Martin Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 (edited) Skall ju skaffa SAAB-motor till min kommande Westfield. Vet dock inte exakt vilka delar jag behöver skaffa mig. Inte säkert att jag kan få allt från samma bil då jag ej kommer skaffa en donator. En st motor V204L. Bäst från en 9000 '94-'98? (Finns andra alternativ?) En kabelmatta. Vilka bilar utäver samma som motorn? En st turbo. Från vilka bilar? En styck motorstyr. Från vilka bilar? Finns det mer jag behöver? PS Jag är ännu ganska grön på vissa delar av en bil. Kommer att kunna bra mycket mer när jag är klar med mitt bygge men just nu är mitt största problem att jag inte vet exakt vilka delar jag behöver för att ha en färsdig bil i slutändan. Motorn är ett typiskt exempel. För en oinvigd känns det ju som att om man köper en motor på skroten så är man ju klar men jag har definitvt kommit till insik att denna motor inte är, i mina ögon, komplett. Edited January 15, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Välkommen som byggare med Saabmotor, du är i gott sällskap! Vi börjar bli ganska många som bygger med Saab nu. Men en fråga: Finns det någon riktigt bra anledning till varför du inte skaffar en donatorbil? Det blir väldigt mycket dyrare att skaffa lösa delar från en skrot än att köpa en fungerande bil och ta allt du behöver från en och samma. Tex kan du råka ut för startspärr, och har du då inte fjärrkontrollerna och styrenheten från samma bil som motorstyrdonet så får du problem. Visserligen går det som i alla bilar att programmera sig förbi det, men ändå. Dessutom är det så mycket kablar du kan använda till resten av bilen för belysning osv. JAg valde att köra med Saabens kabelhärva till allt. Enklare att följa original elschemat, men med visa modifieringar. Trionicstyrningen är väldigt enkel i sin uppbyggnad, om man ser utifrån antal komoneneter. Dock är det en väldigt avancerad motorstyrning när man ser till funktionen. Jag antar att du läst igenom trådarna med Saabmotor och där har du mycket info att hämta när det gäller både el o mekaniska lösningar. // Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Instämmer med Christer. Köp en fungerande Saab 9000 med 2.0 liters motor. Spelar ingen roll om det är 150 eller 185 hk (fulltryckare). Tar man bort magnetventilen från 185 hk, blir den 150 hk och lättbesiktigad. Man kan få en för 5000:-. Då kan du provstarta och köra och se så motorn är frisk. Jag hade en "ren" motor, fick lägga 2000:- bara på elektronik och kabelhärva för att starta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 (edited) Angående donatorbil så är svaret enkelt. Brist på plats och ovilja att transportera skräpet och sälja delar. Jag köper mig helt enkelt ur ett jobb jag inte känner för och som blir logistiskt mycket svårt för mig. Edited January 15, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 OK, förstår. Jag köpte heller aldrig nån donator :) Du kanske kan få bra deal om du köper mycket på en gång hos en skrot. Motor, kabelhärva, tändkassett, turbo, styrbox, map-sensor, statmotor, generator m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Jag gjorde ju ett väldigt Locostval då jag har tagit all el o elektronik från 9000 donatorn, inklusive instrumenten (ganska ombyggt) vilket gjorde både instrumenteringen och tex hastighetssignalen gratis och inkluderad i härvan. Plus rattstång med spakar och styraxel. Men jag förstår ditt val på ett sätt, det spar tid och plats. Men... Du måste hålla till någonstans för att bygga en bil, så plats finns :) Skrotarna hämtar ju liket efteråt, och det tar en helg att riva ur allt du kan tänkas behöva. Det kan bli en bra timpeng att spara till annat. Annars får du som Rickard sa, att göra en deal med en skrot och få allt ur en o samma bil på en gång och göra paketpris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Packalen Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Hej. För dig som bor i GBG och ska bygga på SAAB motor kan ju ANA självplock vara ett alternativ för att slippa ta hand om skiten. Läste att du ska bygga Westfield, har du hämtat grejerna än eller ska du? Har själv påbörjat ett Westfield BEC bygge som jag var o hämtade i Juli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Bestälde min