Jump to content

Pengar pengar pengar.....


MathiasS

Recommended Posts

Hej på er,

Jag funderar lite över prisbilden på S7or.

Rätta mig där jag har fel och fyll i med infon jag saknar:

1. Att bygga en Locost kostar mellan tummen och armbågen kring 50-100kakor. Givetvis kan det bli hur dyrt som helst om man vill men vi försöker hålla oss till det "normala".

2. En beggad Seven köps för 120-150k (snabbtitt på blocket).

3. Om vi tittar på kompletta kit från tex Westfield så var kostnaden för att färdigställa en bil (Mebabusan) för ett par år sedan cirka 265kSEK (jag pratade med någon som just var klar och faktiskt räknat efter vad det kostade). Finns det en efterfrågan på begagnade Mc-Seven, typ Megabusan? Antag att jag vill sälja bilen efter ett par år, tjänar jag pengar (osannolikt), pengarna tillbaka eller brakförlust på 100tusenpengar?

Förr eller senare kommer jag montera ihop en MC-Seven, och då är det ju lite intressant (iaf för diskussionen med Ekonomichefen här hemma) att veta om man kastar pengarna i sjön som med alla andra bilinvesteringar.

Vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

Nr 1 å 2 är det inga fel på.

Däremot nr 3 så går det att färdisgtälla mc-sjuor billigare om man inte måste ha en westfield.

Men jag tror att man får igen sina utgifter vid försäljning, om det inte är ett vrak man försöker sälja ;)

Link to comment
Share on other sites

Fråga nr 1 tycker if jag är lite fel:)

kan kommer mycket billigare undan än 50 000kr. Visst var det någon som hade en kompís här som bygget med toyota K-motor vars budget slutat på 11000kr?

Hur det nu än var med det så hade iaf jag inte tänkt att komma över 50 000kr... Snarare runt 30 000kr:) hoppas jag!

Link to comment
Share on other sites

Nr 1 å 2 är det inga fel på.

Däremot nr 3 så går det att färdisgtälla mc-sjuor billigare om man inte måste ha en westfield.

Men jag tror att man får igen sina utgifter vid försäljning, om det inte är ett vrak man försöker sälja ;)

Så Westfield är dyrare än allt annat? Eller är det de färdiga kitten som kostar skjortan och slipsen?

Svetsa är inte min grej så jag är ute efter att montera ihop en bil snare än att bygga den.... :)

Link to comment
Share on other sites

Färdiga Kits kostar skjortan. Och ägarne till Hayabusor tror tydligen att motorn är gjort av guld...... Satsa på en R1, Blade eller ZX9-R, och du har sparat 10-15.000 direkt. (R1 motor med 2.ans växel trasig är bra billig och relativt lätt och billig att fixa :D )

Jag kan inte svetsa häller. Jag har köpt en Luego ram med fjädring, en R1 motor och en Sierra donor bil.

Satsar på runt 80.000 färdig byggd (men dett blir säkert mer :prop: )

Link to comment
Share on other sites

1. visst går det att komma under 50k, men det är nog ganska svårt om man inte tokletar efter billiga delar m.m.

(kolla in min som är väldigt "basic" och som gick på ca: 50-60k i byggkostnad.. finns info och bilder i Wikin...)

2. vad jag sett så kan du köpa en replika från ca:90 k och en fabriksbyggd från ca: 120k och uppåt...

3. köper du en färdig ram och gör resten själv så har jag svårt att se att du skulle gå back när du säljer den.. ( om du inte gör ett riktigt "snikbygge").

Även om du köper ett kit så bör du gå med vinst.. jag vågar dock inte säga vilket som är säkrast att få igen pengarna på...

Westfield är ju den som köpte rättigheten till Super Seven men om dom är dyrare än RUSH, Pegasus, Donkeworh m.f vet jag faktiskt inte...

Link to comment
Share on other sites

Westfield är ju den som köpte rättigheten till Super Seven men om dom är dyrare än RUSH, Pegasus, Donkeworh m.f vet jag faktiskt inte...

Jag trodde det var Caterham?

Har inte MK Engineering kit för MC-motorer? De borde ju vara billigare än Caterham, Westfield och dom... Vem vet, kanske Estfield eller Dala7 kan göra grejer som passar mc-motor också, om man frågar snällt. :)

Link to comment
Share on other sites

Westfield är ju den som köpte rättigheten till Super Seven men om dom är dyrare än RUSH, Pegasus, Donkeworh m.f vet jag faktiskt inte...

Jag trodde det var Caterham?

Har inte MK Engineering kit för MC-motorer? De borde ju vara billigare än Caterham, Westfield och dom... Vem vet, kanske Estfield eller Dala7 kan göra grejer som passar mc-motor också, om man frågar snällt. :)

Jag trodde också det var Caterham? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Westfield är ju den som köpte rättigheten till Super Seven men om dom är dyrare än RUSH, Pegasus, Donkeworh m.f vet jag faktiskt inte...

