Jump to content

vattenfri kylarvätska


Thomas

Recommended Posts

Det är ju också så att vatten leder värme bättre än glykol, denna kylvätska leder följaktligen värme sämre än vatten, då den innehåller glykoler. Men å andra sidan är kokpunkten på 50/50 vatten och glykol är 108 grader. Att kokpunkten är högre gör inte att motorn går kallare, men kan möjligen hjälpa underdimensionerade kylsystem för att förhindra ångfickor runt förbränningsrummen, fast skillnaden blir nog liten. I en del fall kanske flödet i toppen är för lågt, eller helt enkelt att kylaren är för liten. I vissa fall kanske Redline Waterwetter är mer effektivt, Dock måste man då se till att ha glykol i om bilen riskerar minusgrader på vintern. Allt beror nog på vad grundproblemet är. Det är med som så mycket annat alltid en kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Christer har du hittat innehållsförteckningen? jag har inte hittat nån. det står att det klassas ej giftigt och borde kanske inte innehålla glykol då. Jag såg på når ställe att KTM har det på sina tävlingshojar.

Min tanke var att mindre rost o inga hotspot ingen kokning. Varm kan den bli men ingen kokning och då elimineras hotspot och knas i toppen. Men det är kanske en ny "mirakel" produkt som om nåt år visar sig inte uppfylla det som utlovats.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att det innehåller glykol och oxalsyra, men på hemsidan står det giftfritt ? Samtidigt påstår dom dessutom att det ska reducera bränsleförbrukningen med 10% !!!!!!, Klarar dom det med kylvätska, när VW sänkte 4% med sin FSI teknik så får man väl tänka om när man säger tysk ingeniörskonst..Jag tror inte att det är så bra som dom påstår i alla fall. ...

Link to comment
Share on other sites

Christer har du hittat innehållsförteckningen? jag har inte hittat nån. det står att det klassas ej giftigt och borde kanske inte innehålla glykol då. Jag såg på når ställe att KTM har det på sina tävlingshojar.

Min tanke var att mindre rost o inga hotspot ingen kokning. Varm kan den bli men ingen kokning och då elimineras hotspot och knas i toppen. Men det är kanske en ny "mirakel" produkt som om nåt år visar sig inte uppfylla det som utlovats.

I sverige kör vä KTM fortfarande med Midland??

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att det innehåller glykol och oxalsyra, men på hemsidan står det giftfritt ? Samtidigt påstår dom dessutom att det ska reducera bränsleförbrukningen med 10% !!!!!!, Klarar dom det med kylvätska, när VW sänkte 4% med sin FSI teknik så får man väl tänka om när man säger tysk ingeniörskonst..Jag tror inte att det är så bra som dom påstår i alla fall. ...

Att spara så mycket bränsle med denna kylarvätska säger väl snarare att man skall undvika tillverkaren (inte seriöst). Sen står det ju "Increasing the operating temperature means the fan does not have to run as much, increasing fuel economy by up to 10%" och då är ju även 0,0001% sant :D/>

Link to comment
Share on other sites

Christer har du hittat innehållsförteckningen? jag har inte hittat nån. det står att det klassas ej giftigt och borde kanske inte innehålla glykol då. Jag såg på når ställe att KTM har det på sina tävlingshojar.

Min tanke var att mindre rost o inga hotspot ingen kokning. Varm kan den bli men ingen kokning och då elimineras hotspot och knas i toppen. Men det är kanske en ny "mirakel" produkt som om nåt år visar sig inte uppfylla det som utlovats.

Ofta används sådana här "medel" när man misstänker att fordonet ska köra på hög höjd eftersom vattnets kokpunkt då kan sjunka under normal arbetstemperatur, och kokar det så går det sönder. Att det kyler sämre kan man lösa på andra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera av deras produkter som kallas waterless som består av bla propylenglykol. Vissa typer är tom brandfarliga. 180 modellen ska vara giftfri och inte brandfarlig. Pågår många diskussioner på olika forum. Som man som med alla forum, ska ta med en nypa salt. (mina påståenden inkluderade)

Link to comment
Share on other sites

Detta har en kokpunkt på 180°C, vilket ökar marginalerna. Risken med vatten är att man får punktkokning på de varmaste punkterna i motorn, även om temperaturen totalt ser ok ut. Ånga kyler väldigt dåligt, så när det väl kommer dit så förstärks problemet ytterligare...

Höjt tryck i kylsystemet är en annan variant; det höjer också kokpunkten en bit. Kör ca 2 bar i mitt numera. En extremvariant är 4 bar med kompressor som bygger upp trycket i förväg.

EDIT: Många svar redan... Fick ingen respons när jag uppdaterade sidan första gången. :lol:

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...