Henke_HJCC Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Har planer på att bygga min MK Indy för att köras i roadsport a. Men jag behöver hjälp med att veta vilka dämpare som är bra, vilken motor jag ska bygga på och vilken typ av hjulupphängning jag ska ha. Någon vänlig själ som kan dela med sig av godiset? Quote
Morty Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Du får kontakta någon som kör Roadsport A med sin MK Indy så kan du nog få lite tips :racesmile: Grundfrågan är vilken budget har du för bygget? Quote
Henke_HJCC Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 Budget är bara för att hålla frugan lugn men som aldrig hålls ;) Quote
Morty Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Fungerande koncept för Roadsport A. Duratec 2,0, separata spjällhus + moddad sump, Quaife dogbox, LSd 3,9x (och ev en 3,6x för Mantorp, Anderstorp om du inte har 5 vxl med överväxel). Tänk på att med en 2,0 och den vikten en MK Indy hamnar på får du inte varva mer än ca 6700. Labba gärna en del med effektberäkningsmallen för att få ihop en bra kombo. Du kan ladda ner en excel mall på www.mscc.se som är lätttare att leka med än webformuläret på SPVMs hemsida. Hjulupphängningar så fungerar standard ganska bra. Protech dämparna verkar fungera, gärna med ledlager i ändarna. Beställ för 2,25" fjäder fram då övre gränsen i styvhet för 1,9" ligger vid ca 550lbs. Bromsar beror sedan på vilken fälg diameter du väljer. M.m. m.m... Quote
Henke_HJCC Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 Kan man besiktiga bilen med en duratec? Varvet kan man väl strypa i boxen? Jag som tänkte mig pinto 2.0 och weber 45or och berarberad topp. Den ska ge runt 200hk men jag kanske är helt fel ute? Quote
Morty Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Finns väl ingen anledning att bygga på Pinton såvidare man inte är Pinto-fanatiker. Med mycket enklare medel och bättre gång får du samma effekt eller mer i en Zetec. Du sa att budget var av underordnad betydelse och då bygger man på det man anser är bäst. Bygg en motor som är driftsäker och lätt. Standard Duratec med extraktor och 45 spjällhus ger ca 200hk med brett register och hållbar. De flesta som byggt med Pinto har idag bytt till Zetec. De flesta med Zetec vill byta till Duratec osv.. Billigast är att bygga rätt från början och då är prylarna lite dyrare men billigare än att först köpa något man inte vill ha. Du som är VW intresserad, bygg med en 2,0FSI, 2,0 ALT, 2,0 ABF,9A. Quote
Gerhard Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Billigast är att bygga rätt från början och då är prylarna lite dyrare men billigare än att först köpa något man inte vill ha. Och det säger du nu :doh: Quote
Morty Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Gissa hur jag har kommit till den insikten :whistling: Quote
xtimmyx Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Min Indy kördes av tidigare ägare i Roadsport A 2009 och verkar ha varit hyfsat konkurrenskraftig. Det sitter en Yamaha R1-motor i min som man kan komma över från england för en hyfsad peng och går som ett as. :) Quote
Henke_HJCC Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 (edited) Hur är det med backväxel? Edited October 23, 2012 by AcidSheep Quote
xtimmyx Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Hur är det med backväxel? Det finns lite olika lösningar. Många verkar köra med en särskild backlåda från MNR eller Quaife men av forumtrådarna här att döma verkar det inte helt problemfritt med både onormalt mycket spel, drivlineförluster och haverier. Men kanske inte är så utbrett problem som det verkar, det är ju sällan de utan problem gormar om hur bra det funkar. ;) Själv har jag en startmotor från en motorcykel kopplad till ett drev på kardanen. Väger lite, ingen inverkan på drivlinan när man kör framåt, och nära på helt värdelöst. Men duger i krig och besiktning. :prop: Quote
Henke_HJCC Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 Det står mellan zetec och duratec. Ska man ha i en VW motor blir de klabb med växellådan och det är svårt att få bra med effekt som håller utan turbo. Ska man köra sprut med duratecen eller förgasare? Quote
Morty Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Ska man ha i en VW motor........ och det är svårt att få bra med effekt som håller utan turbo. Tänker du på min motor då eller :unsure: Quote
