Jump to content

BMW turbo med lätt


Recommended Posts

Jag har planer på att beställa

en ram från www.Dala7.nu och

klämma ner en 1,8l turboladdad

bmw snurra, har en bmw 318iK

som donator, sedan smeta samma

bakvagn och framvagn med egna

a-armar med volvo 140spindlar.

Någon som tror att detta kommer att

gå att besikta?

Håller på med mitt första bygge nu

och vill gärna ha synpunkter. :prop:

Link to comment
Share on other sites

så länge den klarar avgaskraven o miljökraven så slipper du 7000kr men om du vill köra utan kat, kolanoister o höga avgasvärden så kan du pröja engångsavgiften 7000kr.. men jag känner inte nån som har behövt betala den summan än..

Link to comment
Share on other sites

Fett nice nu kommer

det att byggas på,

Kommer med bilder,

har spånat och trånet

efter detta bygge hur

länge som helst, men

nu ska jag prata med min bank :whip:

och tigga ett par kronor så

jag kan köpa mig en ram från

dala7. :D

Link to comment
Share on other sites

Funderade på en sak... ska du ha 140-spindlar blir det ju fembultat fram och fyrbultat bak, eller ska du göra om bultcirkeln?

Det du tänker på när du säger att motorn är ändrad osv är nog reglerna för ombyggt fordon. Så om du senare vill bygga om din Locost till att använda en annan motor så måste den vara oförändrad för att du ska slippa betala miljöavgiften då istället. Men för amatörbyggt fordon gäller som sagt andra regler. Gäller bara att man bygger med rätt motor från början så att säga... ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag osäker,

Kan man besikta med

denna motor eller inte? :icon_blink:

Angående bultcirkel så

har jag 2 + 2 cromespoke

fälgar liggandes, dem ena

med volvons bultcirkel med

15" och dem andra med bmwens

cirkel med 17". kommer att bli snyggt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ja, så länge du håller dig inom 15 kW/100 kg tjänstevikt och bygger vettigt i övrigt ska det nog gå bra.

/Gustaf

Som sagt, det går att besikta ett amatörbyggt fordon med denna motor, bara du håller dig inom effektgränsen.

Har du kvar fungerande katalysator, lambdasond etc. och klarar utsläppskraven för kattade bilar, behövs ingen dispensavgift. Om du däremot av nån anledning inte fixar det, måste du betala avgiften (7000:-).

Amatörbyggen har helt andra regler än ombyggda fordon och andra bilar.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Funderade på en sak... ska du ha 140-spindlar blir det ju fembultat fram och fyrbultat bak, eller ska du göra om bultcirkeln?

Det du tänker på när du säger att motorn är ändrad osv är nog reglerna för ombyggt fordon. Så om du senare vill bygga om din Locost till att använda en annan motor så måste den vara oförändrad för att du ska slippa betala miljöavgiften då istället. Men för amatörbyggt fordon gäller som sagt andra regler. Gäller bara att man bygger med rätt motor från början så att säga... ;)

Motorn behöver inte vara oförendrad, utan *tillverkaren* behöver certifiera just denna kombination och installation.

Och Då är det ju frågan om det skall vara biltillverkaren.

Link to comment
Share on other sites

I ett ombyggt fordon, som omfattas av krav på avgascertifierad motor (1976 och framåt), så krävs det vid motorbyte att nya motorn är i avgascertifierat utförande.

Givetvis skulle en tillverkare teoretiskt sett kunna genomföra en ny avgascertifiering på en modifierad motor, men sånt är dyrt och därför lär det inte hända. För att tillverkaren ska kunna intyga att en viss motor är i avgascertifierat utförande, så måste den ju vara oförändrad.

Enda "undantaget" är ju om den som skriver intyget antingen fuskar (vet/ser att motorn är ändrad men intygar ändå att den är i avgascertifierat utförande), eller blir lurad (ser inte/får inte veta att motorn är ändrad).

Men, det rör ju inte amatörbyggen ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hur skall du göra med hjulspindlarna bak? Jag bygger ju själv med BMW-delar, och jag kom fram till att dom hjulspindlarna inte var särskilt lämpliga alls. Men det går förstås att lösa, så det vore intressant att veta hur du hade tänkt dig det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...