Arrowsmith Posted June 26, 2004 Posted June 26, 2004 Varför inte kika lite på megasquirt systemen..... Jag har startat upp bilen för ett par veckor sedan och megasquirt sprutet funkar klockrent och har lambda styrning och allt annat som behövs för miljökraven ska bli fyllda... Quote
DIRAVI Posted June 26, 2004 Posted June 26, 2004 Vad kostar ett Megasquirt? Vad för delar behöver man ha? Quote
Arrowsmith Posted June 27, 2004 Author Posted June 27, 2004 Vad kostar ett Megasquirt?Vad för delar behöver man ha? förutom komplett megasquirt box så behövs iat sensor (intake air temperature) clt sensor (coolant) Shunt luft slid från någon gammal K-jetronic tps (trottel position sensor)(spjäll läges givare) och en smalbands lambda sensor tja det är väl på ett unjefär.... + då en dator att mappa med då naturligtvis Quote
Kamikaze Posted June 29, 2004 Posted June 29, 2004 Var inne på att fixa ett MS och trycka på en turbo ett tag men en kille här i Älmhult som är ganska duktig på turbokonvertering varnade mej. Han säger att MS är kasst eftersom att det inte inehåller styrning av tändningen. Och att nackdelen med det är att originaltändningen inte hänger med när man börjar ladda lite. Quote
therealpinto Posted June 29, 2004 Posted June 29, 2004 Hej Det finns mycket enkla moddar för att inkludera tändningsstyrning i MS (ladda ned ny programvara, och koppla om 2-3 komponenter). Min egen Capri turbo rullar på fint med MS&EDIS, Megasquirt som även styr Fords fördelarlösa tändning. Likaså funkar en annan Capri med dubbelturbo som jag skruvar på alldeles utmärkt med den lösningen. Vill man köra fördelartändning finns MS&Spark som också funkar bra. Mitt eget MS låg i en låda och väntade 3 år på att tändningsstyrningen skulle utvecklas :-) /Gustaf Quote
Arrowsmith Posted June 29, 2004 Author Posted June 29, 2004 Jag funderade över MS&S ett tag innan jag istället valde att sikta på MSD6BTM och det funkar riktigt bra som det är nu med lågt laddtryck... Den inbyggda boost retard funktionen har jag inte använt än p.g.a. det låga trycket, men det kommer. Jag har även en MSD timing computer (som jag inte installerat än) för att fixa kurvan mellan 1000-3000 rpm. Den backar tändningen vid start för att stiga 20 grader till max förställning vid 3000 rpm. På det viset så kan man ju dra iväg kurvan ordentligt och ändå få en lättstartad bil med lugna lågvarvsegenskaper... Som det är nu när jag provkört så har jag 17 grader rakt över och stumsvetsad fördelare... och eftersom jag plockar signalen till tändning och sprut med halleffekt sensor på kammen så är tändningen utan kurva nu.... men det duger ju till provkörning iallafall..... Quote
Kamikaze Posted June 29, 2004 Posted June 29, 2004 Ahh, det var precis vad jag ville höra :D Har snöat in en del på MS och tycker själv (med mina moderata överladdningskunskaper) att det verkar bra. T.R. pinto: Menar du att jag kan använda min Fördelare rätt av? (CVH 1,6 -88) Ska titta nämare på ett dylikt och leta upp en 850 fläkt, efter att motorn är uppstartad. Quote
therealpinto Posted June 30, 2004 Posted June 30, 2004 Hej Med MS&S eller MS&EDIS får man ju en helt mappningsbar tändkurva, det tycker jag är en klar fördel gentemot MSD6BTM och deras "timing computer" (utan att vara helt insatt i den). Fördelaren på CVH går nog inte att använda rätt av, men kör du CVH ska du ha EDIS, helt klart. Det sitter ju originalmonterat på CVH från 1989/90 eller så. MS&S är anpassat för Bosch fördelare med Bosch tändmodul - Fords eget "TFI-system" är lite annorlunda. Å andra sidan är det ganska lätt att stoppa in delar från en Boschtändning om man ändå vill köra med fördelare. /Gustaf Quote
DIRAVI Posted July 1, 2004 Posted July 1, 2004 Nu finns ju även UltraMegaSquirt med inbygd tändning. Quote
Rikard Larsson Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Beror på vilken motor. Men folk med ms brukar vara generösa med att dela med sig. Fintuning får du räkna med att göra själv. Quote
Arrowsmith Posted August 3, 2015 Author Posted August 3, 2015 Är detta ett nytt rekord i trådlyft?? Quote
FilipD Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 Första rekordet för mig att slå isf :-) Men eftersom det fanns en tråd så tänkte jag att då använder jag den ;-) Jag söker nämligen en mapp som jag kan starta min original zetec med. MS 1 Quote
Micael Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Det är nästan svårare att få till en "färdig" map än att göra den själv. Det är så många variabler på en motor så du kommer ändå behöva ändra och joxa. Att hitta en map som passar precis på en motor är inte lätt. Alla väljer ju olika givare, tändning, spridare, bränsletryck, tomgångsspjäll etc. Följer man MS instruktion för första uppstart så går motorn igång. Då lär du dig också vad som gäller för din bil. Om du ändå vill ha lite mappar så har jag nog en hel del. Dock är det för Zetec med ITBS och MS-extra kod med direkt tändning (ingen edis) samt Alfa-N. Har även för Duratec fast med speed density. Borde funka på en Zetec då jag flyttade över givarna. Notera att det är hemmapulade mappar och har aldrig varit i närheten av nån seriös mappare. Har bara kört med Tuner studio och en bredbandare Quote
FilipD Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Jag har fått igång motor efter lite självstudier. Och eftersom det nog är som du säger så skiljer sig alla lite från varandra. Jag funderar att, när tiden kommer dit, besöka någon som kan mappa bilen åt mig. Finns lite annonser på blocket såg jag. Jag tar gärna om du har. Även om tändningen skiljer sig så kanske det är bättre än det jag har nu. av någon anledning låg tomgången på 3000 rpm. Quote
svante Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 PSI-motor i Billesholm hjälpte mig, dom är jätteduktiga. Fick ut 169,5hk och 187,6Nm ur min Zetec med MS1 och spjällhus. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.