Jump to content

Korta drivaxlar


ktm_micke

Recommended Posts

Behöver korta mina drivaxlar från Volvo 960 med 100mm

Finns det kanske någon som vet om det finns axlar med dessa dimensioner fast 100mm kortare dvs 430mm långa.

Hade en ide att kapa av axeln 10mm från splinsen och ta splines delen borra ett hål på 16mm med h7 passning sedan korta axeln så den blir rätt längd och slipa ner änden lika långt som splines delen jag kapade bort till krymppassning.

Sedan krympa på splines hylsan på axeln.

Vet att en del växellådor har dreven krympta på axlarna så det kanske hade funkat.

post-2979-0-79104000-1342612245_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kapade min fordaxel och krympte på en hylsa. Sen svetsade jag skitet.

Vet inte om det var rätt, men det verkar hålla i allafall.

Link to comment
Share on other sites

Tack för din detaljerade CAD ritning cealm.

Min ritning var inte heller så dålig tom måttsatt.

Jag hade tänkt att låsa splineshylsan med loctite med för extra styrka se länk.

http://www.loctitesolutions.com/index.php?FOLDERID=28475#mcfa

Vet inte hur det går att svetsa i dessa drivaxlar verkar rätt hårda när man drar en fil på dem.

Link to comment
Share on other sites

Tack för din detaljerade CAD ritning cealm.

Min ritning var inte heller så dålig tom måttsatt.

Jag hade tänkt att låsa splineshylsan med loctite med för extra styrka se länk.

http://www.loctitesolutions.com/index.php?FOLDERID=28475#mcfa

Vet inte hur det går att svetsa i dessa drivaxlar verkar rätt hårda när man drar en fil på dem.

Kolla denna adress - http://www.cedex.se/ katalog med drivaxlar, tycker att chansen att hitta en som är kortare borde inte vara några problem

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Loctite i all ära men jag skulle inte lita på det mer än en svets i alla fall.

Är inte axeln mjukare på mitten? Splinesen brukar vara hårda för att hålla.

Link to comment
Share on other sites

Mina axlar var ythärdade, hårda som satan på ytan, men mjuka en bit in. Så den härdningen försvann nog när jag la mina fina ankskitar. :)

Link to comment
Share on other sites

Fixit Transmission fixar riktiga axlar, Uddeholm Orvar Supreme.

Jag har gjort mina till GT40:n där.

Känns inte kul att skarva själv och att den sedan går av och rensar hjulupphängning mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag kortade mina Sierra-axlar enligt ritningen ovan, dessutom så slitsade jag upp hylsan utanpå och fyllde med svets. Har hållt sedan dess, även med en dag på bana där jag stod på allt vad det gick. Har en Cobra med 275:or bak och en 5 liters Cheva och en totalvikt på 1020 kg så det håller nog även på en sjua!

Drivknutarna är känsligare, speciellt om man inte drar åt bultarna ordentligt. Fråga inte hur jag vet.prop.gif

Link to comment
Share on other sites

När jag tänker efter så tror jag inte att jag gjorde som på Calles ritning utan bara kapade dom rakt av.

Ett riktigt fuljobb var det bara för att testa, hade tänkt att köpa sviktstålsaxlar från Dione men eftersom dom här verkar hålla så får dom sitta kvar ett tag till.

Brände på ordentligt med tigen och lät dom svalna långsamt. Ska du svetsa med mig så se till att du har mycket mos i den!

Finns en länk i någon tråd till en utländsk firma som tillverkar riktiga axlar och som har förstärkta drivknutar. Minns inte vad firman hette tyvärr, någon som minns?

Link to comment
Share on other sites

Hittade den själv: http://www.prolinx.biz/driveshaft_components.htm

Dock så verkar det bara finnas till stora knutarna, jag kör på dom små än så länge.

När jag fick reda på att det sitter sådana i Ultiman med slicks och 600-hästars 8:a så bestämde jag att det fick duga även åt mig.laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Är det någon som vet var man kan få axlar friktionssvetsade?

