Karlskrona Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Jag vill bygga min undre a-arm ställbar, så det blir lättare att hitta rätt läge på framvagnen. Så min fråga är kan man göra som på bilden men med bussningar ist? Kan man svetsa fast en bult på hylsan som sitter runt bussningen? Vilken kvalité är bäst på bulten och hur grov bör den vara? Jag vet att jag har sett någon här som har gjort något liknande men hittar det inte nu. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Snowball har rod ends med gänga. men det finns många formelbilar som har olika konstruktioner att titta på. Oftast med uniball men man kan få input. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Eller som Triumph spitfire liknande detta http://www.google.se/imgres?hl=sv&client=firefox-a&hs=HzU&rls=org.mozilla:sv-SE:official&biw=1152&bih=721&tbm=isch&tbnid=mfsjMV1mxBQiuM:&imgrefurl=http://www.britishv8.org/Triumph/CalvinGrannis.htm&docid=iJM9bofcJQ8WLM&imgurl=http://www.britishv8.org/Triumph/CalvinGrannis/CalvinGrannis-PLF.jpg&w=600&h=450&ei=b4yrUJfwHcem4gTXnIHwCA&zoom=1&iact=hc&vpx=564&vpy=325&dur=2010&hovh=194&hovw=259&tx=145&ty=130&sig=109139199467446263312&page=3&tbnh=152&tbnw=188&start=45&ndsp=26&ved=1t:429,r:48,s:0,i:212 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 Jo jag kollade på dem lite för sent:) jag har redan hylsan och bussningen så jag tänkte om man kunde exempel svetsa på en bult på hylsan så man kan ställa med gängorna:) hmm svårt att förklara, jag ta en bild i kväll och visar hur jag menar, men dessa har jag: Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 jo men du kan göra likadant eller använda skallen så man får mer svetsarea. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 Jepp det var så jag tänkte:) hur grovt ska man gå? M16? Räcker 8.8? Fan Thomas jag är snart skyldig dig en whisky :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 jag tycker att svetsa på bultlösningen känns lite vansklig iom att bulten är härdad till en spec, och sedan lita på den efteråt... Många har ju gjort så bak. En uniball är ju i ett stycke och testad, det är ju trots allt större risk för tråkiga följder om det skulle spricka fram. Eller varför inte göra ovala hål i undre fästena och justera mot excenterbrickor som Rollexe gjort? Men det är bara en tanke.. Kolla SFRO och se vad dom tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 Kanske lite väl överambitiöst att ha ställbart både uppe och nere:) känns som att det är lika bra att hoppa det Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Om du svetsar dit en M 16 bult så kan du sätta på en mutter efteråt och även svetsa fast den mot hylsan. Då tar gängorna kraften om den värmepåverkade zonen skulle vara försvagad. Jag har så på min Cobra och det håller, jag lovar. Testade att provdra en fastsvetsad bult (utan mutterförstärkningen) och det var hylsan som gick sönder, inte bulten. Dessutom var det en fulsvets med en massa porer! Se bara till att slipa bort galvningen först. Här finns lite mer bilder, från dom första taffliga försöken till färdig bärarm. Eller bil för den delen om du orkar läsa så långt om något annat än en Sjua. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33329 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 Drake: vilket fint bygge du håller på med:) ska följa din tråd!! Precis så som du har gjort tänkte jag göra, men det med en extra mutter var smart:) vilken kvalité körde du med på bulten? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 8.8 Tack förresten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 Det är väl jag som ska tacka:D Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Skall du göra en liknande konstruktion så blir det enklare att justera om du bygger med gängade hylsor så att du slipper att ta loss bärarmen när du skall justera. Liknande så som man kan göra med övre spindelleden. Det är väl så att om du skall göra en sådan lösnng på en triangelarm så krävs det uniballs för att inte få brytningar i lederna. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Justerar man lika på båda sidor så behövs inga uniballs. Men som du säger är det ovärderligt med ställbara hylsor. Faan vad jag ångrar att jag inte byggde med sådana. Måste ju ta loss bärarmen för att ställa om camber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 Panzer: hur menar du med gängad hylsa? Menar du att jag ska svetsa på ett gängat rör på hylsan och ha en bult in i hylsan från a-armen? Räcker det att ha den övre justerbar? Känner lite panik över att bygga framvagnen:/ Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 De flesta har ju bara justerbart i övre bärarmen, det är oftast tillräckligt. Med justerbar undre arm kan du såklart laborera med med caster och påverka bumpsteer vid förändring av geometrin. Kanske lite overkill för en glassköparbil? Justerbart gör du med en invändigt gängad hylsa inuti ett rör på bärarmen. En fläns på ena sidan och en låsmutter på uniballen eller din bult på leden. Inte heller hela världens jobb att bygga en ny bärarm efter en säsongs provkörning om du skulle vilja utveckla. Så är min tanke i alla fall, göra körbart och utvärdera och förbättra om det behövs. Ibland lägger i alla fall jag ner onödigt mycket jobb på vissa detaljer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 Christer: jag kommer nog att göra den övre justerbar först och skulle jag känna att jag har behov av att göra den undre justerbar så är ju det lätt fixat:) Jag krånglar nog till det lite för mycket jag också:D bättre att få ner den på hjul istället så man kan göra första bes till våren. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Men att göra som Spitfire är både enkelt och starkt. flytta ut eller in hela fästet. Genialt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Japp, håller med. Jag har flyttat fram min vår två gånger hittills.. Men 2013 SKA det vara klart!!! Påminn mig annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 Hehe man måste ju ha lite och göra eller hur?:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 Ja nu såg jag hur du menar Thomas:) kan vara en lösning om det blir nödvändigt. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Hej Björn! Christer J förklarade vad jag menade med hylsor! Alltså en gängad hylsa med fläns som sitter i ett rör på bärarmen. Uniballen eller bussningen gängas in med en låsmutter i hylsan. justering genomförs genom att man lossar på låsmuttern och vrider på den gängade hylsan. Man slipper då att ta loss hela bärarmen vid justering. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 Panzer: jag var bara lite trög eller trött:) Vad tro du om att ta en garage runda en söndag? Är ju rätt många byggen här omkring:) kan vara bra för inspirationen Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 (edited) i mitten ung. finns de. http://www.wolfitt.com/wolfitt_products_1.htm Edited November 21, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Hej Björn! Låter bra med garagerunda. Jobbar i princip sista dagen före trettonhelgen i morgon, hoppas att få gjort en dekl med min bil! @ Thomas: kanonlänk! Mycket till min Spitfire, tack för den! 7/ JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 23, 2012 Author Share Posted November 23, 2012 Ska vi lägga ut en förfrågning och se hur många som nappar? Vilket datum? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.