Jag trodde det var Caterham?

Har inte MK Engineering kit för MC-motorer? De borde ju vara billigare än Caterham, Westfield och dom... Vem vet, kanske Estfield eller Dala7 kan göra grejer som passar mc-motor också, om man frågar snällt. :)

Det stämmer att MK har kit för mc-motorer.

Det har de flesta större tillverkare i England

Link to comment
Share on other sites

Fråga nr 1 tycker if jag är lite fel:)

kan  kommer mycket billigare undan än 50 000kr.  Visst var det någon som hade en kompís här som bygget med toyota K-motor vars budget slutat på 11000kr?

Hur det nu än var med det så hade iaf jag inte tänkt att komma över 50 000kr...  Snarare runt 30 000kr:) hoppas jag!

Visst går det att komma riktigt billigt undan och man har extremt bra med kontakter och är extremt händig. Som min kompis är...

Men jag tror nog att ska man som en normal byggare få ihop en hyfsad bil så ska man räkna med minst 50 tusen. Annars tror jag att man lurar sig själv !

Link to comment
Share on other sites

Sen hade väl inte kostnaden slutat på 11000, för den var ju inte klar än. ;)Och hjulen var inte inräknade heller, men de var väl det enda som var nytt på den så... Icke desto mindre imponerande. :)

Link to comment
Share on other sites

Caterham köpte rättigheterna 1973.

Megabusa för 265K.

Ja då har han inte jagat många delar på blocket eller skrotarna, utan köpt värsta bitarna till de mesta av bilen.

Conco

Ja som jag uppfattade det var det ett komplett kitt från Westfield som köptes. Allt "nytt" mao.

Frågan är om han får tillbaka pengarna vid en försäljning?

Link to comment
Share on other sites

Sen hade väl inte kostnaden slutat på 11000, för den var ju inte klar än. ;)Och hjulen var inte inräknade heller, men de var väl det enda som var nytt på den så...  Icke desto mindre imponerande. :)

Just precis det var inte slut summan. Men nu är bilen reggad och klar !

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Som ägare/byggare av en Westfield Megablade (dvs westfield med motor från en honda fireblade) så kan jag säga att mitt bygge med alla avgifter mm landar på någonstans 150-160 k sek. Då har jag inte supersnålat utan byggt så att jag fick en bil jag var nöjd med.

Då har jag köpt en sats från tillverkaren(inte den svenska importören) vilket jag sparade ca 17 k på, samt att en hel del andra grejor är konstruerat själv, styr-länkage, transmission, tank, störtbåge, elsystem mm.

Efter att förut ha byggt en rallybil med inställningen att "det duger åt mig så länge", men jag vet hur jag är. Efter ett tag så köpte jag ändå dom bättre grejorna för att bli 100% nöjd. Summan av historian är att det blir billigare att bygga så man blir nöjd från början. Detta är min högst personliga åsikt och jag menar inte att trampa någon på tårna.

För er som säger att ni kan få en färdig bil för under 50 k så måste jag säga att då har ni gjort det bra!

Om man bara räknar alla avgifter besiktningar (SFRO3000, SBP1520 kr), vägning(325kr), Db-test(1500kr), skrotningsavgift(1500kr), avgasdispens(7000 kr),så blir det för mig nästan 15000 kr! :blink:

Men efter några provturer och allt är betalt så känns det ändå som att det är värt det... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger min bil lite som reklampelare för vad jag som yrkesman kan åstakomma.

Det blir väl inte gratis direkt. ;)

Egen ram o hopplockad drivlina kostar inte mer än nån annans bil. Men i stort sett hela karossen fram o bak samt skärmar i kolfiber lär gå loss på 60k bara det. :icon_oops:

Det blir en lite egen o modernare form på alltihopa oxå. :D

Kompressorkonvertering av en rejsmotor kostar nog 30k det oxå + spjällhus o motorstyrning 20k. :icon_blink:

Skulle tro att 200k inte kommer att stoppa men så blir den jävlit cool oxå! :wohow: :thumbup

Sidensvarta sidor o blank kolfiber uppe på karossen. Kromad hjulupphängn. fälgar och störtbåge! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger min bil lite som reklampelare för vad jag som yrkesman kan åstakomma.

Det blir väl inte gratis direkt. ;)

Egen ram o hopplockad drivlina kostar inte mer än nån annans bil. Men i stort sett hela karossen fram o bak samt skärmar i kolfiber lär gå loss på 60k bara det. :icon_oops:

Det blir en lite egen o modernare form på alltihopa oxå. :D

Kompressorkonvertering av en rejsmotor kostar nog 30k det oxå + spjällhus o motorstyrning 20k. :icon_blink:

Skulle tro att 200k inte kommer att stoppa men så blir den jävlit cool oxå! :wohow:  :thumbup

Sidensvarta sidor o blank kolfiber uppe på karossen. Kromad hjulupphängn. fälgar och störtbåge! :twisted:

Det är nog dags för lite bilder snart! :wohow: Eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...