltemas ned till 20Nm.

Får fundera lite mer på detta. Ett bra tag kvar innan jag behöver och dessa kan jag ju köpa på kort varsel så skaffar när de väl skall användas.

Link to comment
Share on other sites

Lite "skola" har någon något att invända eller fråga om momentdragning och de olika verktygen jag jobbar med, så fortsätt gärna tråden. Jag har en lite halv hyfsad utbildning i ämnet och jobbar med moment ifrån 0,2nm i det nedre extremfallen, men normalt mellan 15 och 25000 nm. I höstas stötte jag på förband med upp till 135 000nm. Ett hundra trettiofem tusen. Min hittills största pinnskruv var en meter. I diameter, sju meter lång. Armarna når inte runt halva muttern.

När man ska dra med momentnyckel, så ska man faktiskt "värma upp" den genom att skruva upp den till ett i närheten av max moment och dra några gånger innan man gör jobbet. Detta för att fjädrar och hakar, beroende på konstruktion, ska smörjas i brytpunkterna. Som regel ska man ta att alltid släppa spänningen på momentnyckeln när man dragit, för att fjädrarna inte ska ligga i spänn och med tiden förändras. Vissa märken (Stahlville) har en annan konstruktion med en torsionsstav som egentligen är helt okänslig för detta. Men ta alltid för van att släppa .Allra helst om man inte är helt säker på nyckelns egenskaper.

En annan MYCKET viktig sak, är att momentnyckeln klickar eller, om man har en digital sak, piper/vibrerar när man uppnår rätt moment just i det ögonblick som momentet är nått. Man ska dra sakta. INTE rycka till mot slutet som vissa gör. När jag var på kurs (hytorc) så satte kursledaren upp en nyckel i kalibreringsbänken och ställde den på 110nm, alltså samma som en normal hjulbult. Sen fick vi dra. Den starkaste killen nådde över 190 nm. Alltså alldeles för högt. Varför? -Jo på grund av hur fort du drar nyckeln och HUR du håller den när du drar påverkar resultatet otroligt mycket. Om du tex drar eller trycker verktyget och når klicket, så i samma ögonblick så släpper fjäderförspänningen och nyckeln rycker till, och om du tex har armen i vinkel så rycker hela du till och det finns en stor variation hos massan i en människoarm. Använd kroppen istället, men raka armar. Inte att rekommendera för 800 nm och taskig rygg dock. Segdra mot slutet. Sätt nyckeln i ett skruvstäd och hitta lite känsla för var 48 eller 210 nm finns.

Sen är det stor skillnad i mellan olika smörjmedel vad gäller bultens klämkraft vid samma moment. En skadad eller rostig gänga som tar 20 nm vid bara vridningen av muttern,ger myckst större skillnad när momentet och därmed friktionen ökar drastiskt.

Just nu jobbar jag med ett projekt som innefattar 7200 rostfria muttrar och 15nm, så jag kommer nog att hitta min känsla mot slutet av nästa vecka..

Christer

Link to comment
Share on other sites

Så brukar jag alltid göra Som du beskrev. Och jag har en Gedore och en Bahco med mätare så jag kan kolla momentnyckeln mot.

"När man ska dra med momentnyckel, så ska man faktiskt "värma upp" den genom att skruva upp den till ett i närheten av max moment och dra några gånger innan man gör jobbet. Detta för att fjädrar och hakar, beroende på konstruktion, ska smörjas i brytpunkterna. Som regel ska man ta att alltid släppa spänningen på momentnyckeln när man dragit, för att fjädrarna inte ska ligga i spänn och med tiden förändras."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...