Westfield igår så kommer dröja till våren innan jag har den. Det är också då jag kan frigöra mitt garage. Skulle dock vilja ha så många delar som möjligt införskaffade innan dess. Har insett att en stor del av byggtiden är att vänta på att delar kommer hem :) Dock kan jag ju bara skaffa sådant jag är helt säker på att jag kommer använda så blir ju MÅNGA beställningar altefter bygget fortskrider. Om jag har GRYM tur så hinner jag få ram och kaross till påsk. Går då på 3 veckor semester så skulle vara idealiskt. Känns ju lite jobbigt att plocka ut en motor på självplock. Inget man lyfter ut enkelt på egen hand antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Packalen Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Bestälde min Westfield igår så kommer dröja till våren innan jag har den. Det är också då jag kan frigöra mitt garage. Skulle dock vilja ha så många delar som möjligt införskaffade innan dess. Har insett att en stor del av byggtiden är att vänta på att delar kommer hem :)/> Dock kan jag ju bara skaffa sådant jag är helt säker på att jag kommer använda så blir ju MÅNGA beställningar altefter bygget fortskrider. Om jag har GRYM tur så hinner jag få ram och kaross till påsk. Går då på 3 veckor semester så skulle vara idealiskt. Känns ju lite jobbigt att plocka ut en motor på självplock. Inget man lyfter ut enkelt på egen hand antar jag. Får väl hoppas att dom levererar i tid.. Ring till dom, jag tror det finns rätt mycket lösa 9000 motorer som går på destruktion för att ingen vill ha dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Jo, ingår i planerna. Fast ursrungsfrågan kvarstår ju lite. Exakt vilka delar kommer jag behöva? Fick ju veta. Motor, kabelhärva, tändkassett, turbo, styrbox, map-sensor, statmotor, generator m.m. men vet ju inte säkert från vilka bilar jag kan ta detta så det passar ihop (så vida jag inte kan ta rubbet från en). Kommer köra opel-låda. Gäller fortfarande SAABs startmotor? Vad är m.m. :) Möjligen kan jag övertala en kollega att han river en bil till och då kan jag plocka från den men det är inget jag kommer räkna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 15, 2013 Author Share Posted January 15, 2013 Har tänkt lite till på detta och ni har nog kanske övertygat mig. Kanske är det trots allt så att jag skall köpa en donator. Det som varit en total bromsklots för det var bortfraktandet. Hämtar skroten liket gratis eller kostar det någon tusenlapp till? Man har ju plockat mycket av det som är värt pengar annat en metallvärdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Det är säkert stora variationer i pris. Här får jag 1000 för en komplett bil om jag lämnar den på plats, 500 om dom hämtar och inget för en ej komplett bil som hämtas. Bara att ringa och fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 blocket brukar ha en del folk som säljer delar till 9000 , ofta har de en 3-4 stycken , ring en av dem och gör upp vad du vill ha för allt på en pall , borde bli ett bra total pris, om du nu inte vill göra det själv vilket borde vara förslag 1.2.3.4.5 och sedan mitt förslag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Håller med; skaffa en donator och du kan testa motorn. Sen plockar du "allt" som är skruvat på motorn och motor-elsystem och alla "grejer" (t.ex. givare) som sitter i detta. Sen kan du plocka bra-att-ha grejer såsom expansionskärl, kylarslangar. Sätter du ut en självplock-annons på blocket så har du snart blivit av med en del grejer som du inte behöver och pengarna rullar in. Jag ställde mitt lik utanför garaget, via skroten fick jag ett nummer till en åkare som kom med kranbil och 2 min senare var den iväg :) (fick betala 500 kr till åkaren, inget till skroten). Min uträkning säger att jag sålde grejer av SAABen och fick en drivlina utan kostnad (dvs det täckte upp motor och massa från SAABen +inköp av växellåda och diff). Har sett någon instruktion någonstans, typ 20-30 enkla steg för att lyfta ur en SAAB-motor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Och renplockad som den där kan du säkert få någon folkrace eller rallyåkare att hämta den helt gratis, minst. Börjar bli populär som grupp E bil nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Hittade denna steg-för-steg