Jump to content

Ställbar undre a-arm


Karlskrona

Recommended Posts

Jag vill bygga min undre a-arm ställbar, så det blir lättare att hitta rätt läge på framvagnen. Så min fråga är kan man göra som på bilden men med bussningar ist? Kan man svetsa fast en bult på hylsan som sitter runt bussningen? Vilken kvalité är bäst på bulten och hur grov bör den vara?

Jag vet att jag har sett någon här som har gjort något liknande men hittar det inte nu.post-4892-13534121041162_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kollade på dem lite för sent:) jag har redan hylsan och bussningen så jag tänkte om man kunde exempel svetsa på en bult på hylsan så man kan ställa med gängorna:) hmm svårt att förklara, jag ta en bild i kväll och visar hur jag menar, men dessa har jag:

post-4892-13534223294425_thumb.jpg

post-4892-13534223570671_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

jag tycker att svetsa på bultlösningen känns lite vansklig iom att bulten är härdad till en spec, och sedan lita på den efteråt... Många har ju gjort så bak. En uniball är ju i ett stycke och testad, det är ju trots allt större risk för tråkiga följder om det skulle spricka fram. Eller varför inte göra ovala hål i undre fästena och justera mot excenterbrickor som Rollexe gjort? Men det är bara en tanke.. Kolla SFRO och se vad dom tycker.

Link to comment
Share on other sites

Om du svetsar dit en M 16 bult så kan du sätta på en mutter efteråt och även svetsa fast den mot hylsan. Då tar gängorna kraften om den värmepåverkade zonen skulle vara försvagad. Jag har så på min Cobra och det håller, jag lovar. Testade att provdra en fastsvetsad bult (utan mutterförstärkningen) och det var hylsan som gick sönder, inte bulten. Dessutom var det en fulsvets med en massa porer! Se bara till att slipa bort galvningen först.

post-65-0-55244300-1353439733_thumb.jpg

post-65-0-74664400-1353439928_thumb.jpg

Här finns lite mer bilder, från dom första taffliga försöken till färdig bärarm. Eller bil för den delen om du orkar läsa så långt om något annat än en Sjua. smile.gif

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33329

Link to comment
Share on other sites

Drake: vilket fint bygge du håller på med:) ska följa din tråd!!

Precis så som du har gjort tänkte jag göra, men det med en extra mutter var smart:) vilken kvalité körde du med på bulten?

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Skall du göra en liknande konstruktion så blir det enklare att justera om du bygger med gängade hylsor så att du slipper att ta loss bärarmen när du skall justera. Liknande så som man kan göra med övre spindelleden.

Det är väl så att om du skall göra en sådan lösnng på en triangelarm så krävs det uniballs för att inte få brytningar i lederna.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Justerar man lika på båda sidor så behövs inga uniballs. Men som du säger är det ovärderligt med ställbara hylsor. Faan vad jag ångrar att jag inte byggde med sådana. Måste ju ta loss bärarmen för att ställa om camber.

Link to comment
Share on other sites

Panzer: hur menar du med gängad hylsa? Menar du att jag ska svetsa på ett gängat rör på hylsan och ha en bult in i hylsan från a-armen?

Räcker det att ha den övre justerbar?

Känner lite panik över att bygga framvagnen:/

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

De flesta har ju bara justerbart i övre bärarmen, det är oftast tillräckligt. Med justerbar undre arm kan du såklart laborera med med caster och påverka bumpsteer vid förändring av geometrin. Kanske lite overkill för en glassköparbil? Justerbart gör du med en invändigt gängad hylsa inuti ett rör på bärarmen. En fläns på ena sidan och en låsmutter på uniballen eller din bult på leden. Inte heller hela världens jobb att bygga en ny bärarm efter en säsongs provkörning om du skulle vilja utveckla. Så är min tanke i alla fall, göra körbart och utvärdera och förbättra om det behövs. Ibland lägger i alla fall jag ner onödigt mycket jobb på vissa detaljer...

Link to comment
Share on other sites

Christer: jag kommer nog att göra den övre justerbar först och skulle jag känna att jag har behov av att göra den undre justerbar så är ju det lätt fixat:)

Jag krånglar nog till det lite för mycket jag också:D bättre att få ner den på hjul istället så man kan göra första bes till våren.

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Hej Björn!

Christer J förklarade vad jag menade med hylsor!

Alltså en gängad hylsa med fläns som sitter i ett rör på bärarmen. Uniballen eller bussningen gängas in med en låsmutter i hylsan. justering genomförs genom att man lossar på låsmuttern och vrider på den gängade hylsan. Man slipper då att ta loss hela bärarmen vid justering.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Hej Björn!

Låter bra med garagerunda. Jobbar i princip sista dagen före trettonhelgen i morgon, hoppas att få gjort en dekl med min bil!

@ Thomas: kanonlänk! Mycket till min Spitfire, tack för den!

7/

JEK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...