Morty Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Triggerhjulet skjuvade bultarna som håller fast det på vevaxeln och krockade med vevaxel, stake och kolv innan delar av triggerhjulet hoppade ut genom blocket. Som svar på den andra frågan bromsades min VW/Audi 1,8 sugmotor till 218,8 hk och då har toppen orörda kanaler. Quote
LUPUS Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 @Morty: Ajj!!! :( Se det positiva nu kan det ju byggas en ännu bättre motor det hade ju inte hänt annars Quote
Henke_HJCC Posted October 26, 2012 Author Posted October 26, 2012 Se nu till att bygg en grym, stabil och bra motor. Så ska jag göra mina försök när jag väl ens kommer på hur jag ska göra och vilken motor jag ska bygga på. Jag är så sjukt kluven. Roadsport vs Modsport... Quote
Pac Posted October 27, 2012 Posted October 27, 2012 Helt orörd 2.0 duratec+GSXR trottelhus+Megasquirt+extraktor-rör ger en skottsäker och väldigt körbar motor. Man kan ta 2.0 Duratec till ca 215-220 bhp utan att det blir allt för kostsamt, därefter skenar kostnaden som vanligt. Quote
Morty Posted October 27, 2012 Posted October 27, 2012 Se nu till att bygg en grym, stabil och bra motor. Så ska jag göra mina försök när jag väl ens kommer på hur jag ska göra och vilken motor jag ska bygga på. Jag är så sjukt kluven. Roadsport vs Modsport... Den gamla motorn var byggd med delar som klarade långt mer effekt och varv än vad jag klämde ur den. Tyvärr missade jag triggerhjulet som inte egentligen är påverkat, trodde jag.... Roadsport vs Modsport. För mig är frågan besiktigad bil vs obesiktigad. Klart du kan köra Modsport med en besiktigad bil men det innebär högre kostnad och fler begränsningar. Som jag skrivit innan, en Standard Duratec med separata spjällhus, ett bra extraktor rör, programmerbart sprut ger strax under 200 hk och är riktigt konkurens kraftig i Roadsport A i nuläget. Quote
Henke_HJCC Posted October 29, 2012 Author Posted October 29, 2012 Eftersom min ram var färdig med att köra med en sigma tänkte jag köra roadsport b. Man måste börja någonstans. Men jag skulle vilja komma på ett studiebesök och kika på hur du gjort med styrning och lite annat smått och gott ;) Quote
Elken Posted October 29, 2012 Posted October 29, 2012 Som jag skrivit innan, en Standard Duratec med separata spjällhus, ett bra extraktor rör, programmerbart sprut ger strax under 200 hk och är riktigt konkurens kraftig i Roadsport A i nuläget. Hej! Ursäkta trådkapningen, men även jag går i Duratec tankar. Jag funderar på grenröret. Original ser ju riktigt bra ut, knappast ofta men ser ett så fint rör på en originalmotor, men du menar att det är en begränsning ändå redan innan man når 200Hk? Mvh Thomas Quote
Morty Posted October 29, 2012 Posted October 29, 2012 Duratec grenröret är kanske bättre än genomsnittet, men långt ifrån bra. För min 1,8 med lite vassare kammar och högre toppvarv skulle primärrören vara ca 840mm långa och 41mm i diameter. Kan räkna på ett Duratec när jag sitter vid den riktiga datorn, skulle tro att det hamnar inte jättelångt ifrån det till min motor. Grenröret ska du inte se som en begränsning utan som en av delarna som du kan förbättra andningen med och därmed effekten. Quote
Morty Posted October 31, 2012 Posted October 31, 2012 Enligt mina beräkningar ska en Duratec 2,0 med 4-1 extraktor grenrör ha primärrör på ca 853mm (beräknat från avgasventilens tallrik) och 40,8mm innerdiameter. Beräknat på maxvarv 7200 och standard kammar. Quote
Henke_HJCC Posted October 31, 2012 Author Posted October 31, 2012 Hur räknar man ut sånt? Jag ska göra ett grenrör till min Sigma 1.6. Ventilerna kommer vara orörda men en annan kam ska på. Quote
Thomas Posted October 31, 2012 Posted October 31, 2012 http://www.sorman-racing.com/vedboden.html Här finns att läsa. Quote
Morty Posted October 31, 2012 Posted October 31, 2012 Hur räknar man ut sånt? Jag ska göra ett grenrör till min Sigma 1.6. Ventilerna kommer vara orörda men en annan kam ska på. Vilket effektregister förväntar du dig att motorn ska fungera som bäst? Jag förmodar att du vet att det blir en modifierad motor enligt Roadsport reglementet med en annan kam eller rättare sagt om du ändrar något från original specifikation mellan inlopp till gasspjäll och grenrörpackningen på avgassidan. Quote
Jan Erik Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Gammel tråd men prøver like vel. Linken over funker ikke, og jeg lurer på hva for program dere bruker for og regne ut Grenrøret? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.