Har kollat med Fricweld de har inga fixturer som passar så det skulle bli alldeles för dyrt där om de ska göra fixturer.

Har även kollat med England där kan man få de kortade för £95/styck plus frakt hos CPS Drivelink.

Men det måste väl finnas någon i sverige som gör det?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jag missade bilden när jag skrev inlägget.. :wub:/>/> är det inte Volvoaxlar från en bakhjulsdriven bil? eller har en 960 delad bakaxel?

Jag är ny här men jag har kortat många axlar genom åren (svavning och omsplinesning )och det är mest usa Ford och Chrysler men även vissa GM axlar.

Om axeln har 27 splines som 240 så går det att korta en standardaxel från 240 till rätt längd.

Torbjörn

Edited by Torbjörn Nöstdal
Link to comment
Share on other sites

Det är delad bakaxel på 960 Multilink 2 heter den jag har och det är 25 splines på axlarna.

Det finns säker andra bilar med samma splines men med rätt längd problemet är bara att hitta dem.

Det skulle finnas en databas med uppgifter på olika axlar hade varit bra för oss bilbyggare.

Link to comment
Share on other sites

Var var du när jag behövde splines gjorda :)/>

KTM-Mikael

Kolla denna länk http://de.scribd.com/doc/74485669/CDX-Catalogue där finns troligen det du efterfrågar, en katalog med drivaxlar, drivknutar etc. Jag har katalogen på min dator i pdf-format, då går det lättare att läsa den än det går på länken som jag la ut. PM mig så skickar jag katalogen

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag missade bilden när jag skrev inlägget.. wub.gif/>/> är det inte Volvoaxlar från en bakhjulsdriven bil? eller har en 960 delad bakaxel?

Jag är ny här men jag har kortat många axlar genom åren (svavning och omsplinesning )och det är mest usa Ford och Chrysler men även vissa GM axlar.

Om axeln har 27 splines som 240 så går det att korta en standardaxel från 240 till rätt längd.

Torbjörn

När du säger svarva och skära nya så innebär det ju att man måste ha material till det oxå. Hur ofta har man den möjligheten ? , jag har tänkt mig att skarva + korta två axlar som troligen har olika tjocklek. ( saab och skyline) härdning mm lär ju vara lite inntressant om man lyckas svarva ner den tjockare änden eller avhärdar du först och härdar om ?

North west erbjöd sig förövrigt att skarva ihop vad som helst med friktions svetsning för 125£ styck med frakt om de fick orginal grejer till sig att skarva med tycker inte det låter helt galet i pris (eller så har de missfötstått mig banghead.gif )

OBS jag pratar enbart drivaxlar nu.

Link to comment
Share on other sites

ktm_micke.. jag såg din ritning efter mitt inlägg.. ser att det är delad axel. :)/>/>

Richard..jag var/ är här i Torsjö.. 5 mil från Malmö.

Lupus... Ja man svarvar ner men helst ska man hitta axlar "med diameter så nära så möjligt" det är inte alltid det lättaste. Ju mindre nersvarning ju mer härdning kvar.

Dom är ythärdade men tjockleken på härdningen varierar mellan 3-6mm.

Jag har kortat 27 splines Volvo ( Volvo 240/740 har Dana axel ) till 27 splines Volvo och det är mycket nersvarving från 33mm till Volvos 27 splines.

En del går genom härdning vid svarning men jag har även svarvat och härdningen är bibehållen...en del axlar har tjockare ythärdning av någon anledning.

Volvo 240/740 har grova axlar 33-34mm och dom passar väldigt bra till usa Ford/ Chrysler och GM bakaxlar.

Man kunde härda drivaxlar på "Brukens härdverkstäder" i Malmö förr.. vet inte om det finns kvar nu. Det har fungerat bra i "dragracing".

Edited by Torbjörn Nöstdal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...