Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vill bygga min undre a-arm ställbar, så det blir lättare att hitta rätt läge på framvagnen. Så min fråga är kan man göra som på bilden men med bussningar ist? Kan man svetsa fast en bult på hylsan som sitter runt bussningen? Vilken kvalité är bäst på bulten och hur grov bör den vara?

Jag vet att jag har sett någon här som har gjort något liknande men hittar det inte nu.post-4892-13534121041162_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Snowball har rod ends med gänga. men det finns många formelbilar som har olika konstruktioner att titta på. Oftast med uniball men man kan få input.

Posted

Jo jag kollade på dem lite för sent:) jag har redan hylsan och bussningen så jag tänkte om man kunde exempel svetsa på en bult på hylsan så man kan ställa med gängorna:) hmm svårt att förklara, jag ta en bild i kväll och visar hur jag menar, men dessa har jag:

post-4892-13534223294425_thumb.jpg

post-4892-13534223570671_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

jo men du kan göra likadant eller använda skallen så man får mer svetsarea.

Posted

Jepp det var så jag tänkte:) hur grovt ska man gå? M16? Räcker 8.8?

Fan Thomas jag är snart skyldig dig en whisky :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

jag tycker att svetsa på bultlösningen känns lite vansklig iom att bulten är härdad till en spec, och sedan lita på den efteråt... Många har ju gjort så bak. En uniball är ju i ett stycke och testad, det är ju trots allt större risk för tråkiga följder om det skulle spricka fram. Eller varför inte göra ovala hål i undre fästena och justera mot excenterbrickor som Rollexe gjort? Men det är bara en tanke.. Kolla SFRO och se vad dom tycker.

Posted

Kanske lite väl överambitiöst att ha ställbart både uppe och nere:) känns som att det är lika bra att hoppa det

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Om du svetsar dit en M 16 bult så kan du sätta på en mutter efteråt och även svetsa fast den mot hylsan. Då tar gängorna kraften om den värmepåverkade zonen skulle vara försvagad. Jag har så på min Cobra och det håller, jag lovar. Testade att provdra en fastsvetsad bult (utan mutterförstärkningen) och det var hylsan som gick sönder, inte bulten. Dessutom var det en fulsvets med en massa porer! Se bara till att slipa bort galvningen först.

post-65-0-55244300-1353439733_thumb.jpg

post-65-0-74664400-1353439928_thumb.jpg

Här finns lite mer bilder, från dom första taffliga försöken till färdig bärarm. Eller bil för den delen om du orkar läsa så långt om något annat än en Sjua. smile.gif

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33329

Posted

Drake: vilket fint bygge du håller på med:) ska följa din tråd!!

Precis så som du har gjort tänkte jag göra, men det med en extra mutter var smart:) vilken kvalité körde du med på bulten?

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Skall du göra en liknande konstruktion så blir det enklare att justera om du bygger med gängade hylsor så att du slipper att ta loss bärarmen när du skall justera. Liknande så som man kan göra med övre spindelleden.

Det är väl så att om du skall göra en sådan lösnng på en triangelarm så krävs det uniballs för att inte få brytningar i lederna.

//

JEK

Posted

Justerar man lika på båda sidor så behövs inga uniballs. Men som du säger är det ovärderligt med ställbara hylsor. Faan vad jag ångrar att jag inte byggde med sådana. Måste ju ta loss bärarmen för att ställa om camber.

Posted

Panzer: hur menar du med gängad hylsa? Menar du att jag ska svetsa på ett gängat rör på hylsan och ha en bult in i hylsan från a-armen?

Räcker det att ha den övre justerbar?

Känner lite panik över att bygga framvagnen:/

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

De flesta har ju bara justerbart i övre bärarmen, det är oftast tillräckligt. Med justerbar undre arm kan du såklart laborera med med caster och påverka bumpsteer vid förändring av geometrin. Kanske lite overkill för en glassköparbil? Justerbart gör du med en invändigt gängad hylsa inuti ett rör på bärarmen. En fläns på ena sidan och en låsmutter på uniballen eller din bult på leden. Inte heller hela världens jobb att bygga en ny bärarm efter en säsongs provkörning om du skulle vilja utveckla. Så är min tanke i alla fall, göra körbart och utvärdera och förbättra om det behövs. Ibland lägger i alla fall jag ner onödigt mycket jobb på vissa detaljer...

Posted

Christer: jag kommer nog att göra den övre justerbar först och skulle jag känna att jag har behov av att göra den undre justerbar så är ju det lätt fixat:)

Jag krånglar nog till det lite för mycket jag också:D bättre att få ner den på hjul istället så man kan göra första bes till våren.

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Men att göra som Spitfire är både enkelt och starkt. flytta ut eller in hela fästet. Genialt.

Posted

Japp, håller med. Jag har flyttat fram min vår två gånger hittills.. Men 2013 SKA det vara klart!!! Påminn mig annars.

Posted

Hej Björn!

Christer J förklarade vad jag menade med hylsor!

Alltså en gängad hylsa med fläns som sitter i ett rör på bärarmen. Uniballen eller bussningen gängas in med en låsmutter i hylsan. justering genomförs genom att man lossar på låsmuttern och vrider på den gängade hylsan. Man slipper då att ta loss hela bärarmen vid justering.

//

JEK

Posted

Panzer: jag var bara lite trög eller trött:)

Vad tro du om att ta en garage runda en söndag? Är ju rätt många byggen här omkring:) kan vara bra för inspirationen

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Hej Björn!

Låter bra med garagerunda. Jobbar i princip sista dagen före trettonhelgen i morgon, hoppas att få gjort en dekl med min bil!

@ Thomas: kanonlänk! Mycket till min Spitfire, tack för den!

7/

JEK

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...