Jump to content

Fråga om oljetråg


Hagman89

Recommended Posts

Hej!

Bygger på en volvo motor (b230et) och har lite problem med markfrigången vid tråget.

Någon som har koll på hur ett tråg ska/bör kapas/byggas?

Eller om där ev finns något från någon annan modell som passar bra?

läste något om volvo 360 tråg... någon som vet?

Tacksam för svar!

Mvh Anton

Link to comment
Share on other sites

360 tråget är i aluminium med djupdelen på mitten i längsled. Det har ett antal skvalpplåtar gjutna invändigt men är förövrigt inte något under av perfektionism utan kräver en hel del arbete.

Till den sumpen måste du även använda 360 oljepump, eller iallafall pickupröret. Det är långt som en elefantsnabel och har en helt annan vinkel än den vanliga pumpen.

Jag var i samma situation som dej och skaffade ett sådant tråg bara för att kolla hur det såg ut. Det är inte värt besväret, så hoppa över det.

det finns ett par bilder på det tråget på min sida:

http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_19.html

För min del så kapade jag originalpumpens pickuprör 35mm och svetsade ihop igen, kapade sumpen 35+mm så att pickupen hamnade något närmre botten än tidigare.

Breddade sumpen i sidled för att öka oljevolymen och monterade skvalpskott med klaffluckor invändigt. Svetsade sedan i en del "tak" över sumpens lågdel för att hålla ner oljan.

Till det kör jag med lite högre oljenivå på stickan än std. och kan även rekomendera att du kikar på att eventuellt svetsa i en

volvo original vevaxelskrapa i sumpen. Den vevaxelskrapan verkar i princip ingen veta att den finns.....Inklusive de som jobbar på volvo....

Den hör hemma i exportbilar med 2 liters 16v turbo rödblockare.

4c8200995243Paf53.jpg

c48200995329Pd205.jpg

Volvo originalnummer: 3531 227 och kostar knappt 300:-

Kolla även på mitt inlägg om oljesump med info från 2006 på länken nedan:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4253&view=findpost&p=46911

//HB//

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

tyvärr så har jag väl inga bilder på sumpen invändigt vad jag vet. Men googlar du lite eller söker här på forumet så hittar du nog det du behöver se för inspiration.

Typ:

Upp med väggar runt pickupen och sedan klaffluckor i väggarna som bara öppnar innåt och släpper in oljan till pickupen.

täpp till uppåt så du håller kvar oljan nere vid pickupen och inte låter den skvalpa runt eller upp emot veven.

Vevaxelskrapan stryker av oljedimman som alltid finns i vevhuset runt vevaxeln = effektförlust.

Samtidigt hjälper den till att hålla oljan nere i sumpen så att inte G krafterna släpper upp oljan till veven och låter den piska in luft i oljan

vilket ger både effektförlust och "oil aeration" vilket är en katastrof för smörjningen i motorn vid belastning.

Link to comment
Share on other sites

verkar vara ett tidsödande jobb att kopiera en sådan... frågan är ju hur mycket bättre dom är? frågan är väl igentligen om någon av plåtarna gör någon märkbar skillnad? någon som provat och vet?

Link to comment
Share on other sites

Kapade lite i mina två tråg idag!

Ska hämta vevaxelskrapan på volvo imorgon, sen ska de festas!

När bakfyllan har släppt och jag eventuellt har fått hem lite plåt och annat material så ska de börjas byggas ihop igen.

Tanken är att bygga den låga delen större (har ju ingen balk ivägen) för att få samma volym som innan eller kanske till och med mer.

Sen ska ju skvalplåtar på plats... Där finns ett par olika alternativ.

-Bara skvalplåtar

-Klaffar

-Kombination av de ovan

Känns som att de här med klaffar är lite overkill..

Någon som har erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

Den här vevaxelskrapan... hur har ni fäst den?

Saknar fästmöjligheter i blocket, men funderade på om man inte kan göra några "fästöglor" i tråget istället...

Hur nära vevaxeln vågar man lägga plåten isåfall?

Link to comment
Share on other sites

Såg lite info här: http://www.crank-scrapers.com/What%20is%20a%20crank-scraper.html

"Is a windage tray the same as a crank scraper?

No, a windage tray serves a different but related basic function. It is present to act as a physical barrier between the rotating assembly and the sump reservoir. A crank scraper actively removes excess oil and returns it to the sump. Some windage trays do have scraper technology built into them but even then a dedicated scraper will approach the moving parts much more closely."

Link to comment
Share on other sites

Ahh där var ju lite matnyttig info!

Undra om man skulle beställa en såndär teflon skrapa? Lite dyra men fungerar de så bra som de beskriver så hade det kanske varit lönt?

Har fått uppfattningen om att något liknade sitter på flertalet v8or... o de borde ju sitta där av en anledning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...