hur demontera en SAAB 9000 motor. Har inte testat den själv dock. Ref: http://www.zatzy.com/teknik/314996-lyfta-vaexellada-saab9000.html 1. Batteriet måste bort2. ABS boxen måste bort 3. Plus kablarna som sitter i framkant på batterihyllan måste bort 4. Batterihyllan måste bort 5. Tryckröreret från IC till spjälhuset måste bort 6. Vattenslangarna från värmepaketet till toppen och röret från vattenpumpen måste bort (sistnämda sitter under spjällhuset på ett rör i ett fäste på termostathuset) 7. Vattenslangar till kylaren måste bort, en från kylaren till toppen och en från kylaren till vattenpumpen 8. Tryckröret imellan turbon och IC måste bort 9. Tappa ur kylaren på vatten, sitter en skruv under kylaren till vänster (sett framifrån), lossa den och skruva ur den med en tång tex. 10. Kylaren borde man ta ur så länge man är rädd om den, även IC, dom sitter skruvad ungefär mitt på kylaren mot plåten längst fram på bilen (vet inte vad man ska kalla plåten) 11. Oljekylet borde man ta bort men man måste inte, det följer med kylaren om man lossar slangarna till oljekylet. 12. Expantionskärlet lär man bort med, sitter "pressad" i ett fäste så ta i och dra lite i framkant så lossnar den, ta bort slangen på vattenpumpen och lämna den kvar på expantionskärlet (tänk på att det sitter en kabel under) 13. Ta gärna bort AC pumpen om sådan finns, lossa INTE slangarna till den bara, utan lägg AC pumpen åt sidan bara 14. Ta bort kablarna till spridarna, jordpunkterna imellan 1-2 och 3-4 insugsrör, tomgångsmotorn, tempgivaren imellan 2-3 insugsrör, kablarna på startmotorn, generatorn, till vattentempen på termostathuset och den på tryckröret, men den är troligen redan borta vid det här laget Wink 15. Lyft upp bilen och skruva bort båda framhjulen, se till att ställa bilen stadigt på pallbockar eftersom den troligen kommer stå så ett tag. 16. Plocka bort innerskärmarna, dom sitter i 8mm skruvar lite här och där, bla till skärmkantslisten (jag tycker det är smidigast att ta bort innerskärmarna på båda sidor, men jag tror det går utan på vänster sida). 17. Nu kan man plocka ur drivaxlarna, detta gör man på absolut lättast och smidigaste vis genom att lossa båda grova bultarna på fjäderbenet och ta ur den undre helt, då går det att vika ut allt tillräckligt långt för att drivaxeln ska hoppa ur och det är väldigt lätt att få tillbaka igen. Glömt inte att lossa klämmorna som håller damasken på plats bara. Samma sak gäler på båda sidor. 18. Plocka bort multiremmen (generatorrem), detta går enklast genom att bara dra av den från något av remhjulen som är släta, alltså antigen den på spännaren eller den på det lilla hjulet som sitter till vänster om spännaren. 19. Ta bort generatorn, den sitter med två stora insexnycklar, låt den ligga kvar där bakom till nästa moment är färdigt. 20. Ta bort servopumpen, den sitter med 3 eller 4st 12 eller 13mm bultar, när den är lossad så ska du lirka ut generatorn. 21. Ta bort övre motorfästet till toppen 22. Ta bort slangen från turbon till LMM, även LMM ska plockas bort, nu bör man även ta bort slangarn till Magnetventilen som sitter på wastegaten och kompressorhuset 23. Lossa ledningen till kopplingen uppepå lådan (spruta på mycket rostlösare och låt det ligga och dra) 24. Lossa växellänkaget, ta den stora 13mm muttern längst in istället för att jävlas med sprinten som man aldrig får ur. 25. Nu borde det börja bli dags att lossa motorfästen, en sitter bakom motorn och tas lämpligt bort med 2st långa och en kort förlängare med en 16mm tändstiftshylsa på 1/2" spärrskaft. Sen så sitter det ett fäste till höger om vevaxelns remskiva, även den 16mm, det sista sitter längst till höger på lådan (sett framifrån), kommer inte ihåg storleken i huvet, ta INTE ur den bulten helt bara utan dra ut den en liten bit eftersom fästet är urfräst så lådan "hänger" på den bulten 26. Koppla fast en lämplig "stropp" i lyftöglorna bak på toppen 27. Lyft ur motorn, vrid den lite så att växellådan kommer framåt på bilen när den är på väg upp om du har valt att lämna kvar servopumpen och behållaren, annars så kommer motorn ta med behållaren upp, se även till så att det inte sitter något mer kvar eller att något har fastnat någonstans då det inte är så roligt när saker går sönder