vedde Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 Hej Jag tänkte låta få tillverkat camberjusterare för fram(M18x1.5) samt bak(M12) Någon som har några bra tips om vad jag skall tänka på att be om? Jag har ritningar och bilder som jag tänkte ta med och visa så de förstår vad jag vill ha. De får också fixa de främre bärarmarna(borra ur röret) åt mig. /Fredrik Quote
PeÅ Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 glöm inte att be om att dom ska göra ett fint jobb :prop: Quote
vedde Posted November 26, 2012 Author Posted November 26, 2012 Fixar UMBAB det eller tycker du att jag skall gå någon annanstans PeÅ? /Fredrik Quote
kengren Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 glöm inte att be om att dom ska göra ett fint jobb :prop:/> Det kan vara trångt vid A-armarna fram - be dem göra "sexkanten" tjockare/längre (ej större diameter)så du får på blocknyckel kenneth Quote
vedde Posted November 26, 2012 Author Posted November 26, 2012 Tack Kenneth Precis såna bra tips som jag var ute efter. /Fredrik Quote
swe7 Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 Räcker det med M12? I boken(Gibbs) är det M20 uppe yttre bak. Det hade jag tänkt använda. Och där nere bak inre hade jag tänkt ha två M16 men det kanske är alldeles för kraftigt? /peter Quote
Thomas Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 En hjulupphängning kan knappt bli för kraftig. Det är en så viktig del och du kanske trimmar på nångång och då är det bra med kraftig o likaså om du skulle stöta mot något. Quote
Drake Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 "Om det håller är det för tungt" Colin Chapman M12 borde väl räcka på en sjua, eller? Quote
Tabac Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 Ja och utmattningsbrott på grund av under-dimensionering är heller inte bra. Väldigt synd att Jim Clark körde ihjäl sig i sin Lotus på grund av att moment-stagen i bakvagnen brast. Quote
Morty Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 Så här gjorde jag mina övre bärarmar. M12x1,25 länklager i bakkant. Numrerade sexkanter i bakkant på camberjusteraren för att lättare hålla koll på hur mycket man justerar. Quote
Drake Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 (edited) Tvivlar starkt på att det satt M12:or i Clarks momentstag. Var har du hittat uppgifterna att det skulle vara momentstagen som var orsaken? Den allmänna uppfattningen är väl att det var en vanlig punka? Edited November 26, 2012 by Drake Quote
Tabac Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 När det gäller de momentstagen på Jim Clarks bil har jag ingen aning om vad de hade för dimension på bultar. Den versionen jag har hört, så var det så att något brast i bakvagnen. Antingen infästningen av momentstag eller momentstagen själva. Quote
Tabac Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 Materialbrott har hänt på några fler av Lotus-racer-bilarna på sextio-talet har jag för mig. Quote
Drake Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 (edited) Säkert, det var ju Colins koncept att lätta så mycket det bara gick. Och kanske lite till i vissa fall. A walk on the edge, men det gav resultat också och förändrade sättet att bygga bilar på. Det är väl bara en galen Arboga-bo som inte fattat konceptet riktigt. Edited November 27, 2012 by Drake Quote
vedde Posted November 28, 2012 Author Posted November 28, 2012 Hej Jag skall mäta mina och återkommer, jag vart lite osäker på om de verkligen är M12. de ser så små ut jämfört med fram. /Fredrik Quote
vedde Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 jag har M12 uppe. nedre yttre har jag en M12 och en fast bussning för att kunna ställa toe. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.