Hagman89 Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Hej! Bygger på en volvo motor (b230et) och har lite problem med markfrigången vid tråget. Någon som har koll på hur ett tråg ska/bör kapas/byggas? Eller om där ev finns något från någon annan modell som passar bra? läste något om volvo 360 tråg... någon som vet? Tacksam för svar! Mvh Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 (edited) 360 tråget är i aluminium med djupdelen på mitten i längsled. Det har ett antal skvalpplåtar gjutna invändigt men är förövrigt inte något under av perfektionism utan kräver en hel del arbete. Till den sumpen måste du även använda 360 oljepump, eller iallafall pickupröret. Det är långt som en elefantsnabel och har en helt annan vinkel än den vanliga pumpen. Jag var i samma situation som dej och skaffade ett sådant tråg bara för att kolla hur det såg ut. Det är inte värt besväret, så hoppa över det. det finns ett par bilder på det tråget på min sida: http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_19.html För min del så kapade jag originalpumpens pickuprör 35mm och svetsade ihop igen, kapade sumpen 35+mm så att pickupen hamnade något närmre botten än tidigare. Breddade sumpen i sidled för att öka oljevolymen och monterade skvalpskott med klaffluckor invändigt. Svetsade sedan i en del "tak" över sumpens lågdel för att hålla ner oljan. Till det kör jag med lite högre oljenivå på stickan än std. och kan även rekomendera att du kikar på att eventuellt svetsa i en volvo original vevaxelskrapa i sumpen. Den vevaxelskrapan verkar i princip ingen veta att den finns.....Inklusive de som jobbar på volvo.... Den hör hemma i exportbilar med 2 liters 16v turbo rödblockare. Volvo originalnummer: 3531 227 och kostar knappt 300:- Kolla även på mitt inlägg om oljesump med info från 2006 på länken nedan: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4253&view=findpost&p=46911 //HB// Edited September 2, 2012 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 Tack för snabbt och bra svar! Du råkar inte ha en drös med fin fina bilder på ditt tråg? Fungerar ditt tråg bra så behöver jag ju inte uppfinna hjulet igen... Mvh Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 Hur fungerar vevaxelskrapan förresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 tyvärr så har jag väl inga bilder på sumpen invändigt vad jag vet. Men googlar du lite eller söker här på forumet så hittar du nog det du behöver se för inspiration. Typ: Upp med väggar runt pickupen och sedan klaffluckor i väggarna som bara öppnar innåt och släpper in oljan till pickupen. täpp till uppåt så du håller kvar oljan nere vid pickupen och inte låter den skvalpa runt eller upp emot veven. Vevaxelskrapan stryker av oljedimman som alltid finns i vevhuset runt vevaxeln = effektförlust. Samtidigt hjälper den till att hålla oljan nere i sumpen så att inte G krafterna släpper upp oljan till veven och låter den piska in luft i oljan vilket ger både effektförlust och "oil aeration" vilket är en katastrof för smörjningen i motorn vid belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Få se nu, är det den bakre änden närmast kameran här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 tack för tipsen! men hur monteras en vevaxel skrapa? svetsas den fast eller den skruvas? vilket avstånd fästs den på isåfall? mycket tacksam för alla svar! Mvh Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 skruvas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 så då löses avståndsproblemet automatiskt då gissar jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Men ska du skruva fast den så passar den inte direkt utan modifieringar.... och det gör den inte annars heller riktigt, det skiljer mellan de olika motorblocken. Så lite handpåläggning krävs det oavsett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 3, 2012 Author Share Posted September 3, 2012 Beställt en vevaxelskrapa idag och ny oljepump blev det också... Så snart ner mot garaget och fortsätta med planerna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Här finns lite tips, eller färdiga skrapor oxå; http://www.crank-scrapers.com/Volvo.html Jag har tänkt försöka kopiera den varianten, tycker dom ser bättre ut än volvo-grejjen som tydligen inte ens passar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 4, 2012 Author Share Posted September 4, 2012 verkar vara ett tidsödande jobb att kopiera en sådan... frågan är ju hur mycket bättre dom är? frågan är väl igentligen om någon av plåtarna gör någon märkbar skillnad? någon som provat och vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 4, 2012 Share Posted September 4, 2012 Det sitter en sådan original på min Opel c20xe motor. jag har moddat den lite för ännu bättre funktion. mindre skvalp i sumpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 6, 2012 Author Share Posted September 6, 2012 (edited) Edited September 6, 2012 by Hagman89 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 6, 2012 Author Share Posted September 6, 2012 Kapade lite i mina två tråg idag! Ska hämta vevaxelskrapan på volvo imorgon, sen ska de festas! När bakfyllan har släppt och jag eventuellt har fått hem lite plåt och annat material så ska de börjas byggas ihop igen. Tanken är att bygga den låga delen större (har ju ingen balk ivägen) för att få samma volym som innan eller kanske till och med mer. Sen ska ju skvalplåtar på plats... Där finns ett par olika alternativ. -Bara skvalplåtar -Klaffar -Kombination av de ovan Känns som att de här med klaffar är lite overkill.. Någon som har erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 11, 2012 Author Share Posted September 11, 2012 Den här vevaxelskrapan... hur har ni fäst den? Saknar fästmöjligheter i blocket, men funderade på om man inte kan göra några "fästöglor" i tråget istället... Hur nära vevaxeln vågar man lägga plåten isåfall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Den ska sitta så veven går fri och ju närmre desto bättre men säg ca 10mm från veven så har du säkerhetsmån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Jag har läst att avskrapare ska sitta drygt 1mm från veven för att göra maximal nytta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Såg lite info här: http://www.crank-scrapers.com/What%20is%20a%20crank-scraper.html "Is a windage tray the same as a crank scraper? No, a windage tray serves a different but related basic function. It is present to act as a physical barrier between the rotating assembly and the sump reservoir. A crank scraper actively removes excess oil and returns it to the sump. Some windage trays do have scraper technology built into them but even then a dedicated scraper will approach the moving parts much more closely." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 Såg lite info här: http://www.crank-scrapers.com/What%20is%20a%20crank-scraper.html Där står också: Typical safe clearances for standard scrapers run from .035" through .060" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted September 12, 2012 Author Share Posted September 12, 2012 Ahh där var ju lite matnyttig info! Undra om man skulle beställa en såndär teflon skrapa? Lite dyra men fungerar de så bra som de beskriver så hade det kanske varit lönt? Har fått uppfattningen om att något liknade sitter på flertalet v8or... o de borde ju sitta där av en anledning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.