tack vare några klantmissar man har gjort. Just ja, diverse vacumslangar ska ju självklart bort också, och så kabeln till hastighetsmätarn, vevaxelgivaren och oljenivån. Det är mycket möjligt att jag har glömt något, men det här är det jag kom på direkt i huvet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Nu vet jag alltså vad som väntar mig :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Fungerar det om man skaffar en donator som har automatlåda eller blir det enklare med manuell? Kan ju tänka mig att kabelmatta och lite annat kan skilja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Det beror lite på om du väljer en 900 eller 9000. 900 skiljer lite i elsystemet iom att växellådan är elektriskt styrd och T5 programmet skiljer lite, men går att koppla och programmera om. I 9000 är den enda funktionen som kopplar ihop motor och låda tomgångshöjning vid växelläge då en kontakt i växelväljaren sluts, bara att låta bli att koppla in den så är det problemet löst. Svänghjulet är en annan sak, men det är ju bara att skaffa ett. Alltså enklast med en manuell 9000. Sen kanske det är enklare att få vikt effektförhållandet med en 2,0 ltt 9000 på 150 hk, eller 2,3 på 170 hk också eftersom 900 inte fanns i ltt utförande, utan enbart som 185 hk i turbomodellerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Ok, håller mig till manuell för säkerhets skull då. Har iofs bara sett en automat men tänkte att man breddar utbudet aningens. 900 har ju insug uppåt om jag fattar det rätt så blir extraarbete där så håller mig till 9000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Med insuget till 9000 får du ingången(spjällhuset) bakåt. Men håll dig ifrån 900:ans insug, gör inte som jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Japp, jag plannerar att svetsa om insuget så det pekar frammåt (liknande Joacims bygge). Kände bara att det nog är enklare att bygga om insuget från 9000 än från 900. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 (edited) Men det tråg som du ska bygga om bör komma ifrån 900 då det är mycket bättre "bafflat" än vad 9000 är. 9000 insug är lätt att bygga om så kör på det. Jörgen Edited January 22, 2013 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 (edited) Japp, jag visste att jag var tvungen att byta tråg. Eller snarare jag visste att ett tråg var bättre än det andra och antog att det var från den motorn man inte plockar ur bilen bara så man säkert får en extra kostnad :)/> Även tråget måste modifieras antar jag så det inte sticker ned för djupt under bilen. Edited January 23, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Ang kabelmatta/elsystem: Jag har Saabs kompletta elschema, dock är det knepigt att se hur man delar det och får full motorfunktion. Har sökt en del på forumet, men tyvär verkar alla era externa länkar vara ickefungerande. Är det grå kontaktstycket vid Ecu:n rätt ställe att dela kabelmattan på? Har någon ett förenklat kretsschema som underlättar delningen? Antar att man vrider kabelmattan med motorn istället för att skarva den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Nu köpte jag min kabelstam löst, men jag har inga kontakter mellan ECU-kontakten (den feta 70-poliga) och resten. Har inte skarvat något utan bara lagt kabelstammen så det passar. Hade gärna kortat av den och rensat från onödiga kablar/kontakter, men det får bli ett senare projekt. Verkar finnas lite olika varianter på kabelstam, 9-3, 900 osv. Egentligen är det inte så svårt att få igång motorn. Inte mycket som behöver kopplas. Har funderat på att samla lite info i en tråd men inte hunnit/pallat än. Men har du några frågor så ställ dem :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Spara kontakterna på båda sidor, så kan du lättare dela mellan motor och kaross, korta/skarva genom att löda och använda krympslang, så funkar det i framtiden också. Och har du frågor om elsystemet så är det fritt fram att ställa dom här, vi är många som byggt med Saabmotorer och flera av oss har ganska god kunskap och några har väldigt djup kunskap. Jag har jobbat med Saab på fritiden sedan 1990, och från 2000 - 2012-12-31 på heltid, numera på fritid igen, så det mesta går att svara på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.