Jump to content

Vilka spindlar?


Peter G

Recommended Posts

Jag ser att det är vanligt med Sierra, Taunus och Volvospindlar. Dessa bilar är ju längre än en "sjua". Följdaktligen borde skillnaden mellan hur mycket hjulen svänger bli för liten. Lever ni med problemet? Är det så lite att det inte märks eller ändrar ni armarna?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte lösa det genom att placera styrväxeln lite bakom linjen mellan styrlederna. Då får man lite mer ackerman-effekt. Dessutom går den inte att sätta längre fram...

Ackerman är väldigt omdebatterat. Av ren bekvämlighet tänkter jag ansluta mig till dom som säger att det är skit samma vad innerhjulet håller på med i en snäv kurva :) Fast det vore intressant att veta vad SFRO tycker om saken...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kollat på det, men visst borde det gå att kompensera för det ganska bra så som svinto skriver? Fuling på rejsa har gjort ett bra excelark där man kan kolla ackerman och leka med lite siffror på hjulbas och spårvidd osv...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kollat på det, men visst borde det gå att kompensera för det ganska bra så som svinto skriver? Fuling på rejsa har gjort ett bra excelark där man kan kolla ackerman och leka med lite siffror på hjulbas och spårvidd osv...

Kan du länka över det excelarket till forumet ? ( Eller det kanske redan finns här ? )

Link to comment
Share on other sites

Jag som en del andra använder Taunus spindlar. För att få lite bättre ackermanfunktion så har jag satt toe-out ca: 0,5 grader. Gör att bilen bli lite aggressivare och styr in lite bättre i kurvorna. Funkar mycket bättre än toe-in i låg fart.

/PC

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...