Jump to content

Torbjörn Nöstdal

Forumdeltagare
  • Posts

    3
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Nöstdal
  • Ort
    Torsjö 2115
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en Ford 2,0i Si Rs motor i bra skick. Den har oljetråg i aluminium. Har hört av en som bygger Morgan replikor att det är ovanligt med tråg i aluminium? Finns det någon här som vet?.. bilen är rostig (Mondeo 93) så den ska på skroten snart. Mvh Torbjörn
  2. ktm_micke.. jag såg din ritning efter mitt inlägg.. ser att det är delad axel. :)/>/> Richard..jag var/ är här i Torsjö.. 5 mil från Malmö. Lupus... Ja man svarvar ner men helst ska man hitta axlar "med diameter så nära så möjligt" det är inte alltid det lättaste. Ju mindre nersvarning ju mer härdning kvar. Dom är ythärdade men tjockleken på härdningen varierar mellan 3-6mm. Jag har kortat 27 splines Volvo ( Volvo 240/740 har Dana axel ) till 27 splines Volvo och det är mycket nersvarving från 33mm till Volvos 27 splines. En del går genom härdning vid svarning men jag har även svarvat och härdningen är bibehållen...en del axlar har tjockare ythärdning av någon anledning. Volvo 240/740 har grova axlar 33-34mm och dom passar väldigt bra till usa Ford/ Chrysler och GM bakaxlar. Man kunde härda drivaxlar på "Brukens härdverkstäder" i Malmö förr.. vet inte om det finns kvar nu. Det har fungerat bra i "dragracing".
  3. Hej Jag missade bilden när jag skrev inlägget.. :wub:/>/> är det inte Volvoaxlar från en bakhjulsdriven bil? eller har en 960 delad bakaxel? Jag är ny här men jag har kortat många axlar genom åren (svavning och omsplinesning )och det är mest usa Ford och Chrysler men även vissa GM axlar. Om axeln har 27 splines som 240 så går det att korta en standardaxel från 240 till rätt längd. Torbjörn
×
×
  • Create New...