xtimmyx Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Kort version: Jag skulle behöva få tag på 4st ca 50mm långa M8 insex-bult som inte är gängade hela vägen och i ett starkt material. Var kan man tänkas finna det över disk i Sthlm? Lång version: Körde min första riktiga trackday med Sjuan igår och det levde verkligen upp till förväntningarna. Dvs 15 minuter på banan och 6 timmar mekande för att kunna köra 25 mil hem. Haha. Men de 15 minutrarna var sååååå värt det! :D (och hem kom jag, om en "aningen" blöt. Hur som helst, efter ett halvt pass tyckte min kardan att den skulle se ut såhär: Som tur var så är alla så vansinnigt hjälpsamma och jag skulle inte ens få plats med alla som bidrog för att fixa det här inlägget, ingen nämnd ingen glömt. :) Men jag kom iaf över 4st bultar som en kille hade i reserv om han skulle dra av en drivaxel på sin Audi som passade med lite modifikation så jag kunde köra ett pass till och sen åka försiktigt hemåt. Men jag skulle vilja ha tag på 4st nya fräscha bultar i nått slitstarkt material. Det är M8 och måste vara insex-skalle och helst inga gänger ända in för att få bättre styrning på kardan. Var kan man hitta det över disk i Sthlm? Om man som sagt vill ha lite rejälare material kanske det är knepigt? Såhär roligt hade jag iaf så länge det varade: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Swedol har både 8.8 och 12.9 kvalitet i lösvikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Jaha. Tydligen en varvtid under 1,20 ungefär, är inte dåligt. :racesmile: Jag har tidigare handlat av Sthlm. Skruvcentral. http://www.skruvcentralen.se/files/insexskruv/mc6s.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 (edited) Oj! Detdär ser otäckt ut tycker jag. Inte roligt att vara i närheten om kardanen springer lös och börjar vispa runt. Har du fång ringar runt kardanen, annars kanske det inte är så dumt att fundera på om det går att få dit. Man sitter ju rätt nära i en sjua. Precis som Morty säger har Swedol. Om det är udda gängor får man nog gå till Sifverts skruv. Sifverts har precis allt, men för att kunna lösa ut sig i kassan bör man förbereda sig mentalt flera dagar innan och dessutom ta med sig sina samlade besparingar. Ett alternativ kan vara att köpa som reservdel till en bil som den difftypen sitter på (om det inte är en Ford för de har inte reservdelar till bilar som är äldre än 6 månader eller så. Bilar som är äldre än 10 år her de oftast ingen aning om att de existerar ens), eller åka till en skrot och skruva av bultar från en likadan diff (så gjorde jag). Då vet man att det är rätt kvalitet på dem (men i skrot fallet inte hur de behandlats innan). /Peter Edited July 15, 2012 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 (edited) Det där är ett säkerhetskritiskt förband, du hade kunnat råka illa ut på riktigt! :o Det är nog ingen idé att du tar några lottar i några år framöver. Det där gjorde att du förbrukat all tur du har. ;) :D De där bultarna skall dras med ett "herrejösses"-moment så att det inte börjar glappa, "halvbra" eller "tyskt moment"(gut und tight) duger inte där. Jag hade gått på nya bultar, en bra nyckel att dra dem med och Momentnyckel. Innan du drar ihop det så kolla att flänsen på kardanknuten är frisk. Det brukar finnas en liten falls som hjälper till att centrera knutens anläggningsyta emot kardanen, den bör vara frisk om man vill undvika att kardanen kastar. Edited July 15, 2012 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Som Pac säger, det är momentet som är det viktiga. Det är ett friktionsförband och skruvarnas uppgift är att pressa dom olika delarna mot varandra, inte att funka som några slags ”brytpinnar” därför är det viktigt att anläggningsytorna är fria från fett och annan skit. Rätt moment är också viktigt, för lite och friktionen blir inte tillräcklig, för mycket och skruvarnas sträckgräns överstigs så att spänningen släpper. Det är alltså ingen bra ide att överdra dom. Vet inte vad för moment som rekommenderas men 12.9 borde vara en lämplig hållfasthet. Swedol har det du behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted July 15, 2012 Author Share Posted July 15, 2012 Hade kardanen hållt sig på plats så man kunnat ge stålet i mer än 7 varv hade förhoppningavis 1.13.XX inte varit omöjligt iaf. Så jäkla svårt att få upp ordentligt med temp i däcken tycker jag och hann ju inte direkt labba något med det heller. Men för att återgå till ämnet ja. Toppen och tack för tipsen! Lika bra att riva den där trissen jag haft liggande i plånboken nu ett par dagar. ;) Ska kila över till Swedol på fredag och se vad de har att erbjuda och om de har någon aning om vilket moment det är som gäller. Någon form av uppsamlare för kardan kanske inte är helt fel. Den är väl iofs hyfsat inboxad bland alla fyrkantsprofiler i kardantunneln men man ska kanske inte underskatta krafterna om den får spelet där inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 (edited) Sifverts! Dyrt ja, men de kan så mycket mer än något biträde på Swedol någonsin kommer att kunna. Snacka med dem och säg vad du skall ha det till ich vilket moment så kan de ge dig rätt råd. Vad jag tycker i alla fall. /Fredrik Flitig Sifverts kund. Vilka var du på banträff med på Gälleråsen idag? eller har jag missat något på forumet? Edited July 15, 2012 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 M8 i 12.9 kvalitet ska dras 40Nm, 10.9 = 33Nm, 8.8 = 24Nm. Ingen rymdforskning direkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted July 15, 2012 Author Share Posted July 15, 2012 Kanonbra info Morty! Då blir blir det en tur till Swedol i Tyresö så fort jag kommit hem från Åre på fredag. Det var med Ralphs däck så inget Locost-specifikt. Jag brukar främst ragga banträffar på rejsa.nu. Där är det bara välja och vraka. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 15, 2012 Share Posted July 15, 2012 Om du använder mutter så se upp, De flesta har bara muttrar i 8,8 men det finns i andra stålsorter så kolla upp det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted July 20, 2012 Author Share Posted July 20, 2012 Nu jäklar hoppas jag att det sitter. Det blev nya fina 12.9-bultar med en rostfri+gänglåsning samt en vanlig låsmutter utanpå det på varje skruv. Kom dessvärre inte åt med momentnyckel men provdrog ett par gånger för att få ett någorlunda hum om vad 40nm kändes som och försökte matcha det någorlunda. Får hålla ett öga på den där mellan varven men förhoppningsvis så ska jag inte behöva oroa mig för det där något mer än på ett tag. 140 spänn gick all bult, mutter och gänglåsning på. Inte farligt alls tycker jag. Tack alla för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.