Peter G Posted June 28, 2004 Posted June 28, 2004 Jag ser att det är vanligt med Sierra, Taunus och Volvospindlar. Dessa bilar är ju längre än en "sjua". Följdaktligen borde skillnaden mellan hur mycket hjulen svänger bli för liten. Lever ni med problemet? Är det så lite att det inte märks eller ändrar ni armarna? Quote
Guest real7 Posted June 28, 2004 Posted June 28, 2004 Hur mycket skiljer det i hjulbas mellen an 140 & en Locost? B Quote
svinto Posted June 28, 2004 Posted June 28, 2004 Jag tänkte lösa det genom att placera styrväxeln lite bakom linjen mellan styrlederna. Då får man lite mer ackerman-effekt. Dessutom går den inte att sätta längre fram... Ackerman är väldigt omdebatterat. Av ren bekvämlighet tänkter jag ansluta mig till dom som säger att det är skit samma vad innerhjulet håller på med i en snäv kurva :) Fast det vore intressant att veta vad SFRO tycker om saken... Quote
gka Posted June 28, 2004 Posted June 28, 2004 Jag har inte kollat på det, men visst borde det gå att kompensera för det ganska bra så som svinto skriver? Fuling på rejsa har gjort ett bra excelark där man kan kolla ackerman och leka med lite siffror på hjulbas och spårvidd osv... Quote
Tommy Posted June 28, 2004 Posted June 28, 2004 Jag har inte kollat på det, men visst borde det gå att kompensera för det ganska bra så som svinto skriver? Fuling på rejsa har gjort ett bra excelark där man kan kolla ackerman och leka med lite siffror på hjulbas och spårvidd osv... Kan du länka över det excelarket till forumet ? ( Eller det kanske redan finns här ? ) Quote
gka Posted June 28, 2004 Posted June 28, 2004 Kan du länka över det excelarket till forumet ? ( Eller det kanske redan finns här ? ) ;) http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...ct=ST&f=9&t=517 Quote
therealpinto Posted June 29, 2004 Posted June 29, 2004 Hej Ackerman är inte så himla kinkigt, det är viktigast när man puttar runt bilen i garaget. Så länge det är åt rätt håll brukar det fungera. /Gustaf Quote
pacman Posted June 29, 2004 Posted June 29, 2004 Jag som en del andra använder Taunus spindlar. För att få lite bättre ackermanfunktion så har jag satt toe-out ca: 0,5 grader. Gör att bilen bli lite aggressivare och styr in lite bättre i kurvorna. Funkar mycket bättre än toe-in i låg fart. /PC Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.